افرادی که حیوانات خانگی دارند می‌توانند با رعایت نکاتی از مراجعه مکرر به دامپزشکی خودداری کنند. با توجه کردن به نکاتی که در زیر به آن‌ها اشاره شده است می‌توانید حیوانات خانگی سالمی داشته باشید و مشکلات آن‌ها را بدون مراجعه به دامپزشکی و در خانه حل کنید.

درد خفیف معده یا دل پیچه

اگر احساس کردید که حیوانات خانگی به درد معده دچار شده‌اند، بهتر است تا 24 ساعت به او چیزی ندهید. سپس کم کم به او غذا بدهید. توجه داشته باشید که این کار را با صبر و حوصله و در مقادیر کم انجام دهید. حتما به حیوانات خانگی آب به مقدار کافی بدهید. اگر حیوانات خانگی استفراغ می‌کنند هرچند ساعت یک بار به او یک یا دو تکه یخ بدهید، نوشیدنی زیاد باعث افزایش سوزش معده می‌شود.
علاوه بر روش قبلی می‌توانید کمی چای بابونه دم کنید و به حیوانات خانگی بدهید. برای این کار یک فنجان آب جوش را روی یک قاشق غذاخوری گل بابونه بریزید. بگذارید 15 دقیقه خیس بخورد و سپس آن را صاف نمایید و به اندازه مایع بدست آمده به آن آب اضافه کنید. سپس محلول بدست آمده را به حیوانات خانگی بخورانید.
حیوانات خانگی مانند سگ و گربه هنگامی که دچار درد معده می‌شوند با خوردن گیاه سعی می‌کنند غذای خورده شده قبلی را از طریق استفراغ برگردانند. این روش کاملا غریزی و طبیعی است اما اگر دیدید که حیوانات خانگی شما به دفعات و چند روز در هفته این کار را انجام می‌دهد، به دامپزشکی مراجعه کنید.

از شامپوهای مخصوص شستشوی حیوانات خانگی برای استحمام آن‌ها استفاده کنید.

کک و شوره

ماهی یک یا دو بار باید سگ‌ها را استحمام کرد و بعد از آن نیز باید بدن آن‌ها را کاملا آبکشی و خشک نمود. اما گربه‌ها به سالی یک یا دو بار استحمام نیاز دارند مگر این‌که دچار مشکلات پوستی باشند که در این صورت باید ماهی یک بار آن‌ها را استحمام کرد.
از صابون‌های حاوی روغن زیتون یا شامپوهای مخصوص شستشوی حیوانات خانگی برای استحمام آن‌ها استفاده کنید. از مصرف شامپوهای نرم کننده‌ی شیمیایی خودداری کنید.
تمام بدن حیوانات خانگی را با شامپو بشویید و آن را خیلی آرام خشک کنید. برای شستشوی حیوانات خانگی سعی کنید از آب پاش یا یک ظرف مناسب دیگر استفاده کنید. بعد از یک بار آب کشی دوباره به بدن حیوانات خانگی شامپو زده و تمام بدن او را بمالید تا کاملا کف کند و بگذارید 5 دقیقه در همان حالت بماند.
سپس بدن حیوانات خانگی را کاملا آبکشی نمایید. برای جلوگیری از شوره زدن موهای حیوانات خانگی و پاک کردن تمامی کف روی پوست او می‌توانید مقداری سرکه را با آب ولرم مخلوط کرده و بدن حیوانات خانگی را با آن بشویید. محلول سرکه و آب را روی موهای حیوانات خانگی بریزید و بمالید. سپس بار دیگر با مقدار زیادی آب بدن او را آبکشی نمایید.
برای براق شدن موهای حیوانات خانگی و دفع کردن حشرات مزاحم بعد از شستن بدن او با محلول سرکه و آب از محلول رزماری استفاده کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری رزماری خشک را با مقدار کافی آب جوش مخلوط کرده و روی ظرف را ببندید و بگذارید 10 دقیقه در همان حالت بماند. سپس آن را صاف نموده و بگذارید سرد شود و روی بدن حیوانات خانگی ریخته و خوب بمالید. بعد از آن می‌توانید با یک حوله‌ی تمیز بدن حیوانات خانگی را خشک نمایید. توجه داشته باشید که لازم نیست بدن حیوانات خانگی را آبکشی نمایید.
تمام رطوبت موهای حیوانات خانگی را با حوله بگیرید. سپس بگذارید حیوانات خانگی هر کاری که دل‌شان می‌خواهد بکنند. معمولا بعد از یک استحمام مفصل حیوانات خانگی خود را می‌تکانند و بدن خود را لیس می‌زنند.

برای کاهش خارش و التهاب بدن حیوانات خانگی از مقداری روغن حاوی ویتامین E یا ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید.

خارش

 موهای نواحی قرمز و ملتهب را کوتاه کرده و آن قسمت را با صابون و شامپوهای حاوی مواد طبیعی و ضد حساسیت بشویید. بعد از این‌که ناحیه‌ی ملتهب را شستشو دادید، آن را با مقداری چای سبز یا سیاه که به مدت 10 دقیقه مانده و سرد شده است بشویید. اسید تانیک موجود در چای باعث کاهش التهاب و قرمزی پوست می‌شود. مقداری روغن حاوی ویتامین E یا ژل آلوئه‌ورا را روزی دو یا سه بار به محل التهاب بمالید.
بر اساس جثه‌ی حیوانات خانگی خود نصف قاشق غذاخوری تا دو قاشق سوپ خوری مخمر خوراکی حاوی پروتئین و ویتامین‌های گروه B، یک چهارم قاشق غذاخوری تا یک قاشق سوپ خوری لیسیتین برای هضم بهتر چربی به او بدهید تا موهای حیوانات خانگی تقویت پیدا کرده و در شرایط مناسبی قرار گیرند. هم‌چنین دو تا سه قطره روغن کبد ماهی برای تامین ویتامین A و D لازم برای نرمی مو، یک قاشق غذاخوری تا دو قاشق سوپ خوری روغن گیاهی اشباع نشده برای سگ‌ها و نصف قطره تا یک چهارم قاشق غذاخوری روغن ماهی برای گربه‌ها برای تامین اسیدهای چرب ضروری بدن آن‌ها لازم است. علاوه بر این یک یا دو قطره ویتامین E در هر وعده‌ی غذایی برای محافظت از بافت پوست، 15 تا 20 میلی گرم روی به صورت روزانه برای جلوگیری از کاهش روی در بدن که باعث حساسیت و التهاب پوست می‌شود باید به حیوانات خانگی خورانده شود.

منبع : Prevention