بهترین پیشنهادها برای بازاریابی در فروشگاه‌های لوازم یدکی پیشنهادهایی هستند که کسب و کار ارجاعی را از طریق بازاریابی شخص به شخص بهبود می‌بخشند. ممکن است مبلغ زیادی را صرف تبلیغات تلویزیونی، اینترنتی، تبلیغات شبکه‌ای، کمپین‌های تبلیغاتی و حتی فرستادن ایمیل مستقیم به مشتریان کرده باشید اما در واقع شما هزینه زیادی را صرف کانال‌های بازاریابی می‌کنید که نام کسب و کار شما را سر زبان‌ها نمی‌اندازند. فروشگاه‌های لوازم یدکی و مراکز ارائه خدمات خاص باید بودجه خود را صرف ایده‌های بازاریابی کم هزینه کنند که مشتریان قدیمی و کنونی را هدف قرار داده باشد. از این طریق می‌توانید نام خود را در ذهن آن‌ها حک کنید تا همیشه آن را به یاد آورده باشند و بدین ترتیب ارجاع مشتریان جدید خود را افزایش دهید.
هدف بازاریابی سنتی این بود که افرادی که شناختی از شما ندارند را به مشتریان خود تبدیل کنید. بازاریابی و تبلیغات در میان مخاطبان جدیدی که شما و فروشگاه لوازم یدکی شما را نمی‌شناسند می‌توانند نتایج مفیدی داشته باشد اما این کار بسیار پرهزینه است. به همین دلیل هدف تبلیغات شما باید مخاطبانی باشند که شما را می‌شناسند و قبلا با شما داد و ستد داشته‌اند. قدرت ارجاع از یک دوست به سمت یک کسب و کار یا محصول خاص بسیار قوی است و این همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید.
در ادامه به 5 پیشنهاد بازاریابی برای فروشگاه‌های لوازم یدکی اشاره می‌کنیم که به افزایش ارجاعات شخص به شخص آنان کمک می‌کند:

از خبرنامه‌های ایمیلی برای حفظ ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید

استفاده از خبرنامه‌های ایمیلی بهترین راه برای ماندن در ذهن مشتریان فروشگاه لوازم یدکی است. اما ماندن در ذهن مشتریان تنها نیمی از راه است. علاوه بر ارسال خبرنامه‌ها از طریق ایمیل و اطلاع رسانی به مشتریان در مورد تخفیفات و فروش‌های ویژه‌ی ماهانه، برای آن‌ها خبرنامه‌های جذاب نیز ارسال کنید.
برای مثال به‌جای فرستادن کوپن‌های تخفیف 10 درصدی، برای آن‌ها خبرنامه‌های ایمیلی حاوی اطلاعاتی در مورد 10 برنامه تلفن همراه لازم برای سفرهای جاده‌ای ارسال کنید. بازاریابی محتوایی از طریق ایمیل بهترین راه برای حفظ ارتباط تنگاتنگ خود با مشتریان لوازم یدکی بدون تلاش برای فروش محصول و یا لوازم یدکی فروشگاه خود به آن‌ها است.90 درصد از مشتریان بازاریابی محتوایی را مفید می‌دانند و 78 درصد از آن‌ها نیز بر این باورند که کسب و کارهایی که بازاریابی محتوایی را اجرا می‌کنند در واقع قصد برقراری یک رابطه خوب با مشتریان را دارند.
جلب نظر آن‌ها از طریق ارسال ایمیل‌ در فواصل زمانی معین باعث می‌شود که نام شما در ذهن آن‌ها بماند و این موضوع باعث ارجاع مشتریان بیشتری به شما می‌شود.

هر چه بتوانید خاطره آن‌ها از خرید لوازم یدکی یا استفاده از خدمت خود را به یاد ماندنی‌تر کنید بهتر است.

از مشتریان به خاطر خریدشان تشکر کنید 

به‌نظر می‌رسد این پیشنهاد بسیار ساده و پیش‌ پا‌افتاده باشد اما یک تشکر خلاقانه تاثیر فراوانی خواهد داشت. به یاد داشته باشید که تمرکز شما باید بر روی این موضوع باشد که مشتریان شما دوستان و آشنایان خود را نیز به شما ارجاع دهند. هر چه بتوانید خاطره آن‌ها از خرید لوازم یدکی یا استفاده از خدمت خود را به یاد ماندنی‌تر کنید، آن‌ها در ارجاع شبکه‌ها شخصی خود به شما بهتر و مشتاق‌تر عمل خواهند کرد.

