انتخاب کردن یک آباژور عالی مانند خریدن بهترین زیورآلات است و باید با مکان و موقعیت متناسب بوده و بدون اشغال کردن فضای زیاد، دکوراسیون داخلی خانه شما را تکمیل کند و بهترین نما را داشته باشد طوری که نظر مهمانان را به زیبایی خود جلب کند. اگر آباژوری که دیده‌اید در نگاه اول نظر شما را جلب نکرد بهتر است بیشتر بگردید و آباژور مورد علاقه خود را پیدا کنید. البته بهتر است آباژور و شید آن را بسته به دکوراسیون داخلی منزل‌تان انتخاب کنید، اما در این راستا توصیه‌هایی ساده وجود دارد که آن‌ها را برای‌تان آورده‌ایم.

شکل شید آباژور

اولین کاری که هنگام خریدن آباژور باید بکنید این است که به ظاهر آباژور خود نگاه کنید. شکل کلی لامپ چگونه است؟ اگر پایه آباژور گرد است بهتر است قسمت سر آن نیز گرد باشد. اگر پایه آباژور مربعی یا مستطیلی است بهتر است سر آن نیز زاویه‌دار باشد. البته در دکوراسیون داخلی قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد و آباژور را می‌توانید بر اساس دکوراسیون داخلی خانه یا سلیقه شخصی خودتان انتخاب کنید.

در دکوراسیون داخلی و انتخاب لوازم آن ارتفاع شید آباژور شما باید دو سوم پایه‌ی آن باشد.

اندازه شید آباژور

بعد از این که شکل آباژور خود را انتخاب کردید، نوبت آن می‌رسد که در مورد سایز آن تصمیم گیری کنید. ارتفاع شید آباژور شما باید دو سوم پایه‌ی آن  باشد. این نسبت بسیار ضروری است زیرا از این مقیاس بلندتر باعث می‌شود که آباژور بیش از حد سنگین باشد و اگر از این مقدار نیز کوتاه تر باشد، شید آباژور شما ظاهر زیبایی نخواهد داشت. برای انتخاب بهترین عرض برای شید پایه‌ی آباژور را اندازه گیری کرده و ضرب در 2 نمایید. در این مورد هیچ وقت نباید مکان قرار گرفتن آباژور را فراموش کرد. اگر آباژور در کنار تخت خواب یا در یک پذیرایی شلوغ قرار می‌گیرد، از یک آباژور باریک استفاده کنید تا خود یا مهمانان‌تان به آن برخورد نکنید.

شید شفاف یا مات  

شفاف یا مات بودن شید آباژور به کاربرد آن و دکوراسیون داخلی اتاق بستگی دارد. اگر از آباژور خود برای مطالعه استفاده می‌کنید یا می‌خواهید کمی به اتاق‌تان نور دهید، شیدهای پارچه‌ای، کاغذی و یا دیگر اجناس جایگزین انتخاب خوبی خواهند بود. شید‌های ابریشمی یا پارچه‌ای ضخیم برای روشن کردن اشیاء اطراف یا ایجاد تضاد در فضای اطراف مناسب هستند. شیدهای دارای سایه ملایم جذاب‌تر و امروزی تر هستند.شید‌های چین‌دار  شیک‌‌تر و سنتی تر بوده و با اشیاء قدیمی ترکیب بهتری را به وجود می‌آورند.

منبع : Howtodecorate