بیماری فشار خون چیست؟ طبق گزارش مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، بیش از یک سوم افراد بالغ در این کشور به بیماری فشار خون مبتلا هستند.
فشار خون به معنی میزان نیرویی است که خون به دیواره‌های رگ‌ها وارد می‌کند. برطبق گزارش انجمن قلب آمریکا، زمانی که این نیرو در طول زمان افزایش پیدا می‌کند باعث آسیب دیدن رگ‌ها و ایجاد عوارض بیماری در فرد می‌شود. افزایش فشار خون باعث کشیده شدن و به اصطلاح گشاد شدن بافت رگ‌ها می‌شود که بالقوه خطرناک است.
فشار خون به طور معمول با دو شماره مشخص شده و به صورت یک نسبت کسری بیان می‌شود. عددی که در صورت کسر واقع است فشار خون سیستولیک (انقباضی) یا فشار موجود در رگ‌ها هنگام منقبض شدن بطن‌های قلب است. عدد که در مخرج کسر واقع است فشار خون دیاستولیک (انبساطی) فشار موجود در رگ‌ها در فاصله بین ضربان‌های قلبی و در هنگام شل شدن بطن‌هاست. بیماری فشار خون بالا زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار فشار خون بالاتر از 140 بر روی 90 میلی‌متر جیوه باشد، تعریفی که در تمامی دستورالعمل‌های پزشکی وجود دارد.
عوامل بسیاری در بالا رفتن فشار خون دخیل هستند از جمله عوام ژنتیکی، استرس، رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات و تحرک ناکافی. از آن‌جا که فشار خون هیچ علایمی ندارد به «قاتل خاموش» معروف شده است. به همین دلیل لازم است که  هر چند وقت یکبار به صورت مرتب فشار خون خود را اندازه‌گیری کنید.

داشتن فشار خون بالا احتمال بروز چندین بیماری خطرناک را در شخص افزایش می‌دهد از جمله:
  •  حمله قلبی
  • انواع سکته
  • دیابت
  •  ایست قلبی
  • بیماری‌های کلیوی
  • ضعف بینایی 
  • سندروم متابولیک
برای پیشگیری و یا درمان فشار خون بالا لازم است که مقدار فشار خون شما توسط پزشک به طور مرتب اندازه‌گیری شود.

در در طب سنتی از داروهای گیاهی برای درمان فشار خون استفاده می‌شود.

طب سنتی و گیاهی

روش‌های زیادی برای درمان فشار خون بالا وجود دارد، از جمله استفاده از طب سنتی و گیاهی. اگر دوست دارید از طب سنتی برای درمان بیماری فشار خون خود استفاده کنید، باید بدانید که انتخاب‌های متعددی دارید.
اگر می‌خواهید در طب سنتی از گیاهان دارویی یا مکمل‌های تهیه شده از آن‌ها برای درمان بیماری فشار خون خود استفاده کنید، بهتر است ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. بعضی از داروهای گیاهی ممکن است عوارض جانبی متعددی داشته یا با دیگر داروها تداخل داشته باشند، به ویژه اگر در مقادیر زیاد مورد استفاده قرار گیرند. در این قسمت گیاهانی که در طب سنتی از آن‌ها برای درمان فشار خون استفاده می‌شود را ذکر می‌کنیم.

ریحان

ریحان از سبزیجات بسیار خوشبو و خوشمزه است که به‌عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از دیرباز در طب سنتی به‌عنوان گیاهی دارویی شناخته شده است. این گیاه در کاهش فشار خون موثر است و مطالعات نشان داده است که در طب سنتی عصاره‌ی ریحان فشار خون را مقداری کاهش می‌دهد. اضافه کردن مقداری ریحان به غذا کار مشکلی نیست و برای سلامتی هم مفید است پس حتما در رژیم غذایی خود از ریحان استفاده کنید. یک گلدان کوچک از این گیاه را در کنار پنجره آشپزخانه خود داشته باشید و هر دفعه که پاستا، سوپ، سالاد یا غذاهای دیگر درست می‌کنید چند برگ تازه ریحان نیز به آن اضافه کنید.

