نگاهی بر فرآیند ترخیص کالا و قوانین گمرک چین
مدیریت استاندارد بارنامهی کالاهای ورودی یا خروجی و راحتی و امنیت بیشتر در تجارت جهانی در فرمان شمارهی 172 مدیریت کل گمرک کشور چین ابلاغ شده است. این قانون از 28 مارس سال 2008 ابلاغ شده که بر اساس آن ارائهی بارنامهی الکترونیکی صحیح و کامل کالا به ادارهی گمرک چین 24 ساعت قبل از بارگیری کشتیهای ورودی یا خروجی از اول ژانویهی سال 2009 به اجرا درآمده است.
وسعت قانون مربوط به ترخیص کالا در چین
این قانون در تمامی بنادر چین و مناطق تابعهی آن غیر از هنگ کنگ، تایوان و ماکائو لازم الاجرا میباشد. این قانون در مورد هر نوع ترخیص کالا یا تغییر بار وسیلهی حمل و نقل اعمال خواهد شد.
مهلت زمانی برای ارائهی اطلاعات بارنامه
ورود کالا به چین:
خروج کالا از چین:
- موارد دادههای اولیه و ثانویه از ارائهی بارنامه قبل از بارگیری: مدیریت مسیر حمل و نقل 24 ساعته و تغذیه کننده از هنگ کنگ و ماکائو 4 ساعت قبل از بارگیری وسیلهی حمل و نقل بار در بنادر سرزمینهای چین
- ارائهی بارنامهی بارگیری: 30 دقیقه قبل از بارگیری وسیلهی حمل و نقل بار در بنادر سرزمینهای چین
فرآیند اصلاحیه بارنامه بعد از ارائه
اصلاحیه قبل از اتمام مهلت زمانی:
برای ارسال دادههای الکترونیکی مربوط به حمل و نقل کالا باید اصلاحیه مستقیما به ادارهی گمرک چین ارسال شود.
اصلاحیه بعد از اتمام مهلت زمانی:
- باید درخواست اصلاحیهی الکترونیکی و دستی به گمرک چین فرستاده شود.
- اسناد درخواست شده به صورت چاپی برای فرآیندهای دستی: فرم درخواست اصلاحیهی بارنامه؛ رسید محموله؛ و نسخهی چاپی فرم بارنامه با مهر و موم کامل
- هماهنگ کردن کارهای بعدی بر اساس پاسخ دریافتی از ادارهی گمرک و ترخیص کالا
بازبینی بارنامه بعد از پایان مهلت گمرک
در هر کدام از موارد زیر بارنامه را میتوان بدون جریمه بازبینی کرد:
- از دست رفتن یا آسیب به کالاها به خاطر حوادث غیر قابل پیشگیری
- قسمتی از محمولهی صادراتی یا کل آن اجازه ورود به کشور مقصد پیدا نکند یا به هر دلیلی با وسیلهی حمل و نقل دیگری صادر شوند.
- مقدار کم یا زیادی از کل محموله دارای محدودیتهایی که از قبل اعلام شده باشد.
- اشکال در انتقال دادهها به علت دیگر دلایل مشخص
مشتریان چه چیزهایی را باید قبل از پایان یافتن مهلت ارائهی مدارک انجام دهند
اطلاعات ارائه شده باید تمامی شرایط تعیین شده توسط ادارهی گمرک کشور چین را نسبتا برآورده کند که معمولا ًشامل موارد زیر میباشد:
- اسامی کامل و آدرس تمامی افراد فرستندهی کالا، گیرندهی کالا و افراد یا شرکتهایی که در ترخیص کالا نقش دارند و باید به آنها اطلاع داده شود.
- مکان دریافت، بارگیری، تخلیه و تحویل محموله
- توصیفات مربوط به محموله از قبیل اسم دقیق کالا، مقدار کالا، نوع بسته بندی و وزن
- شماره کانتینر و شمارهی مهر و موم
قوانین جدید مربوطه به بارنامهی محموله در ادارهی گمرک کشور چین
قوانین جدید ترخیص کالا و ادارهی گمرک کشور چین در سال 2009 تصویب شده که بر اساس آن بارنامههای محمولهها باید یک سری ویژگیها که ادارهی گمرک چین تعیین کرده است را حتما دارا باشند. در ادامه به جزئیات بیشتری از این ویژگیهای اجباری اشاره خواهیم کرد.
- تمامی محمولههای بسته بندی شده که در چین تخلیه شده و مقصد نهایی آنها برای تحویل نیز کشور چین میباشد، باید با قوانین جدید گمرکی و ترخیص کالا مطابقت داشته باشند.
- محمولههایی که تخلیه نمیشوند، محمولههایی که قبل از ورود به گمرک چین به منظور ارسال به یک کشور دیگر مجدداًبارگیری میشوند و کانتینرهای خالی ملزم به رعایت قوانین جدید نخواهند بود.
- حمل کنندهی محموله باید دادههای مربوط به محموله را دست کم 24 ساعت قبل از بارگیری وسیلهی نقلیه که به مقصد چین حرکت خواهد کرد، به ادارهی گمرک چین تحویل دهد.
- به منظور اطمینان از ثبت به موقع اطلاعات و نشان دادن انعطافپذیری در صورت وقوع تصادفات و اتفاقاتی که منجر به نرسیدن مدارک در زمان مقرر به این نهاد شود، همچنین در صورتی که دستوری مبنی بر عدم بارگیری صادر شود مهلت ارائهی مدارک به 48 ساعت (به غیر از روزهای آخر هفته و ایام تعطیلات رسمی) قبل از بارگیری محموله افزایش خواهد یافت.
- مواردی که در مدارک ترخیص کالا و دادههای ارائه شده باید لحاظ شوند عبارتند از اسم فرستندهی محموله، دریافت کنندهی محموله و کسانی که در این فرآیند دخالت داشته و باید به آنها اطلاع رسانی شود، آدرس دقیق خیابان، صندوق پستی، شهر، استان و منطقهی فرستنده و گیرندهی محموله و افرادی که باید به آنها اطلاع داده شود، مکان دریافت محموله، محل بارگیری، مکان تخلیه، مکان تحویل، شماره یا شمارههای کانتینر، تمامی شمارههای مهر و موم کانتینر یا کانتینرها، توصیف کامل محموله، وزن ناخالص بر اساس هر مورد کالا، وزن ناخالص کل محموله، تعداد و نوع بستهبندیها بر اساس هر مورد کالا. تعداد کلی و نوع بسته بندیها و جزئیات کامل مربوط به کالاهای خطرناک.
منبع : Cyberlogitec