ژینکوماستی به معنی بزرگ شدن غیر طبیعی پستان مردانه است. مردانی که از این عارضه رنج می‌برند فورا به فکر مراجعه به جراح پلاستیک می‌افتند تا با عمل جراحی سینه خود را به حالت طبیعی بازگردانند. جراحی پلاستیک یکی از راه‌هایی است که مردان برای رفع این مشکل به فکرشان خطور می‌کند. اما آیا جراحی پلاستیک برای درمان ژینکوماستی تنها راه حل است؟
قبل از اقدام به هر کاری باید بدانید که ژینکوماستی عارضه‌ای است که به علت عوامل فیزیولوژیکی و غیر فیزیولوژیکی متعددی ایجاد می‌شود. به طور کلی ژینکوماستی به دلیل اختلال در توازن ترشحات هورمونی بدن به ویژه افزایش ترشح هورمون استروژن رخ می‌دهد. هورمون استروژن باعث تکثیر سلول در ناحیه‌ی سینه می‌شود. با به‌هم خورد توازن ترشح این هورمون سینه به طور غیر طبیعی شروع به رشد می‌کند. در مردان به طور طبیعی افزایش هورمون استروژن در دوران نوزادی، بلوغ و سالخوردگی رخ می‌دهد و بعد از یک دوره‌ی خاص سطح ترشح این هورمون متوازن می‌شود. در نتیجه شکل سینه به حالت طبیعی برمی‌گردد.
در برخی موارد علت بروز ژینکوماستی مصرف داروهای خاصی است. این عارضه در میان بدنسازان و ورزشکاران حرفه‌ای که فرآورده‌های پرو هورمون و استروئیدهای آنابولیک مصرف می‌کنند رایج است. این مواد باعث تحریک ترشح مواد شیمیایی در بدن می‌شوند و بر توازن ترشحات هورمونی تاثیر می‌گذارد. همین مسئله باعث ایجاد عارضه‌ای با نام پستان مردانه می‌شود. هم‌چنین افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی از قبیل بزرگی پروستات یا طاسی با الگوی مردانه هستند نیز به‌دلیل مصرف داروهای آنتی‌آندوژن مستعد ابتلا به ژینکوماستی می‌باشند. در ضمن بیماری چاقی یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده‌ی ژینکوماستی است. 
حالا که از عوامل ایجادکننده‌ی ژینکوماستی مطلع شده‌اید، وقت آن رسیده است که به دنبال پزشکی باشید که بتواند علت بروز این عارضه را در شما تشخیص دهد و در حین درمان از رشد بیش‌تر سینه نیز جلوگیری کند. متخصص غدد پزشکی است که این کار را می‌تواند برای شما انجام دهد. به بیان ساده غددشناسی رشته‌ای است که به بررسی ترشحات هورمونی بدن می‌پردازد. در این رشته متخصص غدد کاهش و یا افزایش ترشحات هورمونی را ارزیابی می‌کند و به درمان بیماری‌های مرتبط با تغییرات هورمونی بدن می‌پردازد. متخصص غدد سطح ترشحات هورمونی شما را اندازه گیری می‌کند و عامل ایجاد ژینکوماستی را تشخیص می‌دهد.
در هنگام مشاوره با متخصص غدد پیشینه‌ی پزشکی شما بررسی می‌شود و معاینه‌ی کاملی روی بدن انجام می‌شود. هم‌چنین آزمایش ادرار نیز از بیمار گرفته می‌شود. بنابراین قدم اول در درمان ژینکوماستی مراجعه به متخصص غدد است تا با معاینات کامل عوامل هورمونی ایجاد کننده این عارضه تشخیص داده شود و درمان مناسب توسط متخصص غدد برای شما صورت گیرد.

منبع : Meltchestfat