امروزه بسیاری از دانش آموزان در عرصه‌ی رقابت با همکلاسی‌های خود و گرفتن نمرات بهتر در امتحانات خود دست به دامان تدریس خصوصی شده‌اند. اما رواج تدریس خصوصی باعث افزایش نگرانی شده و این سوال را پیش می‌آورد که آیا فقط خانواده‌های پر درآمد می‌توانند از مزایای تدریس خصوصی استفاده کنند و این‌که آیا تدریس خصوصی به نا برابری آموزشی دامن می‌زند؟


آیا اقشار کم درآمد نمی‌توانند از تدریس خصوصی بهره‌مند شوند

تدریس خصوصی می‌تواند به دانش آموز در درس‌هایی که در آن‌ها مشکل دارد کمک کند، امکان یادگیری عمیق‌تر برخی از مفاهیم را فراهم آورد، به سوالاتش  پاسخ گوید و با نیازهای خاص او همسو باشد. فراهم آوردن این سبک از یادگیری در بیشتر مدارس امکان پذیر نیست. معلمین مدارس مشغله‌های زیادی دارند. آن‌ها مجبورند به سر فصل‌ها عمل کنند، با دانش آموزان شر برخورد کنند و به اهداف تعیین شده برای کلاس جامه‌ی عمل بپوشانند.

تدریس خصوصی هر روز رواج بیشتری پیدا می‌کند. نیمی از معلمین تدریس خصوصی می‌کنند و یک چهارم دانش آموزان از خدمات آموزشی آن‌ها استفاده کرده‌اند. اما به دلیل هزینه‌ی بالای تدریس خصوصی بسیاری از دانش آموزان از آن بی بهره‌اند که نتیجه‌ی آن نابرابری در امر آموزش است. بنابراین دانش آموزانی که استطاعت مالی برای برخورداری از تدریس خصوصی را ندارند در برابر دانش آموزانی که والدین ثروتمندی دارند احساس سرخوردگی می‌کنند.


طرز فکر، آگاهی و تفاوت‌های فرهنگی نیز در استفاده کردن یا استفاده نکردن از تدریس خصوصی دخیل است.

چه عوامل دیگری بر نابرابری آموزشی تاثیر می‌گذارند

نابرابری در امر آموزش چندین دهه موضوع بحث و گفت و گو بوده است.

از زمان پیدایش مدارس غیر انتفاعی این موضوع مطرح بوده که آیا کیفیت بهتر آموزش فقط مختص ثروتمندان است؟ تعداد کمتر دانش آموزان هر کلاس، توجه معلم روی تک تک آن‌ها، معلمان مجرب‌تر، امکانات و تجهیزات بهتر مدرسه نیز از جمله عواملی هستند که روی کیفیت آموزش اثر می‌گذارند.

مدارس مناطق محروم به راحتی بر چسب نا کارآمد را می‌خورند چون نمی‌توانند از این امکانات استفاده کنند. همچنین مدارس معروف می‌توانند روی قیمت خانه‌‌هایی که در نزدیکی‌شان قرار دارند اثر گذاشته و مشکل خانواده‌های کم درآمد را دو چندان کنند چون به علت گرانی  این خانه‌ها نمی‌توانند به آن‌جا نقل مکان کنند و در نتیجه فرزندان‌شان از امکان برخورداری از تحصیلات بهتر محروم می‌شوند.

هم‌چنین دانش آموزانی که در مدارس خصوصی و غیر انتفاعی تحصیل می‌کنند، نسبت به دانش آموزانی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند از مزایای تدریس خصوصی دو برابر بیشتر استفاده می‌کنند.

البته دلیل آن صرفا مالی نیست. رقابت شدید در مدارس غیر انتفاعی در میان دانش آموزان، امید زیادی که والدین به این نوع مدارس دارند، آگاهی بیشتر آن‌ها از چند و چون تدریس خصوصی، تشویق معلمان خود مدرسه برای گرفتن معلم خصوصی همه و همه در گرایش این دسته از دانش آموزان به استفاده از تدریس خصوصی موثر است. هم‌چنین والدینی هم که از مدرسه‌ی فرزند خود ناراضی هستند و اعتقاد دارند که مدرسه انتظارات آن‌ها را برآورده نمی‌کند، به استفاده از مزایای تدریس خصوصی روی می‌آورند. بنابراین طرز فکر، آگاهی و تفاوت‌های فرهنگی نیز در استفاده کردن یا استفاده نکردن از تدریس خصوصی دخیل است. پس نمی‌توان گفت تنها عامل پول و مسائل مالی است.


منبع : Huffingtonpost