اثر بوتاکس بر میگرن به طورتصادفی در افرادی مشاهده شد که برای ترمیم خطوط و چین و چروک پیشانی بوتاکس تزریق کرده بودند. آن‌ها پس از تزریق بوتاکس متوجه شدند سردردهای‌شان بهبود یافته است. 
روزنامه USA TODAY بوتاکس را  «سم کوچک قدرتمند» می‌نامد، شرکت تولیدکننده بوتاکس یعنی آلرگان، فروشی بالغ بر 1 میلیارد دلار داشته است. وقتی که بسیاری از ما در سی سالگی چین و چروک ناشی از میگرن را روی پیشانی خودمان می‌بینیم، با خود فکر می‌کنیم  چاره آن بوتاکس است. اما قبل از تصمیم‌گیری به دقت درباره آن فکر کنید.
در حال حاضر بوتاکس به طور گسترده‌ای برای حل مشکلات مختلفی مانند سایش دندان‌ها، تعریق کف دست و بیماری MS و اسپاسم‌های واژینال استفاده می‌شود، بوتاکس یا بوتولینوم  یک داروی مهم با سودآوری بسیار بالایی است که تا چندی پیش با عنوان سم کنسرو ماهی شناخته می‌شد. در حال حاضر به صورت کاملا بی خطر توسط  متخصصان پزشکی استفاده می‌شود و حدود نیمی از آن  کاربردهای آرایشی و زیبایی دارد.
اگر دچار میگرن هستید و قصد انجام بوتاکس دارید بهتر است از باید و نبایدهای آن آگاه باشید.
بوتاکس در مواردی مانند میگرن مقطعی یا سردردهای تنشی چاره ساز نیست. خانمی که ماهیانه ده روز دچار حمله‌های میگرنی است می‌پرسد که «چرا من نمی‌توانم بوتاکس تزریق کنم؟»  پاسخ این است که شما می‌توانید  با هزینه‌ی خود و بدون بیمه این کار را انجام دهید.
آزمایشات نشان می‌دهد که بوتاکس به طور میانگین 2 روز در ماه از سردردها کم می‌کند. مجله انجمن پزشکی آمریکا نتیجه یک پژوهش را  در آوریل 2012 منتشر کرد که در آن 31 آزمایش بالینی برای بوتاکس میگرن مورد بررسی قرار گرفته بود. بیست و هفت مورد از این آزمایشات با دارونماها مقایسه و چهار آزمایش باقی‌مانده به صورت تصادفی بوتاکس را با داروهایی که معمولا برای جلوگیری از سردردهای مکرر و شدید مصرف می‌شوند مقایسه شد، داروهایی از جمله آمی‌تریپتیلین (Elavil)، پردنیزون، توپیرامات و والپروات (والپوریک).
زمانی که محققان دارونماها را بررسی کردند، دریافتند که بوتاکس سردردهای افراد مبتلا به میگرن و یا سردرد مزمن روزانه را تا میزان کمتر از دوبار در ماه کاهش می‌دهد. با این حال، در گزارش آمده است که «بوتاکس هیچ کمکی به افراد مبتلا به میگرن مقطعی (کمتر از 15 مرتبه در ماه) یا سردرد تنشی مزمن نمی‌کند.»

بوتاکس یک روش پیشگیرانه برای خنثی کردن سردردهای میگرنی است.

شواهد نشان می دهد بوتاکس کمک زیادی به میگرن مزمن نمی کند

بوتاکس یک روش پیشگیرانه برای خنثی کردن سردردهای میگرنی است. حتی ممکن است میزان تاثیر آن برافراد مبتلا به سردرد مزمن کم یا متوسط  باشد.
دکتر جفری جکسن استاد دانشکده پزشکی ویسکانسین می‌گوید «اگر  در یک ماه دچار بیشتر از 15 حمله میگرنی می‌شوید سوراغ بوتاکس بروید. البته تزریق بوتاکس عوارضی هم دارد اما اگر تاثیر کند، می‌توانید تا 90 روز بدون سردرد و عوارض روزانه آن سپری کنید.»

شاید بعد از بوتاکس چهره‌‌تان خسته و کبود شود

هر شخصی که برای میگرن یا کاهش چین و چروک بوتاکس انجام داده باشد به شما خواهد گفت که  بعد از انجام بوتاکس، به دلیل انجماد انتهای عصب‌ها روی پیشانی خود احساس سنگینی می‌کنید. مثل این‌که صورت‌تان یخ زده باشد، با توجه به میزان واحدهای دریافتی و نواحی تزریق، قادر به هیچ نوع حرکتی نخواهید بود.

