در اکثر مواقع اگر چند ماه طول بکشد تا بارداری اتفاق بیفتد، اصلا جای نگرانی نیست. معمولا متخصص زنان و زایمان بعد از 6 تا 12 ماه پس از اقدام به بارداری و عدم موفقیت در آن، انجام یک ارزیابی کلی از وضعیت باروری توسط متخصص زنان و زایمان را پیشنهاد می‌کنند. اما توجه به نشانه‌ها و علائم پزشکی مراجعه به متخصص زنان و زایمان بسیار اهمیت دارد، چرا که احتمال ناباروری زنان با افزایش سن افزایش می‌یابد. اما با این وجود این در تمامی موارد صدق نمی‌کند. اگر هر یک از شرایط زیر در مورد شما صدق می‌کند، بهتر است که حتما به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

اگر تصمیم به بچه‌‌دار شدن گرفته‌اید

در اولین جلسه مشاوره با بیماران، بسیاری از آن‌ها می‌گویند که در سه سال گذشته از هیچ‌ یک از موارد پیشگیری از بارداری استفاده نکرده‌اند، اما شش ماه است که اقدام به بارداری کرده و برای بارداری تلاش می‌کنند. تلاش و اقدام به بارداری به چه معنی است؟ این‌که دقیقا از چه زمانی قصد بارداری داشته‌اید چندان اهمیتی ندارد. وقتی یک زوج به مدت 6 تا 12 ماه (بستگی به سن زوجین دارد) رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشند و از موارد پیشگیری از بارداری استفاده نکنند، باید به متخصص زنان و زایمان یا نازایی مراجعه کنند.
برای تشخیص علل پایه‌ای ناباروری، آزمایش‌های تخصصی وجود دارد. متخصص زنان و زایمان با توجه به نتایج به‌دست آمده از این آزمایش‌ها می‌تواند علاوه بر روش شناخته‌شده لقاح آزمایشگاهی (IVF)، چندین روش درمان نازایی دیگر نیز پیشنهاد کند. اگر بیمه درمانی شما این اجازه را بدهد، می‌توانید درمان را مستقیما تحت نظر یک پزشک متخصص زنان و زایمان آغاز کنید. تمام خانم‌های بالای 40 سال که با عدم موفقیت در بارداری مواجه شده‌اند، باید مستقیما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند.

قاعدگی‌های نامنظم یکی از مهم‌ترین دلایل مراجعه به مخصص زنان و زایمان است.

قاعدگی نامنظم

قاعدگی‌های نامنظم معمولا به‌معنای تخمک‌گذاری نامنظم است و یا حتی بدتر، عدم وجود قاعدگی به‌معنای عدم تخمک‌گذاری است و این امر شرایط را بسیار سخت می‌کند. در صورت تخمک‌گذاری نامنظم و یا عدم وجود آن، بدون درنظر گرفتن سن و سال، با کمک یک متخصص زنان و زایمان می‌توانید همه چیز را به حالت طبیعی بازگردانید.
اختلالات تخمک‌گذاری به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند. عدم وجود تخمک‌گذاری و تخمک‌گذاری آزواسپرمی (که اغلب به دلیل PCO صورت می‌گیرد). وقتی تخمک‌گذاری به‌صورت نامنظم و به‌ندرت صورت بگیرد، داروهایی نظیر کلومید و درمان‌هایی نظیر لقاح درون رحمی می‌توانند سبب تحریک تخمک‌گذاری شده و به بیماران در درمان نازایی کمک کند تا سریع‌تر باردار شوند.

نتایج به‌دست آمده از آزمایش و بررسی مایع منی مرد مطلوب نبوده است

اگر نتایج بررسی و آنالیز مایع منی مرد، غیرطبیعی باشد حتما باید به متخصص باروری مردان مراجعه کنید، مگر این‌که نظر پزشک‌تان این باشد که گزینه لقاح درون رحمی (IUI) برای شما مناسب است. البته این گزینه برای اکثر موارد خفیف ناباروری مردان مفید است. وقتی تعداد اسپرم‌های موجود در مایع منی مرد کم باشد یا کیفیت پایینی داشته باشند، اوضاع کمی سخت‌تر می‌شود. با مراجعه به یک پزشک متخصص باروری مردان می‌توان شدت فاکتور بالقوه مردانه را تعیین کرد و راه‌حل‌های ساده‌ای برای بارداری پیدا کرد. اگر تعداد اسپرم‌های مرد کم است، خبر خوب این‌ است که برای تشکیل جنین تنها به یک اسپرم و یک تخمک نیاز است. امروزه تکنولوژی‌های مختلفی نظیر IVF و تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) برای کمک به بیمارانی که دارای کمترین تعداد اسپرم هستند وجود دارد که ازطریق آن‌ها می‌توان بر ناباروری غلبه کرد.

درصورتی‌که بیش از دوبار سقط جنین داشته‌اید باید برای بارداری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

درصورتی‌که بیش از دوبار سقط جنین داشته‌اید

باور اشتباهی دراین‌باره وجود دارد که چون زنانی که سقط جنین داشته‌اند توانایی باروری و باردار شدن را دارند، پس سالم هستند. درواقع تجربه داشتن چندین سقط جنین، نوع خاصی از مشکل باروری است که 1 تا 3%  از زوجین آن را تجربه می‌کنند. اکثر سقط جنین‌ها به علت وجود ناهنجاری‌های ژنتیکی در جنین رخ می‌دهد، البته در کنار آن می‌توان به مشکلات هورمونی از قبیل دیابت، بیماری‌های تیروئید، مشکلات ساختاری ناشناخته در رحم و سن باروری زودهنگام، به‌عنوان دیگر دلایل سقط جنین اشاره کرد. در هر صورت هر فردی که دو بار یا بیش از دو سقط جنین داشته باشد، باید برای بارداری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.

عدم موفقیت درمان‌های ارائه شده توسط پزشک عمومی و متخصص زنان و زایمان

اولین چیزی که توسط پزشک عمومی و مراقبت‌های اولیه مورد بررسی قرار می‌گیرد، تاریخچه پزشکی شما است و سپس آزمایش‌های اولیه باروری برای هر دو نفر انجام می‌شود. پیش از شروع هرگونه درمان باروری، انجام دادن این آزمایش‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا هر یک از این آزمایشات عملکردهای باروری و تولید مثل زن و مرد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که برای بارداری اهمیت دارند.
این آزمایشات شامل موارد زیر می‌شود:
  • آزمایش خون روز سوم پریودی: آیا هورمون‌های موثر در باروری به‌صورت طبیعی عمل می‌کنند؟
  • آزمایش هورمون آنتی مولرین: تعداد تخمک‌ها به چه صورت است ؟
  • آزمایش هیستروسالپینگوگرام: آیا شکل رحم نرمال است و لوله‌ها باز هستند؟
  • آنالیز و بررسی مایع منی مرد: آیا در مایع منی مرد اسپرم کافی وجود دارد و آیا این اسپرم‌ها سالم هستند؟

وقت مراجعه به پزشک متخصص باروری است

برای بسیاری از افراد مراجعه به متخصص زنان و زایمان یا پزشک متخصص باروری قدم بسیار بزرگی است. اغلب بیماران نیازی به این کار نمی‌بینند و اغلب نگران هزینه‌های درمانی هستند. بهتر است یک بار برای همیشه به این ترس و نگرانی خود غلبه کنید. می‌توانید با مراجعه به یک مرکز مشاوره پزشکی به تمامی سوالات خود در این‌باره پاسخ دهید.