متخصص غدد داخلی پزشکی است که در زمینه‌ی سیستم غدد درون ریز تخصص دارد. سیستم غدد درون ریز سیستمی است متشکل از غدد و هورمون‌های ترشح شده توسط این غدد. متخصص غدد کودکان پزشکی است که به درمان کودکانی که سیستم غدد درون ریز آن‌ها دچار مشکل شده است می‌پردازد. دلایل متفاوتی برای مراجعه به متخصص غدد وجود دارد و پزشک متخصص کودک به توجه به مشکلات کودک شما وی را به یک متخصص غدد کودکان ارجاع خواهد داد. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم:

قد و قامت کوتاه غیرطبیعی

کودکانی که رشد قدی کمتری نسبت به همسالان‌شان دارند، باید برای تشخیص نقص در ترشح هورمون رشد به متخصص غدد مراجعه کنند. یک کودک نرمال باید از سن دو سالگی تا زمان آغاز بلوغ جنسی سالیانه 5 سانتی‌متر رشد قدی داشته باشد و کودکی که رشد قدی کمتر از این مقدار داشته باشد یا به هر نحوی از ضعف جسمانی و کوچک بودن جثه رنج ببرد، بدون شک رشد هورمون رشد در او کمتر از مقدار طبیعی است. پزشک متخصص غدد کودکان قبل از تشخیص بیماری و تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ی درمان کودک وی را معاینه کرده، سوابق پزشکی وی و خانواده‌اش را بررسی کرده و یک سری آزمایشات خونی متعدد بر روی او انجام می‌دهد.

ابتلا به دیابت نوع 1می‌تواند عاملی برای ارجاع کودک به متخصص غدد باشد.

ابتلا به دیابت

ابتلا به دیابت نوع 1 که به دیابت نوجوانان نیز شهرت دارد، می‌تواند عاملی برای ارجاع کودک به متخصص غدد باشد. کودکانی که به دیابت نوع 1 مبتلا هستند توان تولید انسولین را ندارند. انسولین هورمونی است که در استفاده و توزیع گلوکز در بدن نقش دارد. در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 سیستم ایمنی به سلول‌های تولید کننده انسولین حمله کرده و مانع از تولید انسولین توسط آن‌ها می‌شود. از این رو این هورمون باید از طریق سرنگ به این کودکان تزریق شود تا سطح قند خون آن‌ها تنظیم شود. متخصص غدد می‌تواند به شما کمک کند که نحوه، مقدار و زمان استفاده از انسولین تزریقی را یاد بگیرید.

نارسایی در دیگر غدد بدن

هم‌چنین عدم تعادل در ترشح هورمون‌های دیگر نیز می تواند باعث اختلال در رشد کودک شود که در این موارد نیز باید به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید. ممکن است غدد تیروئید و هیپوفیز مقدار بسیار کم یا بسیار زیادی هورمون تولید کنند که این امر می‌تواند باعث اختلال در رشد جسمی و بروز نارسایی قلبی در کودک شود که شامل کم‌کاری یا پرکاری قلب می‌شود. اختلالات مادرزادی در غدد آدرنال کودک مانند هایپرپلازی مادرزادی آدرنال (congenital adrenal hyperplasia) نیز توسط متخصص غدد داخلی درمان می‌شود. در صورتی که غدد آدرنال که بالاتر از کلیه‌ها قرار دارند عملکرد طبیعی خود را از دست بدهند، غده‌ی هیپوفیز هورمون بیشتری تولید می‌کند که در نتیجه‌ی آن توازن مایعات و الکترولیت‌های بدن به هم خورده و سوخت و ساز گلوکز در بدن با مشکل مواجه می‌شود.

منبع : Livestrong