اگر سن، جوش یا نور خورشید باعث شده پوست تان پر از حفره، زخم، چین و چروک یا خط باشد، جوانسازی پوست با لیزر  می تواند کاری کند پوست تان جوان تر و سالم تر به نظر بیاید.
در فرایند جوانسازی پوست با لیزر، لایه های پوست با دقت و یکی یکی جدا می شوند. در نتیجه ی این کار، سلول های پوستی جدید که در فرایند ترمیم به وجود می آیند باعث می شوند پوست جوان تر و سفت تر به نظر بیاید. می توان این عمل را به تنهایی یا همراه با دیگر عمل های زیبایی پوست انجام داد.

آماده شدن برای عمل جوانسازی پوست
قبل از هرچیز باید با یک جراح زیبایی یا متخصص پوست و مو مشورت کنید تا مطمئن شوید کاندیدای مناسبی برای این عمل هستید. اگر تبخال می زنید به پزشک خود بگویید. پوست کسانی که مستعد تبخال زدن هستند ممکن است با لیزر تحریک شود.
اگر تصمیم گرفته اید این عمل را انجام دهید، پزشک معالج تان از شما خواهد خواست از 10 روز قبل از عمل، دارو و مکمل هایی مثل آسپرین، ایبوپروفن و ویتامین E مصرف نکنید.
اگر سیگار می کشید باید از دو هفته قبل از عمل جوانسازی پوست با لیزر سیگار کشیدن را کنار بگذارید؛ زیرا سیگار کشید فرایند درمان را طولانی تر می کند.
ممکن است پزشک معالج تان برای پیشگیری از عفونت یک آنتی بیوتیک نیز برای تان تجویز کند. همچنین اگر استعداد تبخال داشته باشید یک داروی ضد ویروس نیز برای تان تجویز خواهد کرد.

جوانسازی پوست یک عمل سرپایی است که توسط جراح پلاستیک یا متخصص پوست و مو انجام می شود.

در طول عمل و پس از آن چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟
عمل جوانسازی پوست توسط جراح پلاستیک یا متخصص پوست و مو انجام می شود. این یک عمل سرپایی است، یعنی مجبور نیستید به خاطر آن در بیمارستان بستری شوید.
ممکن است پزشک چین و چروک های دور چشم، دهان یا پیشانی را یکی یکی، و یا کل صورت را یکجا عمل کند. برای قسمت های کوچک، پزشک ممکن است از بی حسی موضعی بهره بگیرد. در شرایط خاص استفاده از آرام بخش هم امکان دارد. اگر بخواهید تمام صورت را عمل کنید، به بیهوشی کامل نیاز خواهید داشت.
عمل کردن قسمت هایی از صورت 30 تا 45 دقیقه زمان نیاز دارد. عمل کل صورت نیز ممکن است تا 2 ساعت طول بکشد.

پس از عمل لیزر پوست، پزشک قسمت های مورد نظر را باندپیچی می کند. بعد از 24 ساعت، باید روزی 4 تا 5 بار قسمت های مورد نظر را تمیز کنید و سپس پمادی مثل ژل پترولیوم روی این قسمت ها بمالید تا از شکل گیری زخم جلوگیری شود.
ورم کردن سطح پوست پس از این عمل عادی است. پزشک متخصص جوانسازی پوست ممکن است برای درمان ورم اطراف چشم استروئید تجویز کند. می توانید یک بالشت اضافه یا نرم تر هم برای خواب خود در نظر بگیرید تا ورم صورت تان بیش از این شما را دچار مشکل نکند.
ممکن است بین 12 تا 72 ساعت پس از عمل خارش داشته باشید. بین 5 تا 7 روز پس از عمل پوست تان خشک و پوست می شود.
بسته به نوع مشکل درمان شده، فرایند ترمیم از 12 تا 21 روز طول می کشد. پس از اینکه پوست شما ترمیم شد، می توانید برای کاهش قرمزی از لوازم آرایش بدون روغن استفاده کنید. این قرمزی ظرف 2 تا 3 ماه پس از عمل از بین می رود.

برای داشتن پوستی بدون نقص بعد از عمل جوانسازی پوست با لیزر از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

همچنین تا مدتی پس از عمل احساس می کنید پوست تان روشن تر شده است. به خاطر داشته باشید استفاده از کرم ضد آفتاب در این مدت اهمیت زیادی دارد. وقتی می خواهید کرم ضد آفتاب بخرید دنبال کرمی باشید که SPF بالاتر از 30 داشته باشد. بهتر است ساعاتی که در معرض نور خورشید هستید را محدود کنید و از پوشش مناسب مثل کلاه لبه دار استفاده کنید.
مرطوب نگاه داشتن پوست جدید هم از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر از محصولات رتین یا اسید گلیکولیک استفاده می کنید با گذشت 6 هفته بعد از عمل دوباره می توانید استفاده از آن ها را از سر بگیرید.

خطرات عمل جوانسازی پوست با لیزر
عمل جوانسازی، پوستی بدون نقص به شما نمی دهد، اما می تواند ظاهر پوست تان را بهتر کند. این عمل خطراتی هم دارد. این خطرات موارد زیر را در بر می گیرد:
  • سوختگی یا زخم های دیگر ناشی از حرارت لیزر
  • زخم شدن
  • تغییراتی در رنگ دانه های پوست، از جمله مناطق سیاه تر یا روشن تر پوست
  • تحریک شدن ویروس تبخال
  • عفونت

منبع : Webmd