از کجا باید تشخیص دهید که دانش آموز نیاز به تدریس خصوصی دارد؟ اگر یک یا چند مورد از موارد زیر را در دانش آموز  مشاهده کردید وقت آن رسیده که به طور جدی به تدریس خصوصی فکر کنید و از این طریق مشکلات درسی او را حل کنید تا بتواند پا به پای همکلاسی‌هایش پیش برود و از آن‌ها عقب نماند.


افت نمرات

افت نمرات موضوع بسیار مهمی است اما والدین اغلب تعلل می‌کنند و خیلی دیر با یک معلم برای تدریس خصوصی تماس می‌گیرند، یا به معلم مدرسه‌ی او مراجعه می‌کنند تا با او در این زمینه صحبت کنند. اگر نمرات فرزندتان نسبت به قبل زیاد پایین آمده باشد، به هیچ عنوان دست روی دست نگذارید و فورا به دیدن معلم او بروید و یا با او تماس بگیرید.


بهانه تراشی برای انجام ندادن تکالیف

اگر دانش آموزی همیشه برای این‌که نمی‌تواند تکالیف خانه را انجام دهد بهانه تراشی می‌کند، شاید به این دلیل است که نمی‌تواند به سوالات جواب دهد و از کلاس عقب افتاده است. در این صورت تدریس خصوصی می‌تواند کمک زیادی به او بکند.


مقصر دانستن معلم

برخی اوقات دانش آموزان معلم خود و روش تدریس او را دلیل عملکرد ضعیف خود می‌دانند. این دانش آموزان می‌توانند با فرصتی که تدریس خصوصی فراهم می‌آورد بخش‌هایی از درس را که در کلاس متوجه نشده‌اند یاد بگیرند و سوالاتی را که دارند از معلم خصوصی بپرسند.


شکایات معلم

اگر معلم کلاس از رفتار‌های دانش آموزی گله‌مند باشد، این نشان می‌دهد که او در کلاس تمرکز کافی را ندارد. عدم تمرکز یعنی از دست‌ دادن بخش‌هایی از درس و یا حتی کل درس. در این شرایط نیز تدریس خصوصی می‌تواند به کمک دانش آموز بیاید.


کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس یکی از دلائل افت تحصیلی و روی آوردن به تدریس خصوصی است.

کاهش عزت نفس

وقتی دانش آموزی درس را خوب متوجه نمی‌شود و در نتیجه نمرات وی افت می‌کند، دلیل آن می‌تواند کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس باشد. دانش آموزان دوست دارند در درس موفق باشند و وقتی کارنامه را به دست‌‌شان می‌دهند و چشم‌شان به نمرات ضعیف خود می‌افتد، این‌جا است که اعتماد به نفس‌شان تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. والدین می‌توانند در این لحظه به آن‌ها دلداری بدهند اما کاهش اعتماد به نفس می‌تواند نتایج بدی را به دنبال داشته باشد که اغلب به در گرفتن جر و بحث میان دانش آموز و والدین و انجام نصفه و نیمه‌ی تکالیف منجر می‌شود.

تدریس خصوصی در شرایطی که در بالا گفتیم می‌تواند کارساز باشد چون معلم خصوصی نه معلم مدرسه دانش آموز است و نه پدر یا مادر او. معمولا فردی که هیچ کدام از این نقش‌ها را ندارد بهتر می‌تواند با دانش آموز ارتباط برقرار کند و او را درک کند و در نهایت ریشه‌ی مشکلات او را پیدا کرده و به حل آن‌ بپردازد.

تدریس خصوصی قابلیت‌هایی دارد که تدریس کلاسی ندارد. معلم در تدریس خصوصی محدودیت‌های معلم کلاس را ندارد و می‌تواند فقط روی یک دانش آموز تمرکز داشته باشد. هم‌چنین معلم خصوصی می‌تواند مفاهیم پایه را که دانش آموز در آن‌ها مشکل دارد برای او توضیح دهد. مفاهیم دروس مانند آجر‌های یک ساختمان روی یکدیگر قرار می‌گیرند و بالا می‌آیند، به‌خصوص درس ریاضی که مطالب آن مثل یک زنجیر به هم متصل هستند و اگر دانش آموز یک درس را خوب یاد نگیرد دروس بعدی را هم یاد نخواهد گرفت. پس ضرری ندارد که در حین تدریس خصوصی معلم هر از گاهی به عقب باز گردد و مطالب پیشین را با دانش آموز مرور کند.

چند ماه تدریس خصوصی نه تنها عزت نفس و اعتماد به نفس فرزند شما را حفظ می‌کند، بلکه کمک می‌کند که با موفقیت یک دوره را پشت سر بگذارد و مجبور نباشد آن را از نو تکرار کند. بد نیست موضوع گرفتن معلم خوصی را با معلم مدرسه‌ی او در میان بگذارید و نظر او را در این باره جویا شوید.

چنان‌چه یکی از موارد بالا را در فرزند خود مشاهد کردید هر چه سریع‌تر اقدام کنید. دست روی دست نگذارید تا دیر شود و هرگز تصمیم‌گیری برای تدریس خصوصی را در این شرایط به عهده‌‌ی دانش آموز نگذارید. چند ماه تدریس خصوصی بهترین سرمایه گذاری است که می‌توانید برای آینده‌ی تحصیلی فرزند خود داشته باشید.


منبع : Ahwatukee