منشاء طب سنتی چینی به چین باستان بازمی‌گردد و این علم در طول هزاران سال تکامل و بهبود یافته است. پزشکان طب سنتی چینی برای درمان و حتی جلوگیری از بیماری‌ها از گیاهان دارویی و ورزش‌های ذهنی و فیزیکی مانند طب سوزنی و تای چی استفاده می‌کنند. در آمریکا از طب سنتی چینی به عنوان مکمل‌های درمانی استفاده می‌شود. این مطلب نگاهی کلی به طب سنتی چینی خواهد داشت.

آیا طب سنتی چینی بی خطر است

  • اگر طب سوزنی توسط پزشکان باتجربه انجام شود و سوزن نیز کاملا ضدعفونی شده باشد هیچ‌گونه خطری نخواهد داشت. در صورتی که سوزن اشتباه وارد اعصاب شود و در محل مورد نظر قرار نگیرد، می‌تواند عوارض جانبی جدی در پی داشته باشد.
  • تای چی و چی کنگ دو تمرین‌ مهم جسم روان است که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو روش کاملا بی خطرند.
  • در طول سال‌های اخیر گزارشاتی مبنی بر آلودگی محصولات دارویی گیاهی شنیده شده است. گسترش محصولات تقلبی نیز نگرانی مردم را فراهم کرده است. بعضی از گیاهان دارویی طب سنتی چینی با داروهای صنعتی تداخل دارند و این  مسئله می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی شود. بیماران دارای شرایط خاص نیز قبل از استفاده از این داروها گیاهی باید با پزشک خود مشورت کنند.

آیا طب سنتی چینی در بهبود بیماری تاثیر دارد 

در اغلب موارد شواهد کافی برای اثبات اثر بخشی طب سنتی بر درمان مشکلات ذکر شده وجود ندارد.
به خاطر داشته باشید و با پزشک معالج خود روش‌های درمانی تکمیلی که استفاده می‌کنید را در میان بگذارید. اطلاعات جامعی را درباره این روش‌ها در اختیار او قرار دهید. این مسئله می‌تواند در بروز مشکلات و تداخلات دارویی مفید باشد.

طب سنتی چینی برگرفته از فلسفه تائو است و به بیش از 2500 سال پیش برمی‌گردد.

پیشینه طب سنتی چینی

طب سنتی چینی شامل طب سوزنی، سوزاندن موکسا روی پوست بدن، گیاه درمانی، ماساژ درمانی، رژیم درمانی و تمرین‌های تای چی و چی کنگ است. طب سنتی چینی برگرفته از فلسفه تائو است و به بیش از 2500 سال پیش برمی‌گردد. هم‌چنین طب سنتی در دیگر کشورهای شرقی و  جنوبی آسیا از جمله ژاپن و کره نیز وجود دارد. این روش‌‌ها از طب سنتی چینی تاثیر گرفته‌اند اما با این حال هر کدام ویژگی‌های منحصر به خود را دارد. آمار دقیقی از تعداد استفاده کنندگان طب سنتی چینی وجود ندارد اما طبق گزارشات سال 1997، حدود یک میلیون نفر در آمریکا از طب سنتی چینی استفاده کردند. طبق گزارشات سازمان مطالعات سلامت ملی آمریکا در سال 2012 حدود 3.1 میلیون آمریکایی از طب سوزنی استفاده کرده‌اند. طی سال‌های 1997 تا 2007 تعداد استفاده کنندگان از طب سوزنی سه برابر شده است. طبق همین گزارشات حدود 2.3 میلیون آمریکایی در کلاس‌های آموزشی تای چی و حدود 600 هزار نفر نیز در کلاس‌های آموزشی چی کنگ شرکت کرده‌اند.

خطرات و عوارض جانبی

در ایالات متحده آمریکا از گیاهان دارویی طب سنتی چینی به‌عنوان مکمل‌های غذایی استفاده می‌شود. سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA)  قوانین سفت و سختی برای مکمل‌های غذایی ندارد و همین امر باعث شده است که کیفیت محصولات طب سنتی چینی آن‌چنان مورد بررسی قرار نگیرد. اکثر این محصولات بی خطر و بهداشتی هستند با این حال گزارشاتی نیز از آلودگی بعضی محصولات گیاهی به سموم، فلزات سنگین و حتی تقلبی بودن آن‌ها به گوش رسیده است. بعضی از این محصولات طب سنتی چینی با داروهای صنعتی تداخل دارند و می‌توانند عوارض جانبی خطرناکی را به همراه داشته باشند. هم‌چنین افراد با ناتوانی‌های خاص نیز قبل از استفاده باید با پزشک خود مشورت کنند. برای مثال گیاه فدرا که در طب سنتی چینی استفاده می‌شود، ارتباط مستقیمی با عارضه‌های جدی مانند ایست قلبی دارد. در سال 2004 سازمان غذا و دارو آمریکا عرضه محصولاتی که حاوی ماده فدرا هستند را ممنوع کرد. سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی باید کاملا ضدعفونی شده و یکبار مصرف باشند. طی سال‌های گذشته موارد کمی از مشکلات استفاده از سوزن غیر بهداشتی دیده شده است. تمرین‌های تای چی و چی کونگ کاملا بی خطر هستند. در زمینه بی خطر بودن روش‌های مورد استفاده در طب سنتی چینی مطالعات چندانی صورت نگرفته است. گزارشاتی در مورد برخی عوارض موکسا و واکنش‌های آلرژیک، سوختگی و عفونت شنیده شده است. سوزاندن موکسا و حجامت می‌توانند باعث زخم شوند. پزشک معالج‌تان ممکن است این اسکارها را با بیماری پوستی اشتباه بگیرد بنابراین درباره علت این اسکار‌ها به او توضیح دهید.

در طب سنتی چینی از قسمت‌های مختلف گیاه مانند ساقه، برگ، ریشه، دانه و گلبرگ استفاده می‌کنند.

گیاه درمانی چینی

کتاب «مرجع داروشناسی طب سنتی چینی» هزاران ماده دارویی شامل انواع گیاهی، حیوانی و معدنی را معرفی می‌کند. در طب سنتی چینی از قسمت‌های مختلف گیاه مانند ساقه، برگ، ریشه، دانه و گلبرگ استفاده می‌کنند. این گیاهان دارویی معمولا به صورت دمنوش، کپسول، عصاره، شربت یا پودر عرضه می‌شوند.

تای چی

تای چی تکنیکی قدیمی برای تسکین روح و جسم است. در این روش حرکات آهسته و موزون با تمرکز ذهن و تنفس ریتمیک انجام می‌شود.

نکات مهم در استفاده از طب سنتی چینی
با پزشک معالج خود روش‌های درمانی تکمیلی را که استفاده می‌کنید در میان بگذارید. اطلاعات جامعی را درباره این روش‌ها در اختیار او قرار دهید. این مسئله می‌تواند در بروز مشکلات و تداخلات دارویی مفید باشد.

منبع : Nih