دارچین

دارچین چاشنی خوشمزه و خوشبوی دیگری است که اضافه کردن آن به رژیم غذایی کار بسیار آسانی است و می‌تواند فشار خون شما را چند شماره کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که در طب سنتی مصرف دارچین در افراد دیابتی باعث کاهش فشار خون می‌شود. می‌توانید از این گیاه در غذای صبحانه یا سوپ جو یا حتی قهوه خود نیز استفاده کنید. در نهار خود نیز می ‌توانید از این چاشنی برای خوشبو کردن غذاهای سرخ‌کردنی، غذاهای پر‌ادویه یا کباب استفاده کنید.

هل را با چای و هم‌چنین انواع سوپ‌ها استفاده کنید و از خواص درمانی این گیاه در طب سنتی نیز برخوردار شوید.

هل

هل یک چاشنی هندی  است که اغلب در غذاهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مطالعاتی که برای بررسی اثرات درمانی هل انجام شد مشخص شده است که در افرادی که روزانه چند بار از این دانه گیاهی و به مدت چند ماه متوالی استفاده کرده‌اند، میزان فشار خون به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است. می‌توانید از دانه و یا پودر این گیاه برای خوشبو کردن غذا و چای و هم‌چنین انواع سوپ‌ها استفاده کنید و از خواص درمانی این گیاه در طب سنتی نیز برخوردار شوید.

تخم کتان

تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که تاثیر بسیار زیادی در کاهش فشار خون دارند. تخم کتان مانند یک آنتی اکسیدان عمل کرده و با کاهش کلسترول مضر خون از ابتلا به بیماری تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند و هم‌چنین افزایش تحمل گلوگز در بیمار می‌شود. می‌توانید از محصولاتی که حاوی تخم کتان هستند استفاده کنید اما طبق اصول طب سنتی بهتر است تخم کتان را گرفته و آسیاب کنید و به‌عنوان چاشنی به غذاهای‌تان اضافه کنید. نکته جالب در مورد تخم کتان این است که تقریبا می‌توان آن را به هر غذایی اضافه کرد از انواع سوپ‌ها گرفته تا انواع نوشیدنی‌های ترکیبی و غذاهای پختنی. بهتر است همیشه مقداری تخم کتان در یخچال داشته باشید.

سیر

این چاشینی تند کارهای بیشتری علاوه بر مطبوع کردن غذا و البته بدبو کردن دهان شما می‌تواند انجام دهد. سیر از سال‌های دور در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته و نقش یک سم‌زدا را ایفا می‌کرده. سیر هم‌چنین با گشاد گردن و شل کردن رگ‌های خونی باعث کاهش فشار خون می‌شود. این عضو خانواده‌ی سبزیجات به بهتر شدن جریان خون در رگ‌ها و کاهش فشار وارده بر دیواره‌ آن‌ها کمک می‌کند.
همیشه می‌توانید به غذاهای خود مقداری سیر تازه اضافه کنید. اگر بوی سیر خام برای‌تان بیش از حد تند است، می‌توانید قبل از اضافه کردن آن به غذا آن را سرخ کنید. اگر تحمل بوی آن  یا به هر دلیلی شرایط استفاده از آن را ندارید، می‌توانید از نوع بی‌بوی سیر یا مواد غذایی که حاوی سیر هستند استفاده کنید.

چینی‌ها برای هزاران سال از دانه گیاهی خفچه در ترکیبات دارویی و طب سنتی خود استفاده می‌کرده‌اند.

