وقتی که در دوران تعطیلات به سفر می‌روید خیلی راحت پول‌هایتان را خرج می‌کنید و بودجه تعیین شده قبلی را به کلی فراموش می‌کنید. وقتی که برای مدتی از زندگی پرتنش و شلوغ و البته خسته کننده مدرن فاصله گرفته و به تفریح و خوشگذرانی می‌پردازید، پول آخرین چیزی خواهد بود که نگران آن هستید. اما باید به این موضوع نیز فکر کنید که اگر با جیب‌های خالی از پول به خانه برگردید چه اتفاقاتی خواهد افتاد و یا حتی بدتر این که مقروض هم شده باشید. بنابراین شما باید طوری پول خرج کنید که بعد از برگشتن به خانه دچار استرس و درماندگی نشوید.
پرداخت مبالغ زیاد برای اقامت شبانه یکی از بهترین راه‌ها برای بر باد دادن پول شما خواهد بود. هزینه‌ی هتل از هر هزینه‌ی دیگری در تعطیلات جیب شما را خالی خواهد کرد، حتی بیشتر از بلیط هواپیما و خرید لباس و سوغات. با این وجود قبل از این‌که سفر تفریحی تعطیلات آینده خود را کنسل کنید، باید بدانید که راه‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هزینه کمتری برای اقامت در هتل انجام دهید.

تا آن‌جایی که می‌توانید به برنامه ریزی قبلی و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید وفادار بمانید

برای جلوگیری از تمام شدن سریع بودجه و کمر خم کردن زیر بار بدهی، اول مقدار بودجه‌ای که در اختیار دارید را مشخص کنید. سپس با توجه به این بودجه در مورد جاهایی که دوست دارید بروید و علایقی که دوست دارید دنبال کنید برنامه ریزی کنید. سعی کنید بیشتر وقت خود را به هتل ماندن اختصاص ندهید و مهم‌تر از آن این‌که در مورد اندازه‌ی اتاق و تجهیزات آن وسواس به خرج ندهید و سخت‌گیر نباشید. بهتر است تا جایی که می‌توانید پول خود را برای کارها و سفرهای مفرح حفظ کنید.
اگر می‌خواهید تفریحات پرهزینه داشته باشید یا در رستوران‌های گران قیمت غذا بخورید، یک هتل ارزان قیمت‌تر را برای گذراندن شب انتخاب کنید. از طرف دیگر اگر نمی‌خواهید شب را در یک هتل یا مهمان خانه ارزان قیمت بمانید، بهتر است مدت زمان سفر خود را کاهش دهید تا هزینه‌ی دوران تعطیلات شما کاهش یابد. آیا پرداخت هزینه‌ای هنگفت برای خوابیدن در یک هتل لوکس عاقلانه است؟ این سوالی است که شما باید به آن پاسخ دهید.

اگر یک برنامه انعطاف پذیر داشته باشید می‌توانید در دورانی که هتل‌ها تخفیف اقامت دارند در آن‌ها اقامت کنید.

انعطاف‌پذیر باشید

 اگر یک برنامه انعطاف پذیر داشته باشید می‌توانید در دورانی که هتل‌ها تخفیف اقامت دارند در آن‌ها اقامت کنید. برای مثال در روزهای گرم سال می‌توان به مناطقی رفت که هزینه هتل‌ها در آن جا کاهش می‌یابد بروید و ضمن پرداخت مبلغ کمتری برای اقامت در هتل از خلوت بودن و سکوت مکان‌های تفریحی نیز لذت ببرید. مخصوصاً اگر آن منطقه ساحلی باشد در هوای گرم از شنا کردن در دریا و استخر هتل و آفتاب گرفتن در ساحل نیز لذت خواهید برد.
مسافرت در زمانی غیر از تعطیلات رسمی و شلوغ که همه به سفر می‌روند هزینه‌های شما را به مقدار زیادی کاهش خواهد داد. همچنین مسافرت در این دوره شما را از سر و کله زدن با دیگر مسافران خلاص خواهد کرد و می‌توانید از مناظر و ساحل بیشترین لذت را ببرید بدون آن که ازدحام جمعیت شما را ناراحت کند. حتی اقامت در یک هتل گران قیمت در اواسط هفته نیز نسبت به آخر هفته و روزهای تعطیل هزینه تعطیلات شما را کاهش خواهد داد. حتی بعضی سایت‌ها و برنامه‌ها وجود دارند که اگر از طریق آن‌ها اقدام به رزرو هتل کنید تخفیف‌های ویژه‌ای دریافت خواهید کرد که بدون شک در کاهش هزینه تعطیلات شما موثر خواهد بود.

