تکنولوژی مانند شمشیر دولبه است. درحالی که نوآوری و اختراعات در جهت رفاه حال ما هستند، در عین حال می‌توانند باعث بروز مشکلاتی شوند. اکثر افراد به‌درستی از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند اما معدود افرادی نیز هستند که جنبه سوء تکنولوژی را انتخاب و زندگی را برای مردم دشوار می‌کنند. دوربین مداربسته یکی از شگفتی‌های تکنولوژی مدرن است که می‌توان در منزل و محیط کار از آن‌ استفاده کرد. طی سال‌های اخیر به‌‌خاطر مزیت‌های زیاد، دوربین مداربسته به‌عنوان یک ابزار امنیتی محبوبیت زیادی یافته است. اما درست مثل هر نوآوری دیگر دوربین مداربسته نقاط ضعف مختص خود را دارد. از طرف دیگر مزیت‌های این تکنولوژی به مراتب بیشتر از معایب آن است. دوربین مداربسته به عنوان فناوری متحول کننده می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی باشد که می‌خواهند از خانواده و دارایی‎های خود محافظت کنند. اگر به فکر نصب دوربین مداربسته در منزل و یا محیط کار هستید اما در انجام آن تردید دارید، مطلب پیش‌رو می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری مناسب راهنمایی کند. در این بخش به مزایای استفاده از دوربین مداربسته می‌پردازیم:

جلوگیری از ارتکاب جرم و سرقت

بزرگ‌ترین مزیت نصب دوربین مداربسته جلوگیری از ارتکاب جرم و سرقت است. به محض نصب دوربین مداربسته  تمام منطقه تحت نظارت شما خواهد بود. پس از نصب دوربین مداربسته احساس امنیت و آرامش خاطر وصف‌ناپذیری را تجربه خواهید کرد. دوربین مداربسته هر کجا چه در منزل و چه در محیط کار نصب شوند از وقوع جرم و سرقت جلوگیری خواهد کرد. برای دزدها و بزهکاران دیدن دوربین مداربسته بسیار رعب‌آور است و فکر شناسایی و دستگیر شدن آن‌ها را از ارتکاب جرم باز‌می‌دارد. اگر مشکل دزدی دارید و یا می‌خواهید وقت‌شناسی و درستکاری کارمندان خود را بسنجید دوربین مداربسته بهترین انتخاب جهت رفع این مشکلات است. دوربین مداربسته به عنوان تجهیزات امنیتی از وقوع جرم جلوگیری می‌کند و منزل یا محیط کارتان را از لیست هدف‌های آسان مجرمان خارج می‌کند.

دوربین مداربسته در طرح و اندازه‌های مختلف از مدل‌های کوچک برای مخفی سازی تا مدل‌های بزرگ‌تر عرضه می‌شود.

ساده کردن نظارت

کار با دوربین مداربسته بسیار آسان است و می‎تواند در هر کجا به شرط آن‌که منبع تغذیه برق وجود داشته باشد نصب شود. دوربین مداربسته در طرح و اندازه‌های مختلف از مدل‌های کوچک برای مخفی سازی در گلدان، قاب عکس گرفته تا مدل‌های بزرگ‌تر عرضه می‌شود. باتوجه به نیازتان می‌توانید از نوع دوربین مداربسته مخفی یا عادی استفاده کنید. با دوربین مداربسته افراد مشکوک تحت نظر شما خواهند بود. توصیه می‌شود از خرید ماکت دوربین مداربسته خودداری کنید چرا که سارقان به راحتی می‌توانند این‌ نوع ماکت‌ها را تشخیص دهند. دوربین مداربسته واقعی می‌تواند در تحت نظر قرار دادن افراد مشکوک در منزل یا محیط کارتان کارآمد باشد.

داشتن مدرک 

با نصب دوربین مداربسته در محل‌های حساس محیط کار یا منزل‌تان می‌توانید بر عملکرد و صحبت‌های افراد حاضر نظارت داشته باشید. دوربین مداربسته مدرن در عین داشتن کیفیت فیلمبرداری بالا توانایی ضبط صدا نیز دارد. داشتن صدا و تصویر همزمان کارایی بهتری در تحت نظر قرار دادن افراد مشکوک دارد. این مسئله به خصوص در شکایات کیفری و دادگاه اهمیت پیدا می‌کند چون به این شکل قاضی پرونده دیده کاملی نسبت به حادثه خواهد داشت.

