پنجاه سال پیش، از بررسی دندان کسانی که می‌خواستند وارد ارتش شوند مشخص بود که وضعیت دندان‌های مردم اصلا خوب نیست. افراد کمی از دندان‌های خود مراقبت می‌کردند و هیچ راهنمایی برای این‌که چند وقت یک‌بار باید به دندانپزشک مراجعه کنیم وجود نداشت و دندانپزشکان هم بیشتر روی حل مشکلات متمرکز بودند تا جلوگیری از آن‌ها. به همین دلیل سازمان‌های مربوط به سلامت دهان و دندان تصمیم گرفتند برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان دست به کار شوند. آن‌ها اعلام کردند از آن‌جایی که عفونت لثه و دندان قابل پیش‌گیری است افراد باید سالی دو بار برای بررسی و تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند. بعضی‌ها می‌گویند استاندارد سالی دو بار مراجعه کردن به دندانپزشک از تبلیغات خمیردندان آمده است.

این‌که منبع این استاندارد چه بوده اهمیت زیادی ندارد، مهم این است که این استاندارد برای خیلی از مردم مفید بوده است. اما این‌که چند وقت یک‌بار باید به دندانپزشک مراجعه کنیم به نظافت دهانی، عادات و شرایط فرد نیز بستگی دارد. حتی اگر در خانه به بهترین شکل به دندان‌ها و لثه‌ها رسیدگی کنید باز هم نیاز دارید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند مشکلاتی که شما نمی‌بینید یا احساس نمی‌کنید را شناسایی کند. خیلی از مشکلات دندانی تا وقتی به مراحل پیشرفته نرسند نمایان نمی‌شوند و درد ایجاد نمی‌کنند. مراجعه مرتب به دندانپزشک باعث می‌شود او بتواند علائم اولیه‌ی بیماری‌ها را شناسایی و تا دیر نشده برای درمان آن‌ها اقدام کند.


افراد سیگاری، دیابتی و باردار باید حداقل سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنند.


در کل سالی دو بار مراجعه به دندانپزشک برای بیشتر مردم کافی است. بعضی‌ها ممکن است کمتر و بعضی‌ها بیشتر نیاز داشته باشند به دندانپزشک مراجعه کنند. کسانی که شانس کمتری برای ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان دارند سالی یک‌بار و کسانی که شانس بالایی دارند باید بیش از سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنند. گروهی که شانس بالایی دارند شامل موارد زیر می‌شوند: 

  • افرادی که سیگاری‌ هستند
  • خانم‌هایی که باردارند
  • افرادی که به بیماری دیابت مبتلا می باشند
  • کسانی که مشکل لثه دارند
  • کسانی که سیستم ایمنی‌ بدن‌شان در مقابل باکتری ضعیف است
  • کسانی که دندان‌های‌شان پوک می‌شوند یا جرم می‌گیرند
برنامه‌ی مراجعه به دندانپزشک افراد ممکن است در طول عمرشان تغییر کند. در زمان‌های مریضی یا اضطراب ممکن است نیاز باشد بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک ممکن است بتواند به شما کمک کند با عفونت‌های موقتی مبارزه کنید. اگر در خانه به خوبی از دهان و دندان‌های خود مراقبت کنید و تا چند سال دندانپزشک‌تان پوسیدگی و مشکلات لثه‌ای در دهان‌تان پیدا نکند ممکن است از شما بخواهد فواصل مراجعه به دندانپزشک را طولانی‌تر کنید. 


منبع : Colgate