مکان تفریح خود را عاقلانه و با تحقیق کافی انتخاب کنید

ممکن است اقامت در دو هتل مشابه در دو نقطه متفاوت حتی با فاصله اندک از هم از لحاظ هزینه بسیار متفاوت باشند. اگر منطقه‌ای که قصد مسافرت به آن جا دارید را نمی‌شناسید بسیاری از سایت‌ها و موسسات مسافرتی نقشه این مناطق را با ذکر جزییات کامل در اختیار شما قرار می‌دهند که با بررسی آن‌ها می‌توانید آشنایی بیشتری با آن منطقه داشته و هتل‌های ارزان‌تری پیدا کنید. از طرف دیگر انتخاب کردن هتلی در نقطه‌ای دوردست که فاصله زیادی با مناطق و مناظری که شما دوست دارید ببینید داشته باشد هزینه رفت و آمد و پارکینگ اتومبیل شما را به شدن افزایش خواهد داد. بنابراین از قبل بررسی کنید که سیستم حمل و نقل عمومی منطقه مورد نظر چگونه است و همچنین ببینید که آیا می‌توانید قبل از رزرو کردن هتل به دیدن مناظر مورد نطرتان بروید یا نه.

اگر هر ساله در یک هتل یکسان اقامت کنید با مدیران و پرسنل آن هتل آشنا خواهید شد.

سعی کنید به هتل‌هایی بروید که قبلا نیز به آن‌جا رفته‌اید

اگر برای چندین دفعه متوالی به یک هتل خاص بروید می‌توانید، از تخفیفات ویژه آن استفاده کنید. اگر هر ساله در یک هتل یکسان اقامت کنید با مدیران و پرسنل آن هتل آشنا خواهید شد. هنگامی که دارید اتاق‌تان را رزرو می‌کنید حتما به متصدی رزرو خاطر نشان کنید که قبلا نیز در این هتل اقامت داشته‌اید. مراکز اقامتی قصد دارند از شما مشتریانی دائمی بسازند و در صورت اقامت چند باره در یک هتل، قیمت‌های مناسب‌تری برای شما در نظر خواهند گرفت و یا دست کم به شما تخفیف داده یا اتاق‌های بهتری را در اختیار شما قرار خواهند داد.

سعی کنید همه چیز را با هم رزرو کنید

شما می‌توانید با رزرو کردن چندین آیتم با هم در دوران تعطیلات هزینه سفر خود را کاهش دهید. از طریق برخی وبسایت‌ها و موسسات و برنامه‌های هوشمند می‌توانید بلیط‌های ارزان، اتاق‌های ارزان قیمت در هتل‌ها و اتومبیل ارزان‌تری رزرو و اجاره کنید و بدین صورت می‌توانید مبلغ زیادی صرفه جویی کنید. هم‌چنین این برنامه‌ها معمولا تخفیفات و جوایزی را نیز در نظر می‌گیرند که در صورت تعلق گرفتن به شما می‌توانید لذت بیشتری از تعطیلات خود ببرید.

