تدریس خصوصی می‌تواند در بسیاری از مواقع راهگشای دانش آموزان در رفع مشکلات درسی باشد، اما به هر حال خالی از اشکال هم نیست و معایب خاص خود را دارد. تدریس خصوصی ریاضی هم از این قاعده مستثنا نیست. در این‌جا می‌خواهیم با چهار دلیل به انتقاد از تدریس خصوصی ریاضی بپردازیم و شما را از گرفتن معلم خصوصی منع کنیم و پس از آن با چند دلیل دیگر شما را تشویق کنیم که از معلم خصوصی استفاده کنید.


می‌خواهید معجزه کنید

شما از فرزند خود انتظار دارید تا در یک امتحان سخت بهترین نمره را به دست بیاورد. انتظارات شما از فرزندتان باید مطابق با توانایی‌ها و استعداد‌های او باشد. شما نمی‌توانید با زور پول و تدریس خصوصی کاری کنید که فرزندتان در درس ریاضی بهترین نمره را بگیرد. ما عقیده داریم که هر کسی می‌تواند ریاضی را یاد بگیرد و در آن پیشرفت کند ولی بهتر است کمی واقع بین باشیم و قبول کنیم که تدریس خصوصی نمی‌تواند معجزه کند.


بسیاری از مواقع فرزند تن به تدریس خصوصی ریاضی نمی‌دهد چون فکر می‌کند هیچ مشکلی در این درس ندارد.

با حقایق روبرو نمی‌شوید

بسیار ی ا ز بچه‌ها تدریس خصوصی ریاضی را دوست ندارند. با این وجود دوست دارید هر طور شده حتی با زور او در کنار معلم خصوصی بنشانید تا با او ریاضی کار کند. آیا فکر می‌کنید هزینه کردن برای تدریس خصوصی آن هم در شرایطی که فرزند شما علاقه‌ای به آن ندارد کار عاقلانه‌ای است؟ آیا این کلاس می‌تواند ثمر بخش باشد؟ البته نباید منظور ما را اشتباه بگیرید. اگر فرزند شما در درس ریاضی مشکل دارد آن بحث دیگری است. بسیاری از مواقع فرزند شما تن به تدریس خصوصی  نمی‌دهد چون فکر می‌کند هیچ مشکلی در این درس ندارد. به هر صورت دوست دارد بیرون برود و بازی کند پس شاید بهتر این باشد که به تصمیم او احترام بگذارید.


برخی از معلم‌های خصوصی ریاضی شایستگی ندارند

برخی از معلم‌های ریاضی به هیچ عنوان شرایط لازم را برای تدریس خصوصی ندارند. برخی از خانوده‌ها در مورد کار ضعیف معلم‌های خصوصی که قبلا برای فرزندشان گرفته‌اند شکایت دارند. آن‌ها می‌گویند فرزندشان حق سوال پرسیدن نداشت، معلم دیر می‌آمد و و ده‌ها گلایه دیگر. تدریس خصوصی کار پیچیده‌ای است. اصلا این طور نیست که معلم چیزی را به شما نشان دهد و تمرین کنید و بعد در یک چشم به هم زدن یاد بگیرید. البته ممکن است از جلسه اول خیلی راضی باشید اما یک یا دو هفته صبر کنید و ببینید در این مدت کار چطور پیش می‌رود. این روش روی برخی از کودکان جواب می‌دهد ولی در مورد اکثریت آن‌ها باید کودک و توانایی‌های او را مد نظر داشته باشید. بچه‌ها پر از انرژی هستند. آن‌ها برخی چیزها را دوست دارند و برخی چیزها را دوست ندارند، همین طور قصه‌ها و جوک‌هایی برای گفتن دارند. باید مانند انسان با آن‌ها برخورد کنید.


مشکلات مالی و هزینه‌های بالای تدریس خصوصی یکی از دغدغه‌های عمده والدین است.

آه در بساط ندارید

شاید واقعا توانایی مالی این را نداشته باشید که یک معلم خصوصی خوب استخدام کنید. منظور ما این نیست که همه‌ی معلم‌های خوب دستمزد بالایی می‌گیرند، اما یک معلم خوب نیاز به برنامه‌ریزی و خرید منابع خوب دارد و برای رفت و آمد خود هم باید هزینه بپردازد. برای تدریس خصوصی دو راه وجود دارد. یا این که معلم کار را به صورت انبوه انجام دهد و دستمزد پایینی مطالبه کند و یا این که دستمزد بالایی بگیرد و با صرف وقت بر اساس علایق دانش آموز برای تک تک جلسات تدریس خصوصی برنامه‌ریزی کند. 

بنا به دلایلی که در بالا آوردیم گرفتن معلم خصوصی کار عاقلانه‌ای نیست اما صبر کنید. تدریس خصوصی ریاضی چندان هم خالی از لطف نیست. تدریس خصوصی مزایای بسیار زیادی هم دارد که عبارتند از:

  • برخی از بچه‌ها فقط نیاز دارند که کلمه «آفرین» را بارها از زبان معلم بشوند.
  • برخی از بچه‌ها می‌خواهند یک فرد بزرگ سال کمی از وقت خود را به آن‌ها اختصاص دهد.
  • برخی از بچه‌ها دوست دارند کسی باشد که واقعا به حرف‌های آن‌ها گوش دهد.
  • برخی از بچه‌ها می‌خواهند حس خوبی نسبت به ریاضی داشته باشند.
  • برخی از والدین به علت داشتن مشغله‌های زیاد نمی‌توانند با بچه‌های خود ریاضی کار کنند.
  • برخی از بچه‌ها نیازهای خاص دارند و به همین دلیل نیاز به یک معلم خصوصی خاص دارند.
  • برخی از بچه‌ها نیاز به کسی دارند که آن‌ها را هل دهد.
  • برخی از بچه‌ها دوست دارند بخندند.
  • برخی از بچه‌ها دوست دارند بازی کنند.


منبع : Mathsinsider