خفچه

خفچه یگ دانه گیاهی که در طب سنتی چینی استفاده‌های زیادی داشته و فشار خون را کاهش می‌دهد.  چینی‌ها برای هزاران سال از آن در ترکیبات دارویی و طب سنتی خود استفاده می‌کرده‌اند. مصرف جوشانده خفچه باعث تقویت و تضمین سلامتی سیستم قلبی عروقی انسان می‌شود. این گیاه فشار خون را کاهش داده، از ایجاد لخته در خون جلوگیری می‌کند و جریان خون را در رگ‌ها تسهل می‌بخشد. می‌توانید از خفچه به صورت دانه‌ای، عصاره و یا به صورت جوشانده استفاده کنید.

زنجبیل

مطالعات نشان داده است که زنجبیل می‌تواند باعث سهولت در جریان خون و شل شدن عضلات رگ‌های خونی شود. بدین ترتیب استفاده از زنجبیل در کاهش فشار خون موثر است. زنجبیل بیشتر در طب سنتی شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل فراوانی و تنوع می‌توان از آن در ترکیب شیرینی‌جات و نوشیدنی‌ها استفاده کرد. توصیه می‌شود که این ماده خوشبو و دارویی را به انواع غذاهای سرخ کردنی، سوپ‌ها، ماکارونی و خوراک‌های سبزی‌دار و حتی به دسر‌ها و چای اضافه کنید تا از خواص درمانی و بوی مطبوع آن بهره‌مند شوید.

تخم کرفس

از کرفس برای معطر کردن غذاهایی مثل سوپ‌ها، غذاهای پختنی و دیگر غذاهای عامه‌پسند استفاده می‌شود. از هزاران سال پیش در طب سنتی چنی از این سبزی برای کاهش فشار خون استفاده می‌شده است و شواهد علمی نیز تاثیر این ماده غذایی در کاهش فشار خون را تایید می‌کند. برای کاهش فشار خون می‌توانید از دانه ی کرفس یا از آب خود گیاه کرفس برای کاهش دادن فشار خون استفاده کنید.  کرفس باعث افزایش مقدار ادرار می‌شود و از این طریق فشار خون را کاهش می‌دهد.

طب سنتی نشان می‌دهد که گیاه پنجه گربه با تاثیر گذاشتن بر روی کانال‌های کلسیم در درون سلول‌ها باعث کاهش فشار خون می‌شود.

گیاه پنجه گربه

چینی‌ها به مدت هزاران سال از گیاه پنجه گربه برای کاهش فشار خون و مشکلات عصبی استفاده می‌کردند. مطالعات و طب سنتی نشان می‌دهد که این گیاه با تاثیر گذاشتن بر روی کانال‌های کلسیم در درون سلول‌ها باعث کاهش فشار خون می‌شود. می‌توانید این گیاه را به صورت ترکیبی از فروشگاه‌ها خریداری کنید.

اسطوخودوس

ظاهر زیبا و بوی عطرآگین گیاه اسطوخودوس تنها فواید آن نیستند. در طب سنتی از روغن اسطوخودوس در ترکیبات عطرها و هم‌چنین برای درمان اضطراب و استرس استفاده می‌شود. این گیاه در کاهش فشار خون نیز موثر است. اگرچه بسیاری از مردم از این گیاه به صورت پخته استفاده نمی‌کنند اما می‌توانید از گل‌ها و برگ‌های این گیاه در غذاهای پختنی استفاده کنید.

نکته آخر

از آن‌جا که ابتلا به فشار خون هیچ علائمی ندارد، قبل از آن‌که متوجه فشار خون خود شوید صدمات جبران ناپذیری به بدن‌تان وارد می‌شود بنابراین از آزمایشات مرتب فشار خون غافل نشوید. بعضی اوقات برای درمان فشار خون باید دارو مصرف کنید. با پزشک معالج خود در مورد بهترین روش درمانی برای فشار خون خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از داروهای گیاهی براساس طب سنتی نیز با پزشک خود مشورت کنید. در ضمن بدون مشورت با پزشک خود مصرف داروها را  متوقف نکنید.

منبع : Healthline