قضاوت درست

فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین مداربسته در حل و فصل شکایات حقوقی بسیار کارآمد هستند و می‌توانند در روشن شدن حقیقت نقش مهمی داشته باشد. در زمان بروز اختلاف در خانواده، میان کارمندان شرکت و یا میان مشتری و فرد مسئول به راحتی از طریق دوربین مداربسته می‌توانید بهترین قضاوت را داشته باشید. اگر مشتری ادعای کذب یا خلاف واقعی را داشت دیگر جای نگرانی نیست، دوربین مداربسته همه چیز را روشن خواهد کرد.


حفظ فیلم‌ها برای مدتی طولانی

اگر می‌خواهید از اتفاقات روزهای گذشته در محیط کار یا منزل‌تان باخبر شوید و حس کنجکاوی شما را رها نمی‌کند، دوربین مداربسته این امکان را برای‌تان فراهم می‌کند. دوربین مداربسته قابلیت حفظ طولانی مدت فیلم‌ها را دارد. بنابراین در صورتی‌که چند روز بعد از وقوع سرقت یا مشکل از آن باخبر شدید نگران نباشید دوربین مداربسته همه چیز را ضبط کرده است.

در این بخش به معایب استفاده از دوربین مداربسته می‌پردازیم:

نقض حریم خصوصی

در گذشته نصب دوربین مداربسته باعث بروز اختلافات و شکایت‌های حقوقی شده است. گاها کارفرمایان بدون اجازه‌ کارمندان را تحت کنترل دوربین مداربسته قرار داده‌اند و همین امر باعث شکایت از آن‌‌ها به دلیل نقض حریم خصوصی شده است. مخالفان نصب دوربین مداربسته در محیط کار می‌گویند که این‌چنین اقداماتی نشان‌دهنده‌ی عدم اعتماد کارفرما به کارمندان است و سبب بروز نارضایتی میان کارمندان می‌شود.

هزینه

اگر چه نصب ماکت دوربین مداربسته چندان گران نیست، اما نمونه‌های واقعی آن‌ها پرهزینه‌اند. هزینه‌ی دوربین مداربسته به تعداد و قابلیت‌های آن بستگی دارد. علاوه بر این از هزینه‌ی نگهداری و تعمیر نیز نباید غافل شد. اگر قصد دارید خودتان دوربین مداربسته را نصب کنید باید مهارت کافی در نحوه‌ی سیم کشی را داشته باشید در غیر این‌صورت هزینه‌ی‌تان دوچندان خواهد شد.

همیشه امکان دسترسی هکرها به سیستم دوربین مداربسته وجود دارد تا از آن برای جاسوسی از خودتان استفاده کنند.

آسیب پذیری

همان‌طور که ما به‌عنوان استفاده کنندگان دوربین مداربسته به‌دنبال به روز رسانی تجهیزات نظارتی هستیم، سارقان نیز همین کار را انجام می‌دهند. در زمان نظارت باید به این نکته توجه داشت که سارقان حرفه‌ای از وجود دوربین مداربسته آگاهی کامل دارند و راهی برای دور زدن آن‌‌ها پیدا خواهند کرد. هم‌چنین سارقانی که در زمینه‌ی تکنولوژی مهارت زیادی دارند ممکن است دوربین مداربسته را غیر فعال کنند. بدتر از همه زمانی است که هکرها به سیستم دوربین مداربسته دسترسی پیدا کنند و از آن برای جاسوسی از خودتان استفاده کنند.

دوربین‌های مدار بسته مانع سارقان نمی‌شوند

دوربین مداربسته امکان بازدید از حوادثی را می‌دهد که قبلا اتفاق افتاده‌اند و در شناسایی سارقان به کمک‌تان می‌آید. با این وجود این تجهیزات در زمان وقوع جرم نمی‌تواند واکنشی را مانند اطلاع دادن به همسایه‎‌ها و پلیس داشته باشند. این بدان معنی است که شما متحمل خسارت خواهید شد و تنها برای پیگیری‌های کیفری و غیره می‌توانید از دوربین مداربسته استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

قبل از اقدام به خرید و نصب دوربین مداربسته باید اطلاعات کافی از این تجهیزات داشته باشید. زمانی که تمام نکات مثبت و منفی دوربین مداربسته را در نظر گرفتید، با اطمینان خاطر نسبت به خرید آن اقدام کنید.