آلترناتیو دیگری به جای هتل و متل مد نظر داشته باشید

علاوه بر هتل‌ها و متل‌ها، برخی مراکز اقامتی دیگر وجود دارد که هزینه کمتری داشته و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مهمان خانه‌‌های ارزان قیمت در سال‌های اخیر پیشرفت فراوانی کرده‌اند و قیمت‌‌های بسیاری از آن‌ها در مقایسه با هزینه هتل و متل ناچیز است.
  • می‌توانید در هوای آزاد چادر بزنید. در بعضی نقاط تفریحی خارج از شهر کمپ‌های اقامتی زیبایی ساخته شده که تمام امکانات لازم از قبیل حمام، استخر، مکان بازی برای کودکان و دیگر سرگرمی‌ها را دارند که هزینه اقامت در آن‌ها در مقایسه با هتل بسیار ناچیز خواهد بود.
  • اگر مدت زمان تعطیلات شما طولانی است یا با چندین خانواده سفر می‌کنید و تعدادتان زیاد است می‌توانید به‌جای اقامت در هتل از خانه‌های مبله اجاره‌ای استفاده کنید. اقامت در این مکان‌ها به شما اجازه خواهد داد که صرفه جویی بیشتری در هزینه‌ها داشته باشید. حتی در این خانه‌ها می‌توانید خودتان غذا بپزید که هزینه شما را به شدت کاهش خواهد داد.
  • اگر قصد سفر جاده‌ای را دارید، اجاره کردن یک اتومبیل کاروان بهترین و به صرفه‌ترین گزینه خواهد بود. در این صورت تنها هزینه‌ای که پرداخت خواهید کرد هزینه‌ی بنزین یا گازوئیل کاروان خواهد بود و بدین ترتیب می‌توانید مقدار زیادی از هزینه‌های سفر را کاهش دهید.
  • اخیرا مبادله و تعویض خانه بسیار متداول شده است و برخی وبسایت‌ها بدین منظور طراحی شده‌اند که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید خانه‌ی خود را برای مدتی مشخص با خانه‌ی افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که قصد دارید به آن‌ جا بروید معاوضه کنید. 

بسیاری از هتل‌ها به ویژه هتل‌های زنجیره‌ای برنامه‌‌های جایزه‌دار ویژه‌ای دارند.

به برنامه‌های جایزه‌دار بپیوندید

بسیاری از هتل‌ها به ویژه هتل‌های زنجیره‌ای برنامه‌‌های جایزه‌دار ویژه‌ای دارند. شما می‌توانید با اجاره اتاق مکرر اتاق هتل‌ها یا خرید از شرکای تجاری این هتل‌ها امتیازات خود را افزایش داده و وقتی که به یک امتیاز از قبل تعیین شده رسیدید، می‌توانید از جوایز این هتل‌ها که معمولا اقامت رایگان است استفاده کنید.

امکانات و امتیازهای ویژه هتل‌ها را مد نظر قرار دهید

برای مثال خوردن صبحانه در برخی از هتل‌ها رایگان است که می‌تواند هزینه‌ی صبحانه و قهوه را از هزینه‌های شما کمک کند. برخی از هتل‌ها استخر، مکان بازی و سرگرمی و مراکز ورزشی رایگان دارند که در صورت اقامت در آن هتل می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی از این مراکز استفاده کنید. حتی برخی از هتل‌ها سرویس رفت و آمد رایگان دارند و لازم نخواهد بود برای سفرهای روزانه خود از تاکسی و سیستم نقل عمومی که هزینه در بر خواهد داشن استفاده کنید. هتل‌هایی نیز هستند که به مهمانان خود دسر و نوشیدنی مجانی می‌دهند یا تخفیفاتی را برای آن‌ها در استفاده از مراکز ماساژ یا رستوران‌های هتل قائل خواهند شد. این هزینه‌های کوچک را نادیده نگیرید زیرا در مجموع می‌توانند هزینه مسافرت و تفریح شما را به شدت کاهش دهند.

ببینید هتلی که انتخاب کرده‌اید چه امکاناتی ندارد و چه خدماتی را ارائه نمی‌دهد

تمامی هزینه‌های پنهان را قبل از رزرو کردن اتاق در یک هتل بررسی کنید. ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب از دیدن یک پارچ آب خنک در کنار تخت خود خوشحال شوید و علاقه‌ی شما به هتلی که در آن اقامت کرده‌‌اید دو چندان شود، اما اگر بدانید که هزینه آن پارچ آب در قبض شما درج خواهد شد بسیار تعجب خواهید کرد.
علاوه بر این بسیاری از هتل‌ها برای استفاده از پارکینگ از شما هزینه دریافت خواهند کرد. برخی دیگر از هتل‌ها هزینه‌ی استفاده از تلفن، اینترنت و حتی ایمنی داخلی اتاق را به طور جداگانه از مهمانان دریافت خواهند کرد که ممکن است شما از قبل اطلاعی از آن‌ها نداشته باشید.

