در تمامی فعالیت‌های ورزشی از جمله دویدن، پیاده‌روی، کار با دستگاه در باشگاه ورزشی یا ورزش‌های مختلف، داشتن یک کفش ورزشی مناسب الزامی است. صدماتی که پوشیدن کفش نا‌مناسب در پی خواهد داشت می‌تواند روند تناسب اندام شما را متوقف سازد. با تهیه یک کفش ورزشی با‌کیفیت می‌توان از آسیب دیدگی مچ پا جلوگیری کرده و تمرین‌تان را به تجربه‌ای دلپذیر و آرام تبدیل کنید.

انواع کفش ورزشی

برای تمامی فعالیت‌های ورزشی کفش ورزشی متنوعی در بازار موجود است. کفش ورزشی دومیدانی (رانینگ) که دارای ضربه‌گیر هستند برای دوندگان و کسانی که پیاده‌روی می‌کنند مناسب خواهند بود. کفش ورزشی ایروبیک سبک است و برای جلوگیری از خستگی ساق و آسیب‌دیدگی کف پا دارای ضربه‌گیر می‌باشد زیرا کف پا در تمرینات ایروبیک تحت فشار است. کفش ورزشی مخصوص تنیس کف بسیار انعطاف‌پذیری دارد تا درمقابل حرکات سریع از کف پاها محافظت کند. کفش ورزشی بسکتبال که دارای کف ضخیم و لایه رویین بلندی است و از مچ و ساق پا در برابر آسیب‌های ناشی از پرش محافظت می‌کند. هم‌چنین کفش ورزشی چند‌منظوره نیز در بازار موجود است که برای چندین نوع فعالیت ورزشی مناسب است.

انتخاب کفش ورزشی

طبق توصیه انجمن اورتوپدی ساق و مچ پا، نوع کفش ورزشی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با نوع ورزشی باشد که بیشتر انجام می‌دهید. اگر فعالیت ورزشی خاصی را سه بار در هفته انجام می‌دهید، باید کفش ورزشی متناسب با آن را انتخاب کنید.
بهترین زمان برای امتحان و خرید کفش ورزشی بعدازظهر، عصر‌ یا بعد از تمرین است زیرا در این مواقع پاها بزرگ‌تر از حالت نرمال هستند. حتما هنگام پرو کفش ورزشی، جوراب ورزشی به پا داشته باشید و پس از پوشیدن کفش ورزشی بایستید تا مطمئن شوید اندازه آن مناسب است. انگشت شست باید حدود 1.25 سانتی‌متر با جلوی کفش ورزشی فاصله داشته باشد و بتوانید به راحتی انگشت خود را تکان دهید. هنگامی که کفش ورزشی را تا می‌کنید، نباید زیاد نرم و انعطاف‌پذیر باشد. چون در این صورت نمی‌تواند به خوبی از پاها محافظت کند.

هنگام خرید کفش ورزشی به‌جای کف کفش لایه میانی کف کفش ورزشی را چک کنید زیرا این لایه سریع‌تر آسیب می‌بیند.

مزایای یک کفش ورزشی مناسب

انتخاب یک کفش ورزشی مناسب می‌تواند از پاها در مقابل صدماتی که حین ورزش پیش می‌آید محافظت کرده و تاثیرات برخورد کف پا با زمین را کاهش دهد. علاوه بر این کفش ورزشی می‌تواند سبب بهبود عملکرد شما شود. برای مثال می‌توان تغییر مسیرهای ناگهانی را به راحتی با کمک این کفش ورزشی انجام داد.

آسیب دیدگی پا و کفش

پوشیدن کفش نا‌مناسب هنگام ورزش می‌تواند سبب بروز آسیب‌دیدگی‌هایی شود. علاوه بر صدمات واضحی نظیر ضرب‌دیدگی و شکستگی مچ پا، پینه و میخچه صدمات دیگری نیز ممکن است بوجود بیاید که کمتر شناخته شده هستند. درد در استخوان‌های کف پا که اصطلاحا درد متاتارس نامیده می‌شود، با پوشیدن کفش ورزشی نامناسب تشدید می‌شود.

کفش‌های کهنه‌ی‌تان را عوض کنید

کفش ورزشی کهنه نمی‌تواند در طول فعالیت‌های ورزشی از پاها محافظت کند. بر اساس تحقیقات دانشگاه دولتی میشیگان کفش ورزشی دو (رانینگ) باید پس از 560 تا 800  کیلومتر تعویض شود. اگر شما هفته‌ای 32 کیلومتر می‌دوید بدان معناست که پس از 20 الی 25 هفته باید کفش ورزشی خود را عوض کنید. سایت پزشکی netwellness توصیه می‌کند از روی آج کف کفش ورزشی درباره پوشیدن آن تصمیم نگیرید، به‌جای آن لایه میانی کف کفش ورزشی را چک کنید زیرا این لایه سریع‌تر آسیب می‌بیند.

منبع : Livestrong