بسیاری از والدین از این که فرزندان‌شان بحث آموزش موسیقی را سرسری می‌گیرند گلایه‌مندند. آن‌ها می‌گویند فرزندان‌شان هنگام تمرین موسیقی در خانه بازیگوشی می‌کنند و آن را جدی نمی‌گیرند. آن‌ها با بی میلی ساز به دست می‌گیرند و تا پدر یا مادرشان آن‌ها وادار نکند تمرین نمی‌کنند.

متاسفانه این نوع برخورد با آموزش موسیقی در میان کودکان بسیار رایج است. استادان آموزش موسیقی باید مراقب باشند شاگردان‌شان علاقه‌ی خود را به موسیقی از دست ندهند و با اشتیاق آن را دنبال کنند. این استاد است که شاگرد را علاقه‌مند می‌کند و یا علاقه‌ی او را از بین ببرد. با نکاتی که در این مطلب با شما در میان می‌گذاریم، می‌توانید در آموزش موسیقی موفق‌تر عمل کنید و بچه‌ها را جذب موسیقی کنید:


بچه‌ها باید یاد بگیرند استاد خود را دوست داشته باشند

بچه‌ها از استاد عبوس و جدی که فقط و فقط از دو، ر، می، فا، سل، لا، سی حرف می‌زند خوش‌شان نمی‌آید. اجازه دهید کودک به عروسک و یا تیله‌های خود نیز علاقه داشته باشد. هر از گاهی پنج دقیقه را به بحث در مورد چیزهایی که کودک به آن‌ها علاقه دارد اختصاص دهید.


به کتاب‌هایی که مورد علاقه شاگردان‌تان است توجه داشته باشید

خوب است چند جلد کتاب با خود در کلاس آموزش موسیقی داشته باشید و آن‌ها را به شاگردان خود قرض بدهید تا مطالعه کنند. می‌توانید در حین آموزش موسیقی یکی از داستان‌های تصویری شرلوک هلمز را که در آن تصویری از این گاراگاه نابغه در حال نواختن ویلون عزیزش چاپ شده، به او بدهید و با این کار قلب او را تسخیر کنید. اگر دوست داشتید، می‌توانید یکی از قطعات مورد علاقه‌ی شرلوک هلمز را برای او بزنید. البته این فقط یک مثال بود. اگر شاگرد شما به آلبرت انیشتین علاقه‌مند است، می‌توانید یک کتاب از این دانشمند که برای رده‌ی سنی او چاپ شده به همراه یک عکس از انیشتین در حال ویلون زدن به او بدهید.


ایجاد ارتباط صمیمی با هنرجو یکی دیگر از رموز مهم موفقیت در آموزش موسیقی است.

با شاگردان خود صمیمی شوید

به شاگردان خود نشان دهید که شما هم به ورزش‌ها و فعالیت‌های مورد علاقه‌ی آن‌ها علاقه مند هستید. فکر نکنید اگر وقتی را برای شناخت بیشتر هم و تفاهم دو جانبه سپری می‌کنید زمان را هدر داده‌اید. این هم یکی دیگر از رموز مهم موفقیت در آموزش موسیقی است.


درس‌ها نباید همیشه الگوی مشابهی داشته باشند

اگر استاد همیشه کلاس آموزش موسیقی را به یک منوال پیش ببرد مثلا همیشه 15 دقیقه را به گام‌ها و آرپژو، 15 دقیقه را به اتود و 15 دقیق را به زدن قطعه اختصاص دهد و هیچ تغییری در این رویه به وجود نیاورد کار او محکوم به شکست است. بسیاری از استادان علت عدم توفیق خود در آموزش موسیقی را هنرجویان و نبودن علاقه در آن‌ها می‌دانند، در صورتی که خودشان مسبب آن هستند.


ضرورتی ندارد که همه چیز را هر جلسه کار کنید

نکات مربوط به تکنیک‌های نوازندگی باید به صورت جامع تدریس و کار شوند اما نیاز نیست کل زمان جلسه آموزش موسیقی را به آن‌ها اختصاص دهید. اگر گام‌ها در طی هفته کار شده‌اند و بخشی از برنامه‌ی کاری هستند نیاز نیست به طور کامل آن‌ها را کار کنید. هنرجو اگر واقعا علاقه مند باشد چنان‌چه مشکلی در این باره داشته باشد به شما می‌گوید. البته نباید منظور ما را اشتباه بگیرید. منظور ما این است که باید لحظه به لحظه‌ی کلاس آموزش موسیقی را با مطالب مفید و جالب پر کنید و زیاد به تکرار مکررات نپردازید.


در آموزش موسیقی بداهه نوازی جایگاه خاصی دارد و باید یکی از برنامه‌های ثابت کلاس آموزش موسیقی باشد.

با شاگردان خود بداهه نوازی کنید

در آموزش موسیقی بداهه نوازی جایگاه خاصی دارد. این را یکی از برنامه‌های ثابت کلاس آموزش موسیقی قرار دهید. پس از یک هفته کلاس از شاگرد خود بخواهید تا کل درس‌های آن هفته را بداهه نوازی کند.


حفظ کردن نیز اهمیت دارد

در طول دوره‌ی آموزش موسیقی هر چند وقت یک بار به شاگرد خود یک هفته فرصت بدهید تا یک اتود و یک قطعه را حفظ کند و در این مدت کار دیگری از او نخواهید.


با شاگردان خود موسیقی بزمی اجرا کنید

اگر شما یا شاگردان‌تان با ساز‌های دیگر آشنایی دارید، می‌توانید آن را با خود به کلاس آموزش موسیقی بیاورید و به صورت دو نفری و یا گروهی یک موسیقی بزمی اجرا کنید. این کار باعث می‌شود که شاگردان شما یاد بگیرند به خودشان متکی باشند و هم‌چنین فرصتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا عملا از آموخته‌های خود استفاده کنند و در نتیجه با اشتیاق بیشتری موسیقی را ادامه دهند.


منبع : Thestrad