بسیاری از کارت‌های عضویت مشمول تخفیفات برای هتل و گردشگری خواهد شد.

از تخفیفاتی که قبلا دریافت کرده‌اید استفاده کنید

بسیاری از کارت‌های عضویت مشمول تخفیفات خواهد شد و شما ممکن است از قبل شامل این تخفیفات شده باشید. برای مثال دانشجویان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، استادان، پرسنل مراکز اورژانسی و آتش نشانی، پرسنل نظامی و کارمندان دولت همگی در برخی مناطق در صورت خرید از فروشگاه‌ها و مراکز خرید خاص، خوردن غذا در رستوران‌ها یا اقامت در برخی هتل‌ها از تخفیف‌های ویژه برخودار خواهند شد. با هتل‌هایی که این تخفیفات را ارائه می‌دهند تماس بگیرید یا از وبسایت آن‌ها دیدن کنید تا در مورد عضویت در برنامه‌های آن‌ها و شرایطی که برای تخفیف دادن در نظر می‌گیرند اطلاعات دقیقی کسب کنید.

اتاق خود را در تماس مستقیم با هتل رزرو کنید

بعد از این‌که هتل مورد نظر خود را مشخص کردید، بلیط سفر را رزرو کردید و مقدمات را آماده کردید مستقیما با هتل مورد نظر تماس بگیرید. در این صورت ممکن است معامله بهتری با آن‌ها داشته باشید یا اتاق بهتری برای شما در نظر گرفته شود.
در صورتی که مستقیما با پرسنل هتل تماس بگیرید، ممکن است آن‌ها نکاتی را به اطلاع شما برسانند که تاثیر زیادی در عوض شدن تصمیم شما مبنی بر اقامت بیشتر در آن هتل یا حتی منصرف شدن از اقامت در آن داشته باشد. برای مثال می‌توانید بپرسید که آیا هتل در حال تعمیر است یا در مدت زمان اقامت شما هتل شلوغ بوده و کاروان‌های پرتعدادی در آن اقامت خواهند داشت یا خیر.

از بسته‌های سرگرمی و پذیرایی غافل نشوید

بسیاری از هتل‌ها بسته‌های تشویقی به مشتریان ویژه خود ارائه می‌دهند. برای مثال کوپن تخفیف استفاده از مراکز ورزشی، بلیط مراکز دیدنی مجاور و بلیط مجانی استفاده از چشمه‌های آب معدنی و خدمات ماساژ. البته ممکن است این بسته‌‌ها مجانی نیز نباشند و فقط شامل تخفیفات ناچیزی شوند. بنابراین از قبل بررسی کنید که آیا خرید این بسته‌های تفریحی همراه با رزرو هتل برای شما مقرون به صرفه خواهد بود یا خیر.

حرف آخر

شاید کمی سخت و خسته کننده باشد اما برنامه‌ریزی با حوصله برای هزینه مسافرت در تعطیلات می‌تواند سهم بزرگی در کاهش هزینه‌ی سفر شما داشته باشد. در مورد زمان و مکان مسافرت‌تان انعطاف پذیر باشید تا برای اقامت در هتل‌های لوکس هزینه زیادی پرداخت نکنید. در مورد امکانات، هزینه‌ها، تخفیفات و مکان هتل‌ها تحقیق کنید تا از بودجه‌بندی که از قبل کرده‌اید خارج نشوید. در مورد کارت‌های تخفیف و کوپن‌ها تحقیق کنید زیرا این آیتم‌‌ها می‌توانند در مجموع هزینه‌های شما را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.

منبع : Moneycrashers