جراحی پلاستیک چشم (که به بلفاروپلاستی معروف است) روش بسیار معمولی است که برای درمان افتادگی پلک استفاده می‌شود. درحالی‌که جراحی پلاستیک چشم معمولا برای جوان‌سازی استفاده می‌شود، موارد و شرایطی نیز وجود دارد که جراحی پلاستیک چشم از نظر پزشکی و به‌منظور بهبود دید و عملکرد چشم الزامی می‌گردد. 
افتادگی پلک بالا می‌تواند چندین دلیل متفاوت داشته باشد که هریک درمان مخصوص به‌ خود را دارند. مهم‌ترین و شایع‌ترین علل آن dermatochalasis  (پوست اضافه پلک) و پتوز blepharoptosis  (گوشه پلک رو‌به‌پایین) است. 
جراحی پلاستیک چشم عمل جراحی است که در آن پوست اضافه (و گاهی حتی ماهیچه یا چربی) از پلک بالا یا پایین برداشته می‌شود. این عمل با جراحی پتوز متفاوت است. در عمل پتوز ماهیچه‌هایی که پلک را بالا می‌برند تنگ می‌شوند.
صرف‌نظر از دلیل افتادگی پلک، سوال متداولی که برای خیلی‌ها پیش می‌آید این است که، چه هنگام عمل جراحی پلاستیک چشم از نظر پزشکی الزامی می‌شود؟
مهم‌ترین عامل در تشخیص الزام پزشکی جراحی پلاستیک چشم بر مبنای یافته‌های تجربی یا علائم بیمار است. معمولا خود بیماران کاملا متوجه می‌شوند که آیا افتادگی پلک موجب اختلال در فعالیت‌های روزمره آن‌ها می‌شود یا نه. مشکلاتی از قبیل مشکل در خواندن کتاب یا رانندگی و یا  سردرد یا خستگی و فشار چشم برای بیماران پیش می‌آید. 
علاوه‌ بر این یافته‌های عینی و قابل‌ مشاهده نیز وجود دارند که پزشک معالج معمولا آن‌ها را ثبت می‌کند. ازجمله اندازه‌گیری پلک، عکسبرداری و آزمایش زمینه‌ی (دامنه) دید. برطبق مقاله‌ای از آکادمی چشم‌ پزشکی آمریکا، نشانه‌هایی که دلایل پزشکی انجام جراحی پلاستیک چشم و پتوز را توجیه می‌کنند  عبارتند از:
  • فاصله رفلکس حاشیه‌ای (فاصله میان کناره پلک و مرکز مردمک) برابر با 2 میلی‌متر یا کمتر باشد.
  • ازبین رفتن زیاد از حد میدان بینایی، حداقل 12 درجه یا 24%
  •  پتوز رو به‌ پایین که موجب اختلال در مطالعه و سایر فعالیت‌هایی که نیاز به دید نزدیک دارد، می‌شود.
  • گرفتن سر به‌صورتی که چانه روبه‌بالا باشد. 
  • علائم خستگی و فشار آمدن به چشم یا ناراحتی
  • اختلال در دید مرکزی چشم به‌علت موقعیت پلک بالایی
  • گزارشاتی از ناتوانی‌های عملکردی که توسط خود بیمار ارائه می‌شود

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

افتادگی پلک می‌تواند سبب ایجاد مشکلات پزشکی و زیبایی بسیاری شود. اگر احساس می‌کنید که افتادگی پلک‌های‌تان سبب اختلال در زندگی روز‌مره‌تان شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. 

منبع : Swedish