دوربین مداربسته فواید و کاربردهای زیادی دارد، اما یک سری مشکلات رایج نیز دارد که گاهی اوقات عملکرد آن را دچار مشکل می‌کند. در این مطلب به مشکلات رایج دوربین مداربسته پرداخته‌ایم و راه حل این مشکلات را نیز ارائه داده‌ایم.


تاری تصویر در شب

می‌توان گفت که مشکل همه‌ی دوربین‌های مداربسته‌ این است که در روشنی روز یا جایی که نور زیاد است به خوبی کار می‌کنند، اما اگر شب باشد یا محیط به اندازه‌ی کافی روشن نباشد دوربین مداربسته تصاویر تار ضبط می‌کند. برای این‌که این مشکل برای دروبین‌ مداربسته شما پیش نیاید باید آن را به اصطلاح back focus کنید که پس از آن حتی در نور کم و هنگام شب نیز تصاویر واضح و شفافی دریافت خواهید کرد. برای انجام این کار باید دیافراگم دوربین را تا آخر باز کنید تا فوکوس دوربین برای نور کم بهینه‌سازی شود. تنظیم back focus برای لنز‌های زوم دار ضروری است و همین طور هنگام استفاده از زوم دوربین تصاویر با کیفیت‌تری به شما می‌دهد.


هیچ گونه تصویری دریافت نمی‌شود

این هم یکی دیگر از مشکلاتی است که همه‌ی سیستم‌های دوربین مداربسته دارند و بیشتر اوقات این مشکل به خاطر ضعف در منبع تغذیه رخ می‌دهد. بنابراین، اگر در سیستم دوربین مداربسته خود از دوربین ولتاژ پایین استفاده می‌کنید و این مشکل را دارید، حتما فیوز و منبع تغذیه سیستم خود را چک کنید. اگر مشکل از منبع تغذیه است با بر طرف کردن مشکل دوربین مداربسته شروع به کار می‌کند. اگر مشکل از آن قسمت نیست سیم‌ها را چک کنید. برای این کار کابل را از هر دو سر در بیاورید و آن را بررسی کنید. اگر کابل ایراد داشت باید آن را عوض کنید.


با نصب چراغ جلوی دوربین مداربسته بدون شک نقاط روشنی روی صفحه‌ی مانیتور سیستم دوربین مداربسته خواهید داشت.

نقاط روشن روی مانیتور

اگر دوربین مداربسته را جلوی هر چراغ پر نوری نصب کنید، بدون شک نقاط روشنی روی صفحه‌ی مانیتور سیستم دوربین مداربسته خواهید داشت. به جز این هر سطحی که نور روشن را به سمت دوربین مداربسته بازتاب دهد این مشکل را به وجود خواهد آورد. بنابراین اگر این مشکل را دارید باید جای دوربین را عوض کنید تا این ایراد بر طرف شود. اگر امکان تعویض محل نصب دوربین مداربسته را ندارید باید چراغ را جابه‌جا کنید تا نور آن یا باز تاب نور آن در دوربین مداربسته نیفتد.


برفکی شدن تصویر

شاید تصویر مانیتور دوربین مداربسته شما بارها برفکی شده باشد. اگر کابل دوربین مداربسته شما سیگنال‌های مغناطیسی، امواج رادیویی یا اختلالات الکتریکی را جذب کند تصاویر دریافتی شما برفکی خواهد بود. برای پیش‌گیری از این مشکل از کابل دوربین با کیفیت استفاده کنید تا در برابر هر گونه اختلال مقاومت کند. هم‌چنین کابل‌ها را در نزدیکی سیم‌های برق یا کابل شبکه نصب نکنید چون اگر کابل‌های در نزدیکی این کابل‌ها باشد، در سیستم اختلال به وجود آمده و تصویر مانیتور برفکی خواهد بود.


مشکلات در شناسایی

اگر در هنگام مرور تصاویر پیشین دوربین مداربسته افراد، وسایل یا اشیا در تصویر قابل شناسایی نیستند استفاده از سیستم دوربین مداربسته هیچ فایده‌ای برای شما ندارد. شاید این موضوع برای شما مسخره و غیر قابل باور باشد اما جالب است بدانید بسیاری از دوربین‌های مداربسته این مشکل را دارند. پس بهتر است دوربین مداربسته خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید این مشکل را ندارد. اگر سیستم یا دوربین مداربسته شما هم این ایراد را داشت، می‌توانید با تغییر زاویه‌ی دوربین مداربسته با فوکوس واضح بر روی ورودی‌ها یا سایر جاهای مهم این مشکل را بر طرف کنید.

اگر می‌خواهید در خانه یا محل کار خود دوربین مداربسته نصب کنید، نکات بالا را حتما مد نظر داشته باشید تا از بروز مشکل در آینده پیش گیری کنید. اگر در سیستم خود یکی از این اشکالات را دارید حالا دیگر می‌دانید که می‌توانید به راحتی آن را بر طرف کنید.


منبع : Sg-cctv