پیاده‌روی منظم و سریع به حفظ وزن سالم، جلوگیری و یا کنترل بیماری‌هایی از قبیل فشار خون بالا، دیابت، تقویت استخوان و بهبود بدنی کمک شایانی می‌کند. علاوه بر تمام موارد ذکر شده، پیاده‌روی نوعی وقت‌گذرانی با دوستان و از خانه بیرون رفتن است. حالا که‌ شرایط مهیا شده و تصمیم به پیاده‌روی گرفتید، سوال این است که آیا کفش ورزشی مناسب دارید؟با رعایت نکاتی که در این قسمت ارائه می‌دهیم،  درد پاشنه پا و درد مفصلی در شما کمتر شده و می‌توانید کفش ورزشی مناسبی برای پیاده‌روی خریداری کنید. 

کفش‌های ارزان ارزش خرید ندارند

فرقی نمی‌کند اگر در طول روز مجبور به پیاده‌روی طولانی هستید و یا سوار ماشین و بی‌هدف پرسه می‌زنید، در هر صورت به نفع شماست که کفش ورزشی مناسب پا کنید. پیدا کردن کفش ورزشی ارزان از فروشگاه‌های نامعتبر هرگز گزینه‌ی مناسبی نخواهند بود. هر چقدر پول بدهید همان قدر آش می‌خورید.  این کفش‌های ارزان نه از لحاظ کیفیت و نه حتی از لحاظ قیمت بدرد شما نمی‌خورند. افرادی که به طور مرتب پیاده‌روی می‌کنند، می‌توانند با هزینه‌ی متوسطی یک کفش ورزشی مناسب خریداری کنند.

خطرات کفش‌های نامناسب

کفش‌هایی که لژ یا کف نازک دارند، موجب درد پاشنه‌ی پا خصوصا در بزرگسالان می‌شوند. وقتی پا به سن می‌گذاریم، بافت چربی کف پا نازک‌تر می‌شود و با فشاری که پاشنه به زمین وارد می‌کند تحریک و یا ملتهب شده و یا منجر به خار پاشنه می‌شود. اگر در پاشنه احساس درد دارید، حتما به پزشک متخصص بیماری‌های پا مراجعه کنید چرا که این درد می‌تواند غیرقابل تحمل و وحشتناک باشد.
کفش ورزشی رانینگ (مخصوص دو) بهترین کفش ورزشی پیاده‌روی هستند، چرا که  این کفش‌ها طوری ساخته شدند که به پا و مفصل شما آسیبی نمی‌رساند. این کفش‌ها برای انواع پاها طراحی شده و در هر سنی که باشید با پوشیدن این کفش‌ها پاهای شما کاملا از هر آسیبی در امان خواهد بود.

کفش ورزشی با خاصیت کنترل حرکت و یا کنترل تعادل نیاز شما را در پیاده‌روی برطرف خواهد کرد.

ویژگی کفش‌های ورزشی مناسب پیاده‌روی

دو واژه «کنترل حرکت» را در نظر داشته باشید.  کفش‌هایی با این ویژگی گونه‌ای طراحی و تولید شدند که با محافظت از قوس پا و داشتن فضای کافی برای حرکت پاشنه‌ی پا، به طور کل از پا مراقبت می‌کنند در نتیجه این نوع کفش ورزشی مناسب افرادی است که مبتلا به صافی کف پا و یا انحراف بیش از حد پا به داخل هستند.
اگر دچار اضافه وزن، صافی کف پا یا قوس زیاد در پا هستید، کفش ورزشی با خاصیت کنترل حرکت و یا کنترل تعادل نیاز شما را بر طرف خواهد کرد. این کفش‌ها با مراقبت از پا و مچ مانع انحراف پا به سمت داخل شده و در واقع مانند کمک فنر برای استخوان‌ها عمل می‌کند. بسیاری از متخصصین بیماری‌های پا توصیه می‌کنند که از کفی های فوق‌العاده نرم در کفش‌ها استفاده کنید.

کفش‌های پشت باز مناسب پیاده‌روی‌های طولانی نیستند

پوشیدن کفش‌های بدون پشت هرزگاهی در طول روز و یا برای پیاده‌روی کوتاه مناسب بد نیست، ولی کفش‌های پشت باز بلند بدرد پیاده‌روی طولانی نمی‌خورند. راه رفتن بدون کفش روی سطح سفتی مثل کاشی برای شما مضر و بدتر از همه راه رفتن با کفش های پشت باز است. چرا که این مدل کفش‌ها موجب درد پاشنه‌ی پا می‌شوند.

کفش ورزشی اسیکس مناسب پیاده‌روی و یا دویدن‌های طولانی مدت است.

برندهای توصیه شده توسط متخصصین بیماری‌های پا

بسیاری از برندهای کفش ورزشی معتبر، برای حفاظت از پا در راه رفتن و دویدن تکنولوژی درستی را در طراحی و تولید کفش‌ها بکار می‌گیرند. در این قسمت، برند‌های کفش ورزشی را بر اساس نیاز افراد معرفی کرده‌ایم : 
  • اسیکس (مدل جی تی 1000)- مناسب پیاده‌روی و یا دویدن‌های طولانی مدت است.
  • بروکس ترنس (در تصویر مشاهده می‌کنید)-  کمی گران قیمت ولی دارای کیفیت بالاست.
  • نیو بالانس 812-  شبیه کتانی است ولی کفه صافی دارد و برای حفظ تعادل بسیار مدل مناسبی است.
  • نیو بالانس 990-  دارای تنوع رنگ است و بسیار مناسب افراد سالمند و پا به سن گذاشته است.

بهترین زمان خرید کفش چه موقع است

اولین قانون در خرید کفش ورزشی و یا هر نوع کفش دیگر رعایت زمان خرید است. بعد از ظهر بهترین وقت خرید کفش ورزشی است چرا که به دلیل فعالیت در طول روز، پا و مچ پا به نسبت صبح متورم شده ودر نتیجه می‌توانید سایز مناسب تهیه کنید. بنابراین بهترین زمان برای تعیین اندازه درست کفش ورزشی پیاده‌روی و یا کفش ورزشی دو، بعد از ظهر می باشد. افراد سالمند به دلیل درد مفاصل و استخوانی که دارند بهتر است اندازه‌ی کفش‌شان (طول و عرض) کمی بزرگتر از اندازه‌ی معمول باشد.

نکته: قبل از خرید، برای اطمینان از اندازه بودن کفش ورزشی همیشه آن را بپوشید چرا که سایزبندی برندها متفاوت می‌باشند.

منبع : Grandparents