علی‌رغم این‌که طی سال‌های اخیر بهداشت دهان و دندان بهبود یافته است، اما هنوز نیاز به جایگزینی دندان‌های از دست رفته وجود دارد. با پیشرفت فناوری‌های نوین پزشکی دندان مصنوعی دیگر تنها راه حل پیش‌ رو نیست و ایمپلنت دندان یکی از راه‌ حل‌های مدرن و بسیار کارآمد است. در این مطلب به بررسی ویژگی‌های دندان مصنوعی و ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی می‌تواند برای جایگزینی دندان از دست رفته‌ به علت شکستگی، پوسیدگی و یا بیماری پریودنتال (لثه) مناسب باشد. دندان مصنوعی عمدتا از جنس فلز است و با مواد پلاستیکی و چینی روکش می‌شوند. ساخت دندان مصنوعی ممکن است چند هفته طول بکشد. در این مدت دندانپزشک دندان‌ها را معاینه می‌کند و بر اساس شکل و اندازه لثه و هم‌چنین فک، دندان مصنوعی مناسب ساخته می‌شود. در زمان ساخت دندانپزشک هر گونه ناسازگاری دندان مصنوعی را بررسی می‌کند و سپس آن را جای‌گذاری می‌کند.
تنها مشکل دندان مصنوعی این است که بعضی مواقع هنگام جویدن غذا باعث ایجاد صدای ناخوشایندی می‌شود. این مسئله در دندان‌های مصنوعی که در ردیف بالای دهان کار گذاشته می‌شوند کم‌تر است. همان‌طور که با پا به سن گذاشتن ساختار لثه و فک دچار تغییر می‌شود، دندان‌های مصنوعی نیز باید با این تغییرات مطابقت پیدا کنند. دندان‌های مصنوعی در معرض خطر پوسیدگی هستند بنابراین لازم است مراقبت‌های بهداشتی مناسب از آن‌ها صورت گیرد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندانی از جنس تیتانیوم و فلزات دیگری است که با بدن انسان سازگاری کامل دارند. به همین علت ایمپلنت دندانی بسیار بادوام و مقاوم است. کاشت دندان از طریق وصل کردن ایمپلنت به استخوان فک صورت می‌گیرد. در حین عمل جراحی قسمت مورد نظر بی‌حس می‌شود بنابراین هیچ گونه احساس دردی وجود نخواهد داشت. بهبودی و پیوند کامل ایمپلنت با استخوان حدود 5  تا 8 ماه طول می‌کشد.
ایمپلنت دندانی به دلیل داشتن ریشه که به استخوان فک جوش می‌خورد بسیار محکم و با ثبات است. افرادی که از ایمپلنت دندانی استفاده می‌کنند عملا مشکلی در جویدن غذا ندارند.

ایمپلنت دارای ریشه شبیه دندان طبیعی است و باعث می‌شود تاج دندان ثبات بیشتری داشته باشد.

مزایای ایمپلنت 

ایمپلنت دندانی بسیاری از معایب دندان مصنوعی را ندارد و مزایای اصلی آن شامل موارد زیر می‌شوند:
  • ایمپلنت دارای ریشه شبیه دندان طبیعی است و باعث می‌شود تاج دندان ثبات بیشتری داشته باشد.
  • ظاهر ایمپلنت دندانی بسیار شبیه دندان طبیعی است.
  • بعضی از افراد به مواد مورد استفاده در دندان مصنوعی حساسیت دارند. ایمپلنت دندانی از موادی ساخته می‌شود که سازگاری زیادی با بدن دارد.
  • صحبت کردن با ایمپلنت در مقایسه با دندان مصنوعی بسیار راحت‌تر است.
  • کاشت ایمپلنت هیچ گونه درد یا التهابی وجود ندارد.
  • در صورت استفاده از ایمپلنت قابلیت جویدن به طور کامل باز می‌گردد.

معایب ایمپلنت دندانی

  • ایمپلنت در مقایسه با دندانی مصنوعی به زمان بیشتری برای اتصال و تطبیق کامل نیاز دارد.
  • هزینه‌های ایمپلنت به مراتب گران‌تر از دندان مصنوعی است.
  • اگر  هنگام خواب دندان قروچه می‌کنید، ایمپلنت  گزینه مناسبی برای شما نیست.
  • در صورتی که از جراحی تهاجمی ترس دارید ممکن است ایمپلنت  گزینه مناسبی نباشد.
در یک کلام انتخاب ایمپلنت یا دندان مصنوعی بستگی به ترجیح شخصی شما دارد و هدف این مطلب تنها ارائه تصویر روشنی از مزایا و معایب هر دو نوع است.

منبع : Fairusenetwork