حیوانات خانگی عضوی از خانواده‌ هستند و باید مانند دیگر اعضای خانواده از آن‌ها مراقب کنید. به همین دلیل هنگام انتخاب کلینیک دامپزشکی برای حیوانات خانگی باید به‌دنبال بهترین باشید چون حیوانات خانگی باید از با‌کیفیت‌ترین خدمات پزشکی برخوردار شود. 
در صورت بروز مشکل برای حیوانات خانگی باید از مهارت دامپزشک و خدمات دامپزشکی اطمینان کامل داشته باشید. بنابراین این سوال پیش روی‌تان خواهد بود، چگونه یک کلینیک دامپزشکی مناسب پیدا کنم؟

آیا کلینیک دامپزشکی موردنظر معتبر است

از مجوز کلینیک دامپزشکی که باید توسط مراجع ذیربط تایید شده‌ باشد اطمینان حاصل کنید. این مجوز به شما اطمینان می‌دهد که تجهیزات و کارکنان همگی مطابق استاندارد هستند. حتی می‌توانید شخصا رزومه دامپزشکان را مطالعه کنید و ببینید که آیا صلاحیت کافی را برای این کار دارند.

درخواست راهنمایی

قبل از رفتن به کلینیک دامپزشکی درباره‌ی آن پرس و جو کنید. می‌توانید از اعضای خانواده، دوستان و آشنایانی که حیوانات خانگی دارند مشورت بگیرید. آن‌ها می‌توانند شما را به بهترین کلینیک دامپزشکی راهنمایی کنند. احتملا شما هم از رفتن به کلینیکی که افراد قابل اعتماد پیشنهاد کرده‌اند احساس آرامش می‌کنید. زمان مشورت با افراد درباره‌ی نکات مثبت و منفی و مدت آشنایی آن‌ها با کلینیک سوال بپرسید.

مشورت با کلینیکی که قبلا به آن مراجعه می‌کردید

در صورتی که قصد عوض کردن کلینیک دامپزشکی فعلی‌تان را دارید، دامپزشک می‌تواند شما را در انتخاب بهترین گزینه راهنمایی‌تان کند.

برای انتخاب کلینیک دامپزشکی لیستی از انتظارات خود و حیوانات خانگی‌تان تهیه کنید.

لیستی از انتظارهای خود از کلینیک دامپزشکی تهیه کنید

پرسیدن سوالات درست درباره‌ی کلینیک دامپزشکی می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه کمک‌تان کند. لیستی از مسائلی که می‌خواهید درباره کلینیک دامپزشکی بدانید، مانند نحوه رسیدگی به حیوانات خانگی و محل فارغ التحصیلی دامپزشک تهیه کنید. می‌توانید از سوالات زیر استفاده کنید:
  • آیا کلینیک دامپزشکی دارای گواهی معتبر است؟
  • آیا سگ و گربه در محل‌های مجزا نگهداری می‌شوند؟
  • چه خدمات فوریتی و اضطراری در کلینیک وجود دارد؟
  • چه تعداد دامپزشکان در کلینیک شغول به‌کار هستند؟
  • یک کلینیک دامپزشکی خوب مجهز به دستگاه اشعه ایکس و آزمایشگاه مدرن است. کلینیک به چه تجهیزاتی مجهز است؟
زمان پرسیدن این سوالات به نحوه‌ی پاسخ دادن دامپزشک دقت کنید. آیا او تمایل دارد تمام اطلاعات را در اختیارتان بگذارد؟ یا در پاسخ به سوالات سر سخت و مبهم است؟ درصورتی که فرض دوم درست بود بهتر است به دنبال کلینیک دامپزشکی دیگری باشید.

از کلینیک دامپزشکی بازدید کنید 

به طور کلی مسئولان کلینیک دامپزشکی در مورد خود بزرگنمایی می‌کنند. بنابراین بهتر است از کلینیک شخصا بازدید کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا بهداشت و سازماندهی تجهیزات آن‌جا را بررسی کنید. به دیگر موارد مانند بوی نامطبوع نیز دقت کنید. حتی می‌توانید سگ یا گربه‌ی‌تان را با خود به کلینیک ببرید تا عکس العمل ‌آن‌ها را ببینید. حیوانات خانگی باید در کلینیک دامپزشکی احساس راحتی داشته باشد. با این همه به خاطر داشته باشید که اکثر حیوانات خانگی چندان رغبتی برای بازدید از کلینیک دامپزشکی ندارند.

زمان بازدید از کلینیک دامپزشکی به عدم بهداشت مناسب، عدم ارتباط عمومی قوی با مشتری دقت کنید.

به خط قرمزها توجه کنید

زمان بازدید از کلینیک دامپزشکی، به چند خط قرمز مانند عدم بهداشت مناسب، عدم ارتباط عمومی قوی با مشتری و ممانعت از ارجاع دادن شما به کلینیکی دیگر توجه داشته باشید.

متخصصین کلینیک را به خوبی بشناسید

آیا حیوانات خانگی به متخصص خاصی نیاز دارند؟ برای مثال برخی از کلینیک‌ها دارای متخصصین خاص مانند متخصص پوست، رادیولوژیست یا متخصص قلب و عروق هستند. اگر حیوانات خانگی شرایط ویژه پزشکی دارند، بهتر است به دنبال کلینیکی باشید که خدمات موردنظر را ارائه دهد.

مسافت کلینیک دامپزشکی تا خانه شما

اگرچه مسافت کلینیک عامل تعیین کننده‌ای نیست اما به هر حال باید به آن توجه کرد. در صورت بروز شرایط اضطراری که نیاز دارید حیوانات خانگی را به سرعت به کلینیک دامپزشکی برسانید، مسئله‌ی مسافت اهمیت پیدا می‌کند. به دنبال کلینیک دامپزشکی باشید که دسترسی به آن راحت باشد.
انتخاب دامپزشک و دامپزشکی مناسب تا حدود زیادی بستگی به ترجیحات شما و حیوانات خانگی دارد. کلینیک دامپزشکی که برای فردی مناسب است لزوما برای شما مناسب نیست. عجله نکنید و با صرف زمان بهترین گزینه را برای حیوانات خانگی انتخاب کنید.

منبع : Apartmentguide