همه ما می‌خواهیم که خودرومان را خودمان تعمیر کنیم، اما چنان‌چه برای تعمیر آن به یک حرفه‌ای نیاز باشد و باید آن را به تعمیرگاه ببریم، باید آماده باشیم. اغلب تعمیرگاه‌ها صادق هستند و معمولا با نگهداری خودرو در بهترین حالت، به ما در پس‌انداز کردن کمک می‌کنند. اما در هر حال،  این‌جا به 10 نکته اشاره می‌کنیم که بهتر است وقتی به تعمیرگاه می‌روید به آن‌ها توجه کنید و حواستان را جمع کنید و مراقب کلاهبرداری، گران‌فروشی، ترغیب به خرید زیاد‌ از حد یا کم‌کاری باشید. در زمینه‌ی تعمیر خودرو نصیحت‌ها و نکته‌های بسیاری برای گفتن وجود دارد، چه خوب و چه بد، اما لیست زیر می‌تواند شروع فوق‌العاده‌ای باشد.

جویا شدن نظر یک تعمیرکار دیگر کار بسیار خوبی است، اما باید به‌صورت نا‌شناس عمل کنید. وقتی به تعمیرگاه دیگری مراجعه می‌کنید، گفتن این‌که برای مشورت مراجعه کرده‌اید مشکلی ندارد. اما هرگز درباره‌ی عیوب خودرو یا قیمت پیشنهادی تعمیرگاه اول حرفی نزنید. با‌ این‌کار آب را گل‌آلود و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کنید.

هرگز پیش از آگاهی از ارزیابی کلی، اجازه انجام هیچ‌ تعمیری روی خودروتان را ندهید. در این‌صورت تعمیرکار موظف است پیش از انجام هر‌کاری که در ارزیابی و لیست قیمت اولیه قید نشده، با شما تماس بگیرد. این ارزیابی باید کاملا دقیق بوده و شامل تعهدات هر‌ دو طرف و هزینه و حق‌ الزحمه باشد.

هنگام مراجعه به تعمیرگاه تشخیص هزینه‌های اضافی درباره‌ی خودرو کار دشوای است.

مراقب هزینه‌های اضافی باشید. تشخیص هزینه‌های اضافی درباره‌ی خودرو کار دشوای است. از یک طرف نمی‌خواهیم برای آن‌چه خودرومان نیاز ندارد هزینه کنیم و از طرف دیگر، اقدامات پیشگیرانه همواره بهترین ضامن در برابر تعمیرات آینده است. بهترین دفاع شما در این موارد «زمان» است. اصلا به پرداخت هزینه‌های اضافی در همان لحظه ترغیب نشوید. اگر مطمئن نیستید کافی‌ است به مکانیک بگویید که می‌خواهید این‌کار را انجام دهید، اما باید به شما چند ساعتی وقت بدهد تا تصمیم بگیرید. در‌ این فاصله کمی تحقیق کنید، پرس‌و‌جو کنید و بدون فشار و با‌آرامش تصمیم‌گیری کنید.

اگر چراغ چک موتور روشن شده و اخطار می‌دهد، نگذارید مکانیک «آن را ریست کند تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد». دستگاه دیاگ و عیب‌یاب خودرو، کدهای خاصی را نمایش می‌دهد که با مشکل چراغ چک موتور مرتبط می‌باشد. اگر مکانیک توانایی یا دانش کافی برای خواندن این کدها، یا حوصله‌ی انجام این‌ کار را نداشته باشد، آن‌ وقت است که شما دارید وقت و پول خود را بیهوده در آن تعمیرگاه هدر می‌دهید.

به محیط کار تعمیرگاه دقت کنید. یک مکانیک خوب در یک تعمیرگاه کثیف و به هم‌ ریخته کار نمی‌کند. یک مکانیک خوب در محلی مرتب و تمیز کار می‌کند و ابزار و لوازم یدکی را  مرتبا، معمولا به‌صورت روزانه تمیز می‌کند. زمین باید جارو شده باشد (البته لکه‌های روغن موتور اجتناب‌ناپذیر است) و نباید هیچ اثری از قطعات کهنه، پوست تخمه و بادام‌زمینی و قوطی‌های نوشابه روی زمین وجود داشته باشد. البته مسلما ظاهر و چهره مکانیک تاثیری ندراد، تعمیر خودرو که مسابقه زیبایی نیست.

برای پیدا کردن یک تعمیرگاه خوب هیچ‌چیز جای تصدیق و تائید یک دوست یا فامیل را نمی‌گیرد.

اگر فردی شخصا به شما تعمیرگاه را معرفی کرد، به حرف او گوش کنید. این امر درباره‌ی تمامی مشاغل مثل مکانیک، دندانپزشک و مشاور املاک صدق می‌کند. هیچ‌چیز جای تصدیق و تائید یک دوست یا فامیل را نمی‌گیرد. مغازه‌ها و تعمیرگاه‌های خوب به‌خوبی به‌ این امر آگاهی دارند و خدمات مشتریان آن‌ها بازتاب‌دهنده همین امر است.

اگر در تعمیرگاه «نشانه‌های بارزی» از مشکلی که در آینده نزدیک رخ می‌دهد را به شما نشان داند (نشانه‌ای مثل تراشه‌های آهن در روغن فرمان و گیربکس) هیچ‌وقت به این اتفاق فکر نکنید. این نکته همیشه نشانه بروز مشکل نیست، بنابراین با پرسیدن سوالات بیشتر اطمینان حاصل کنید. اگه واقعا مشکلی وجود داشته باشد، مطمئنا خواهید فهمید. 

بررسی کنید که آیا می‌توان با پرداخت یک حق‌الزحمه، دو تعمیر را به‌صورت هم‌زمان انجام داد.  کارهای بسیاری وجود دارد که اگر به‌صورت هم‌زمان انجام شوند، می‌تواند باعث صرفه‌جویی در پرداخت حق‌الزحمه شود. برای مثال، اگر به تعمیرکار گفته‌اید تسمه تایم‌ را عوض کند، زمان خوبی‌ است تا هم‌زمان واترپمپ (پمپ آب) نیز چک شود زیرا در هر صورت باید تمامی تسمه‌ها برداشته‌ شوند.

به‌خاطر داشته باشید که همیشه به شرایط مسلط باشید تا از شما سو استفاده نشود یا منظور مکانیک را بد متوجه نشوید. هرچه بیشتر درباره خودرو و چگونگی کارکرد آن بدانید، در تعمیرگاه مسلط‌تر خواهید بود.

منبع : About