درد یکی از رایج‌ترین نگرانی‌ها در بین افرادی است که نیاز به ایمپلنت دندان دارند. همانند هر نوع جراحی دندان، میزان اندکی درد طی فرآیند جراحی حس خواهد شد، زیرا در این جراحی دندان قبلی کشیده شده، لثه برش خورده و ایمپلنت تیتانیومی به استخوان فک پیچ می‌شود. در این فرآیند دندانپزشک باید مراقب عوارض جانبی بوده و اقدامات لازم برای جلوگیری از بیماری‌های بعدی را انجام دهد.

فرآیند چگونه انجام می‌شود

خود این فرآیند به دلیل بیهوشی یا بی‌حسی ‌موضعی با درد همراه نیست. اگر نسبت به درد در هنگام عمل یا صدای دریل‌ها نگران هستید، از دندانپزشک بخواهید شما را بی‌هوش کرده و یا با کمک مسکن‌ها شما را خواب کند.
اگر چه زمانی که بی‌حسی از بین می‌رود درد آغاز شده و اولین چیزی خواهد بود که حس می‌کنید. برخی بیماران به دلیل مشکلات به وجود آمده طی جراحی درد زیادی تجربه می‌کنند که البته برای همه‌ی افراد این‌طور نیست و اکثر بیماران میزان قابل پیش‌بینی درد را گزارش کرده‌اند. بسته به موقعیت دندان، درد در نواحی چانه، گونه یا زیر چشم احساس می‌شود. بیشتر بیماران درد حاصل از جراحی ایمپلنت را برابر با درد کشیدن ریشه یا کشیدن دندان گزارش کرده‌اند. البته همه‌ی بیماران تحمل چند روز درد را برای رسیدن به دندان‌هایی بهتر قابل‌تحمل اعلام کرده‌اند.
جراحی باید بدون درد باشد، اما ممکن است مشکلاتی نیز به وجود بیایند. دندانپزشک اغلب با بیهوشی یا بی‌حسی موضعی کار را شروع می‌کند به‌طوری‌که چانه و فک کاملا بی‌حس هستند. ممکن است صدای تجهیزات پزشکی مورد استفاده شنیده شود، اما نباید دردی حس کنید. افرادی که از صدای تجهیزات پزشکی واهمه دارند، می‌توانند درخواست بی‌هوش کنند. هم‌چنین مسکن‌ها می‌توانند به شما آرامش بیشتری طی جراحی بدهند. البته بهتر است بهوش باشید تا اگر طی جراحی مشکلی به وجود آمد، بتوانید با دندانپزشک ارتباط برقرار کنید. اگر چه این مورد کم پیش می‌آید، اما احتیاط شرط عقل است.

تراشیده شدن استخوان یا برش سینوس‌ها می‌تواند میزان درد ناشی از ایمپلنت را افزایش دهد.

عواملی که باعث درد می‌شوند

پیچیدگی جراحی ایمپلنت بر میزان درد تأثیر دارد. تراشیده شدن استخوان یا برش سینوس‌ها می‌تواند میزان درد را افزایش دهد. هم‌چنین ممکن است بسته به‌سلامت لثه و استخوان‌های خود، عوارض دیگری چون کبودی، التهاب و خون‌ریزی نیز تجربه کنید. میزان درد و زمان لازم برای بهبود در افراد مختلف متفاوت است.

چگونه درد را کاهش داده یا کنترل کنیم

راهکارهای مختلفی برای کاهش درد در 7 تا 10 روز اول پس از جراحی ایمپلنت وجود دارد:
  • مهم‌تر از همه، با دندانپزشکی کار کنید که تخصص و تجربه‌ی کافی داشته باشد. پیشنهاد می‌شود بر اساس قیمت پیشنهادی پزشکان را انتخاب نکنید.
  • توصیه‌های بعد از جراحی ایمپلنت را جدی بگیرید.
  • دندانپزشک برای کاهش درد برای شما مسکن تجویز خواهد کرد. ایبوپروفن یکی از رایج‌ترین این مسکن‌ها است. اگر قصد استفاده از این دارو را دارید، فراموش نکنید که هر هشت ساعت باید 600 میلی‌گرم از دارو را مصرف کنید. اگر این میزان به کاهش درد کمک نمی‌کند، از دندانپزشک بخواهید داروی قوی‌تری تجویز کند.
  • برای کاهش التهاب از کیسه‌ی یخ یا سبزیجات فیریز شده کمک بگیرید. بلافاصله پس از جراحی کیسه‌ی یخ را روی گونه و لب‌های خود قرار دهید.
  • دهان خود را با آب گرم بشورید، البته نباید آب را قرقره کنید یا در دهان بچرخانید.
  • از غذاهای سفت دوری کنید. غذاهای سرد و نرم مانند بستنی یا ماست، مناسب این دوره از درمان هستند.
  • بهداشت دهان خود را بسیار جدی بگیرید.
  • اگر درد شدید‌تر شد و یا بیش از زمان مورد انتظار به‌طول انجامید، برای جلوگیری از مشکلات بعدی با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • استراحت مطلق داشته باشید و از فعالیت‌های سخت دوری کنید.
تقریبا تمام التهاب باید پس از 3 تا 5 روز و درد پس از 7 تا 10 روز پس از جراحی ایمپلنت از بین برود.

بعد از جراحی ایمپلنت لثه یا استخوان ممکن است که به کمک آنتی‌بیوتیک‌ها حل می‌شود.

مشکلاتی که منجر به درد اضافی می‌شوند

مشکلات متعددی در بین و پس از جراحی ایمپلنت وجود دارد که می‌تواند منجر به درد اضافی شود:
  • شل شدن پیچ ایمپلنت: پیچ کوچکی که روی قسمت کاشته شده در بالای لثه قرار می‌گیرد، گاهی طی جراحی  ایمپلنت شل می‌شود. این پیچ باید جدا شده و پس از تمیز شدن دوباره سفت شود.
  • ایمپلنت ناموفق: حجم نامناسب استخوان و فشارهای خارجی ممکن است ایمپلنت را شل کنند. در بیشتر مواقع ایمپلنت باید برداشته شود.
  • سوختن استخوان: در موارد نادری، گرمای دریل می‌تواند منجر به سوختن استخوان اطراف ایمپلنت شود. در چنین مواقعی استخوان سوخته باید جدا شود.
  • عفونت: لثه یا استخوان ممکن است عفونت کنند. این مشکل به کمک آنتی‌بیوتیک‌ها حل می‌شود.
  • آسیب به عصب: ممکن است عصب دندان طی جراحی ایمپلنت آسیب‌دیده و یا ایمپلنت نزدیک به آن کاشته شده باشد. اگر ممکن باشد باید ایمپلنت برداشته شده و فرآیند مجددا اجرا شود.
  • پس زدن: گاهی بدن بیمار ایمپلنت را پس می‌زند. راه‌حل، استفاده از نوع دیگر دندان مصنوعی یا حتی استفاده از روش‌های درمانی دیگر است.
اگر پس از زمان اعلام شده هنوز دچار التهاب و درد هستید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند دندان کاشته شده و اطراف آن را معاینه کرده و مشکلات سطحی را برطرف کند. اگر این علائم بیش از 2 یا 3 هفته به‌طول انجامید، مشکل جدی‌تر است. با کمک مسکن‌، استراحت و کیسه یخ می‌توانید میزان درد را تا حد زیادی کنترل کنید. تحمل چند روز درد ارزش یک عمر راحتی و داشتن دندان‌های سالم را دارد.