شمارش معکوس بزرگترین رویداد ورزشی اروپا به پایان رسید و یورو 2016 دیروز در تاریخ  21 خرداد در فرانسه آغاز شد. برای این‌که بهتر با حال و هوای این بازی‌ها آشنا شوید حقایقی جالب و خواندنی در مورد این بازی‌ها برای شما جمع آوری کرده‌ایم. 


دیوید گتا در یورو 2016 اجرا دارد

دی‌جی فرانسوی دیوید گتا سفیر موسیقی مسابقات خواهد بود. مسئولیت ساخت آهنگ رسمی مسابقات که در افتتاحیه اجرا شد با او بود و وظیفه‌ی ساخت آهنگ‌هایی که قبل از نمایش بازی‌ها در کانال‌های تلویزیونی پخش می‌شوند را نیز به عهده دارد. برای این‌که مسابقات جنبه‌ای آهنگین هم داشته باشد آهنگ‌های او در تمام ورزشگاه‌هایی که مسابقات در آن‌ها برگزار می‌شوند پخش خواهد شد. 


رئیس جمهور فرانسه یک کمیته‌ی اختصاصی  تشکیل داده است

رئیس جمهور فرانسه یک کمیته‌ی یازده نفره برای فراهم کردن پشتیبانی و فعالیت‌های بیشتر حول یورو 2016  تشکیل داده است تا این رویداد تمام کشور را تحت پوشش قرار دهد. این یازده نفر هرکدام در یکی از حوزه‌هایی که شامل فرهنگ، جوانان، تکنولوژی دیجیتال، ناتوانی، پیشرفت سازگار با محیط زیست، اشتغال، اقتصاد و گردشگری می‌شوند متخصص هستند. وظیفه‌ی آن‌ها این است که این رویداد را به یک فستیوال ورزشی که سراسر کشور را در بر می‌گیرد تبدیل کنند. 


قسمتی از درآمد فروش بلیط‌ها وقف خیریه می‌شود

یک یورو از هر بلیطی که برای مسابقه‌ی فرانسه در ورزشگاه Pierre Mauroy فروخته می‌شود به‌مناسبت سی امین سالگرد کمدین و بازیگر فرانسوی کلوش، به موسسه خیریه Coluche اهدا خواهد شد. این بازیگر بیشتر برای کمدی بی ادبانه و رویکردش به سیاست معروف بود و مرگش در سال 1986 فرانسه را در سوگواری فرو برد. 


عروسک نمادین یورو 2016 پسر بچه ای با مزه است که پیام غرور و احترام در سطح اروپا به اشتراک می گذارد.

عروسک نمادین 

با Super Victor، عروسک نمادین مسابقات یورو 2016 آشنا شوید. او یک پسر بچه‌ی بامزه است که با استفاده از شنل و کفش‌هایش می‌تواند پرواز کند و تب فوتبال را همه جا پخش کند. او قرار است در رویداد‌های روز عروسک نمادین در سراسر کشور با طرفداران ورزش فوتبال دیدار کند و پیام‌های این مسابقات یعنی غرور، به اشتراک گذاشتن و احترام را همه جا بگستراند. 


بازی‌ها در ورزشگاه‌هایی نو برگزار می‌شوند

میزبانی مسابقات باعث شد فرانسه بتواند یک پروژه‌ی 1.6 میلیارد یورویی برای ساخت ورزشگاه‌های جدید و نوسازی ورزشگاه‌های قدیمی اجرا کند. ورزشگاه‌های سازگار با محیط زیست جدید در شهرهای لیل، نیس، بردو و لیون ساخته شده‌اند و ورزشگاه‌های شهرهای مارسی، پاریس، سن تاتین، لنز و تولوز نوسازی شده‌اند. ورزشگاه‌های جدید از انرژی‌های قابل بازیافت مثل انرژی خورشیدی بهره می‌گیرند و  برای آب‌یاری زمین‌‌ها از سامانه‌های جمع‌ آوری باران استفاده می‌کنند. 


تماشاچیان و مردم محلی به سازمان‌دهی رویداد کمک می‌کنند

Football Supporters Europe  با شعار «برای طرفداران، به وسیله‌ی طرفداران» می‌خواهد در مسابقات یورو 2016 خدماتی سریع و مجانی ارائه کند. قرار است طرفداران متخصص و محلیان در سازمان‌دهی رویدادها در شهرهای خودشان کمک کنند و 24 ساعته به سازمان‌دهندگان مسابقات راهنمایی دهند تا مطمئن شوند همه چیز درست پیش می‌رود.


در تمام ورزشگاه‌ها سیگار کشیدن ممنوع است

برای آگاه کردن جوانان از مضرات سیگار قرار  است یوفا با همکاری سازمان جهانی قلب محیطی بدون سیگار برای تمام کسانی که بلیط تهیه کرده‌اند و کارکنان ورزشگاه‌ها ایجاد کند. یک تیم 110 نفره از داوطلبین برای اجرا کردن این پروژه در نظر گرفته شده است. 


در مسابقات یورو 2016 برای اولین بار سازمان تازه تاسیس برای کودکان 20 هزار بلیط مجانی به جوانان اهدا می کند.

هزاران بلیط مجانی به جوانان داده می‌شود

در مارس 2015 سازمان یوفا برای کودکان تاسیس شد تا کاری کند جوانان علاقه‌مند به ورزش فوتبال بیشتر بتوانند از نقش این ورزش در جامعه بهره ببرند. این سازمان در یورو 2016 قرار است 20.000 بلیط مجانی به سازمان‌هایی که به اقشار آسیب‌پذیر جامعه کمک می‌کنند اهدا کند. هر شهر میزبان 2.000 بلیط دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان جادوی ورزش فوتبال را به کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند هدیه کرد. 


جبل الطارق در این مسابقات شرکت خواهد کرد

برای اولین بار در تاریخ، جبل الطارق، کشوری که جز دارایی‌های بریتانیاست و در ساحل جنوبی اسپانیا قرار دارد، یکی از 53 تیمی خواهد بود که در جام ملت‌های اروپا شرکت می‌کنند. جبل الطارق در سال 2013 عضو یوفا شد و اجازه حضور در جام ملت‌های اروپا را اخذ کرد. این تیم با این‌که بازیکنان حرفه‌ای ندارند اما تاثیر زیادی در مسابقات خواهند گذاشت. 


تاثیر مثبت یورو 2016 برای آیندگان

یکی از شعارهای اصلی یوفا «پیشرفت سازگار با محیط زیست» است. قرار است با تلاش برای ایجاد حس مسئولیت در جامعه برای حفظ محیط زیست این مسابقات طوری برگزار شود که کمترین تاثیر را روی محیط زیست بگذارد. با پیش گرفتن راهبرد کاهش، استفاده دوباره، بازیافت، می‌خواهند میزان بازیافت را به 50%  افزایش دهند و میزان زباله‌هایی که به محیط وارد می‌شوند را به صفر برسانند و آگاهی جامعه نسبت به حفاظت از محیط زیست را بیشتر کنند. 80 نفر از 6.500 داوطلب مسئول حمل و نقل و از بین بردن زباله‌ها هستند.


منبع : Coca-cola