اجتماعی باشید

شما باید در شبکه‌های اجتماعی که  به مشتریان شما کمک کرده و آن‌ها را سرگرم می‌کنند حضور داشته و تبلیغات کنید. باید در تجارت آنلاین حضور داشته باشید تا مخاطبان شما را دنبال کنند. عکس مشتریانی که به صورت مداوم به فروشگاه لوازم یدکی شما مراجعه می‌کنند را در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید. صفحه یا سایت شما باید حاوی مطالب مفید، جذاب و مرتبط باشد. این شیوه‌ی تبلیغات باعث می‌شود که به بهترین برند در حوزه‌ی کاری لوازم یدکی تبدیل شوید.
بسیاری از افراد پس از مراجعه حضوری به شما  از صفحه فیسبوک فروشگاه لوازم یدکی شما نیز بازدید خواهند کرد. این کار باعث می‌شود که برند شما در معرض دید قرار گرفته و دوستان آن‌ها نیز برند شما را از طریق مشتریان ببینند. ممکن است مشتریان از محصولات و لوازم یدکی شما نیز در نظریات خود نام ببرند. 

نظر مشتریان را جویا شوید

بی درنگ از مشتریان خود بخواهید که نظرشان را در مورد محصول یا خدمات شما اعلام کنند، خواه نظرات‌شان مثبت باشد یا منفی. وقتی که فردی در گوگل و فیسبوک به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد یک لوازم یدکی یا برند خاص است وجود نظریات خنثی نیز از نداشتن هیچ نظری از جانب مشتریان بهتر است.
نظریات مشتریان در سایت شما از جهات دیگر نیز مفید هستند زیرا به صورت غیر مستقیم به‌عنوان یک ارجاع شخص به شخص عمل می‌کند. اگر به صفحه شخصی یک دندانپزشک در فیسبوک مراجعه کنید و ببینید که دو نفر از دوستان و آشنایان نیز قبلا از این صفحه دیدن کرده‌اند، مطمئنا مراجعه به دندانپزشک مذکور را به دندانپزشکی که تا حالا با وی ارتباطی نداشته‌ایم ترجیح می‌دهیم. این موضوع در مورد تمامی شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز صدق می‌کند.

هر چند هفته یک بار خبرنامه فروشگاه لوازم یدکی خود را از طریق ایمیل برای مشتریان ارسال کنید.

از مشتریان خود بخواهید که دوستان و آشنایان‌تان را به شما ارجاع دهند

هیچ اشکالی ندارد که بخواهید کسب و کار فروش لوازم یدکی خود را از طریق شبکه موجود توسعه دهید. وقتی که با مشتریان خود دیدار می‌کنید به آن‌ها بگویید که از ارجاعات آن‌ها سپاسگزار خواهید بود. حتما کارت تجاری خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید اما نکته مهم‌تر این است که باید شماره تماس و آدرس ایمیل آن‌ها را داشته باشید. اگر هر چند هفته یک بار خبرنامه فروشگاه لوازم یدکی خود را از طریق ایمیل برای آن‌ها ارسال می‌کنید مطمئن خواهید بود که در همه حال اطلاعات لازم برای تماس با شما را خواهند داشت زیرا ممکن است کارت تجاری شما را گم یا فراموش کنند و فرستادن خبرنامه اینترنتی اسم و برند شما را در ذهن آن‌ها ماندگار خواهد کرد.
اگر مشتری جدیدی از طریق مشتریان قبلی به شما ارجاع داده شد سعی کنید برای شخصی که او را به شما ارجاع داده است یک کارت خرید هدیه بفرستید و از او تشکر کنید. این کار علاوه بر خشنودی و رضایت مشتریان باعث می‌شود که برای ارجاعات بیشتر به شما انگیزه پیدا کنند. به غافلگیر کردن و شاد کردن مشتریان وفادار خود ادامه دهید و مطمئن باشید که آن‌ها نیز لطف شما را جبران خواهند کرد.

جمع بندی

 تمرکز بر فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغی بر روی مشتری‌های کنونی بهترین و موثرترین راه برای توسعه و بهبود کسب و کار از طریق بازاریابی ارجاعی شخص به شخص است. می‌توانید سرمایه‌ی بسیار زیادی را برای انجام تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و هم‌چنین کمپین‌های تبلیغاتی هزینه کنید اما باید بدانید که این کار شما هزینه‌ای بی‌فایده است زیرا مخاطبان نامناسبی را هدف گرفته‌اید و تبلیغات شما باید مشتریان دیگری را هدف قرار دهد، مشتریانی که قبلا به آن‌ها اشاره شد.
به ارایه خدمات و لوازم یدکی با کیفیت ادامه دهید، از طریق خبرنامه‌های ایمیلی، شبکه‌های اجتماعی و صفحات اینترنتی با مشتریان خود در تماس باشید و مشتریان خود را غافل‌گیر و خوشحال کنید. مشتریان راضی بهترین ابزار تبلیغاتی برای شما هستند. برقرار کردن چنین ارتباط پایدار و سودمندی با مشتریان باعث خواهد شد که شما به یک برند و شریک قابل اعتماد تبدیل شده و نام شما در ذهن آن‌ها حک شود. بدین ترتیب در صورت نیاز اولین فروشگاه لوازم یدکی که به آن مراجعه کنند و یا  دیگر افراد را به آن ارجاع دهند شما خواهید بود.

منبع : Outboundengine