وب سایت InvestorWords.com ترخیص کالا را به صورت زیر تعریف کرده است:

  • عمل گذشتن کالاها از گمرک برای وارد کردن آن به، یا خارج کردن آن از کشور
  • سندی که گمرک به حمل کننده‌ی کالا می‌دهد و نشان می‌دهد که هزینه‌ی گمرک پرداخت شده و مشکلی در حمل و نقل کالا وجود ندارد
با اینکه این تعریف اساسا صحیح است اما به طرز گول زننده‌ای ساده است.
ترخیص کالا شامل آماده سازی و ارائه مستندات مورد نیاز برای تسهیل واردات و صادرات از کشور، انجام کارهای لازم در حین بازرسی گمرکی، ارزیابی، پرداخت حق گمرک، و تحویل بار از گمرک پس از ترخیص کالا به همراه اسناد می‌شود.

برخی از اسناد مرتبط با ترخیص کالا عبارتند از:

  • اسناد صادرات: سفارش خرید از فروشنده، فاکتور فروش، لیست کالا، صورت حساب حمل و نقل، بارنامه، گواهی مبدا و هر گونه مدارک دیگری که توسط فروشنده یا موسسات مالی، شرایط LC  یا بر اساس مقرار ت واردات کشور مشخص شده باشد.
  • اسناد واردات: سفارش خرید از فروشنده، فاکتور فروش عرضه کننده‌ی کالا، سند ورود، بارنامه، لیست کالا، گواهی مبدا و هر مدرک دیگری که خریدار، موسسه‌ی مالی یا قوانین واردات کشور تعیین کرده باشد.
البته وارد جزئیات ترخیص کالا نشدیم و تنها به خلاصه‌ای از آن بسنده کردیم. کالای شما در همه‌ی بنادر در هر کشوری باید مراحل ترخیص کالا را پشت سر بگذارد. البته قوانین و مقررات مربوط به ترخیص کالا از کشوری به کشور و در برخی مواقع از بندری به بندر دیگر تفاوت‌های جزئی دارند بنابراین در هنگام واردات و صادرات وجود یک متخصص در امور ترخیص کالا اهمیت بسیار زیادی دارد.
به چنین فردی ترخیص کار و به کاری که انجام می‌دهد ترخیص کالا گفته می‌شود. اگر کارهای ترخیص کالا را به عهده‌ی یک فرد ناوارد بگذارید، به مشکل بر خواهید خورد. کانتینرهای حمل و نقل انبار شده و از مراحل ترخیص کالا عبور می‌کنند. هزینه‌‌های انبار و نگهداری روی هم جمع می‌شوند. اگر کار ترخیص کالا به مشکل بر بخورد و به کندی پیش برود هزینه‌ی ترابری کالاها می‌تواند سر به فلک بزند.
علاوه بر این هزینه‌ها تاخیر در تحویل کانتینرهای حمل و نقل به علت مسائل مربوط به ترخیص کالا می‌تواند هزینه‌های بیشتری را روی دست شما بگذارد به این علت که بار دیر به مقصد می‌رسد.
هنگام انتخاب فورواردر یا متصدی حمل و نقل با شرکتی کار کنید که در ترخیص کالا دارای تجربه بوده و بداند در هنگام بروز مشکل چه کار باید انجام دهد. به همین دلیل انتخاب یک فورواردر ارزان برای انجام ترابری بین المللی می‌تواند خیلی گران‌تر از یک فورواردر گران قیمت اما با تجربه تمام شود. کارهای دیگری نیز می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید کانتینرهای بار شما به راحتی و بدون مشکل از گمرک عبور می‌کند. دو روش زیر به شما کمک می کند مراحل ترخیص کالا را به راحتی و سرعت بیشتری پشت سر بگذارید:

یکی از مهم‌ترین کارها در ترخیص کالا این است که مطمئن شوید کانتینرها به شکل صحیح پر می‌شوند.

بار را به شکل صحیح در کانتینرها بچینید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که مطمئن شوید کانتینرها به شکل صحیح پر می‌شوند. به هر حال شما به‌عنوان ترابر مسئول بارگیری کانتینرها هستید. پس باید نظارت داشته باشید. اما اگر کانتینرها به درستی بارگیری نشده باشند در گمرک پرچم قرمز می‌گیرند. بارگیری نادرست ممکن است منجر به بازرسی‌های کامل و وقت گیر شود. در نتیجه بار با تاخیر به مقصد می‌رسد و هزینه‌هایی را روی دست شما می‌گذارد.

اطلاعات کامل و دقیق در اختیار کارگزار گمرک و فورواردر قرار دهید

در کار ترابری بین المللی کاغذ بازی فراوان است. پیچیدگی‌های حمل و نقل کالا از یک کشور به کشور دیگر وجود فورواردر را توجیه می‌کند. فورواردرها دانش و تجربه حمل و نقل کالا از کشوری به کشور دیگر را دارند بنابراین لازم نیست نگران جزئیات، قوانین و مشکلات کار باشید و با خیال راحت روی کسب و کار خود تمرکز کنید. با این وجود یک سری مدارک و برگه‌های حاوی اطلاعات را باید در اختیار فورواردر قرار دهید.
دادن اطلاعات دقیق و کامل اهمیت زیادی دارد و شامل اطلاعات در مورد کسب و کار، لیست اقلام محموله و ارزش بار می‌شود. اطلاعات مذکور بر روی هزینه‌ی گمرکی در بندرها و ترخیص کالا اثر گذار بوده و به برآورد ریسک حمل و نقل بار کمک می‌کند.
اگر گمرک متوجه شود که لیست محموله‌ی شما دقیق نیست به شما شک می‌کند و فکر می‌کند که قصد دارید چیزی را بدون اطلاع از گمرک رد کنید. تا جایی که می‌توانید باید ریسک کارهای مربوط به گمرک را پایین بیاورید.


منبع : Universalcargo