سال‌های زیادی است که از ایمپلنت دندان استفاده می‌شود. امروزه علم پزشکی در زمینه‌ی دندان پروتزی آن‌چنان پیشرفت داشته که ظاهر آن‌ها عین دندان طبیعی است و فرد با داشتن آن‌ها حس داشتن دندان طبیعی را دارد. آن‌چه برای بیمارانی که قصد انجام ایمپلنت دارند مهم است این است که از همان روز اول نصب ایمپلنت، کیفیت زندگی‌شان به طرز چشم‌گیری بهبود می‌یابد. پس از اتمام فرایند ترمیم و زمانی استفاده از ایمپلنت ممکن می‌شود، فرد می‌تواند به راحتی غذا بخورد و نگران مشکلات رایج مربوط به دندان مصنوعی هم نباشد. هم‌چنین دیگر مجبور نخواهد برای نگه داشتن دندان مصنوعی از چسب‌های شیمیایی استفاده کند. از زمانی که ایمپلنت به صورت پایدار و محکم در لثه جای می‌گیرد، گیره‌های فلزی، شل بودن دندان مصنوعی و ترس از آبرو ریزی تماما خاطره می‌شود، چون ایمپلنت داخل لثه جای می‌گیرد به یک دندان طبیعی تبدیل می‌شود. با استفاده از این روش لبخند فرد مثل روز اول زیبا خواهد شد.
ایمپلنت دندانی تاثیر عمیقی بر بیمارانی که آن‌ها را نصب کرده‌اند می‌گذارد. در طول این سال‌ها فن‌آوری پیشرفت داشته است و امروزه 92٪ تا 98٪ موارد کاشت ایمپلنت با موفقیت همراه است. این بدان معنی است که سلامت دهان و دندان بلافاصله و به مرور زمان بهبود می‌یابد. در این قسمت به دو مورد از تاثیرات مثبت ایمپلنت روی سلامت دهان دندان می‌پردازیم. 

با کاشت ایمپلنت دندانی تغییراتی زیر خط لثه ایجاد می‌شود که ظاهر فرد را بهتر می‌کند.

اولین چیزی که متوجه خواهید شد این است که چه قدر ایمپلنت دندان ظاهر شما را بهبود ‌می‌دهد. از آن‌جا که دندان یا تاج کاملا طبیعی به نظر می‌رسد، مردم قادر نخواهد بود تفاوت بین دندان‌های طبیعی اصلی شما و ایمپلنت جدید را متوجه شوند. هم‌چنین تغییرات که زیر خط لثه ایجاد می‌شود ظاهر فرد را بهتر می‌کند. استخوان فک طوری طراحی شده که از دندان‌ها پشتیبانی کنید، به این معنی که هنگامی که یک یا چند دندان ما برای همیشه می‌ارزد، استخوان فک دیگر کاربرد اصلی خود در دهان را نخواهد داشت. بنابراین استخوان فک دیگر بازیابی نخواهد شد در نتیجه به تدریج و گاهی اوقات به صورت ناگهانی دچار افتادگی می‌شود. از آن‌جا که استخوان فک در نگه داشتن ساختار صورت نیز نقش دارد، افراد مبتلا به مشکل وخیم استخوان فک چانه‌ای دراز و کشیده خواهند داشت. در این حالت لب‌ها در هم می‌روند و قسمت پایین صورت چروک می‌خورد. خطوطی که اطراف دهان شکل می‌گیرند باعث می‌شوند فرد سال‌ها مسن‌تر به نظر برسد. شکل‌گیری این مشکلات بدلیل فروپاشی ساختار کلی صورت است. هنگامی که ایمپلنت را نصب می‌کنید استخوان فک دوباره به کار می‌افتد و سطح استخوان در اطراف ایمپلنت حفظ می‌شود. اگر از ایمپلنت برای ایجاد ثبات  دندان مصنوعی تکی یا کامل استفاده می‌کنید، ایمپلنت استخوان را حفظ می‌کند و در نتیجه از دندان مصنوعی وعضلات صورت پشتیبانی می‌کند.
با استفاده از ایمپلنت مشکلات کمتری با سایر دندان‌های طبیعی خود خواهید داشت. بریج‌ و دندان مصنوعی همیشه روی دندان‌های طبیعی افراد تاثیر می‌گذارند. اگر دندانی از دست رفته جایگزین نشود، فشار اضافه بر روی باقی دندان‌ها می‌افتد. همه این مسائل باعث آسیب دیدن، ساییدگی و یا حتی شکستن دندان‌های باقی مانده می‌شود. ایمپلنت به معنای واقعی کلمه مثل دندان طبیعی است و فورا فشار را از دندان‌های دیگر برداشته و آسیب بالقوه کمتری به آن‌ها می‌رساند.

منبع : Sheltondentistry