تجربه‌های عملی پزشک را در نظر بگیرید

این‌که پزشک مورد نظر چند بار تا به حال تزریق بوتاکس انجام داده و نتایج آن‌ها چه بوده اهمیت زیادی دارد. سعی کنید عکس‌‌های قبل و بعد از تزیرق بیماران قبلی پزشک را بررسی کنید. 
مجله روز سلامت به نقل از یک  پزشک عالی رتبه  می‌نویسد «اگر بوتاکس به درستی انجام شود عوارض قابل توجهی نخواهد داشت». دکتر اریزل کورنل جراح مغز و اعصاب بیمارستان وستچستر شمالی میگوید «با گذشت زمان عوارض بوتاکس از بین می‌رود و ایمنی برخی افراد نسبت به بوتاکس  تقویت می‌شود».

گردن درد از عوارض جانبی بوتاکس است که رواج زیادی ندارد، اما بسیار دردناک است.

گردن درد عمده‌ترین عارضه جانبی بوتاکس است

معمولا تزریق بوتاکس برای میگرن از ناحیه  پشت گردن صورت می‌گیرد، به همین دلیل گردن درد از عوارض آن است. عوارض جانبی بوتاکس رواج زیادی ندارد، اما بسیار دردناک است. براساس وب سایت شرکت آلرگان شایع‌ترین اثر جانبی آن  که در حدود 9٪ ازافراد دیده می شود، گردن‌درد است.
عوارض جانبی دیگری مانند  سردرد، میگرن، فلج خفیف و جزئی صورت، افتادگی پلک، برونشیت، انقباض عضلانی، ضعف عضلانی، درد یک یا چند عضله، رباط ها، تاندون‌ها و استخوان درد، اسپاسم‌های عضلانی، درد ناحیه تزریق و فشار خون بالا وجود دارد که به ندرت اتفاق می‌افتند.
برخی افراد با این جملاتی مثل «درد گردن من واقعا کشنده است»، «گرفتگی گردن و سردردم آنقدر شدید است که نمی‌توانم به پایین نگاه کنم». نتایج به طور گسترده‌ای متفاوت است. «من هر روز احساس حالت تهوع و سرگیجه و تاری دید دارم  اما از این بدترهم می‌شود. دیروز با درد شدیدی در گردن و قسمت بالایی کمرم و پشت سرم بیدار شدم. خیلی بد است که نمی‌توانم سرم را تکان بدهم یا خم کنم و یا پشت کامپیوتر بنشینم.»
برای برخی افراد، فواید بوتاکس فدای خطرات آن شده است. یک بیمار می‌گوید «من نمی‌توانستم سر و گردنم را بالا نگه دارم.... با خوردن حتی آب احساس خفگی می‌کردم. واقعا وحشتناک بود، احساس می‌کردم سرم به تماس با هر چیز حساس شده است». اما  با این حال، هنوز طرفدار بوتاکس است و هیچ مدرکی قدرتمندتر از این نیست.


بوتاکس هزینه‌هایی از قبیل هزینه‌های نقدی، هزینه‌های طولانی مدت بیمه، زمان و درد تزریق را به همراه دارد.

برای دیدن نتیجه نهایی 9 -6 ماه زمان لازم است

برای کسب نتیجه نهایی استفاده از بوتاکس برای درمان میگرن، نیاز به انجام 3-2 مرتبه تزریق طی یک دوره 9-6 ماهه دارید. ظاهرا باید زمانی برای تجدید استراحت عضلات درنظر بگیریم. قبل از پرداخت هزینه دانستن این موارد حائز اهمیت است.
برخی افراد اظهار کرده‌اند بعد از هر بار تزریق دچار عوارض جانبی شده‌اند. البته عوارض بوتاکس میگرنی نسبت به برخی داروهای خوراکی مانند توپاماکس و الاویل کمتر است.
توصیه ما این است که اگر قصد انجام آن را دارید حداقل سه بار تزریق کنید و بعد از آن برای ادامه جلسات تصمیم بگیرید.
دکتر جکسون و کورنل درمطالعات خود به اثرات دارونماها اشاره داشته‌اند «تشخیص منشا این عوارض چه داروی اصلی و چه دارونما کار آسانی نیست اما اگر منشا این عوارض دارونما باشد بیماران هیچ اهمیتی  به آن نمی‌دهند».

بوتاکس عملی پرهزینه و پرسود است

بوتاکس هزینه‌هایی از قبیل هزینه‌های نقدی، هزینه‌های طولانی مدت بیمه، زمان و درد تزریق را به همراه دارد. اما بوتاکس مزایایی هم‌چون چین و چروک کمتر، چهره‌ای جوان‌تر، حضور با ظاهری بهتر در جلسات کاری، خانوادگی و تفریحی را دارد. در صورت نتیجه مثبت، شما به‌طور متوسط طی یک دوره‌ی 6 ماهه، از 12 روز سردرد نجات می‌یابید و به ازای هر سردرد مقدار زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید. اگر ارزشش را دارد این کار را انجام دهید. تصمیم با شماست.

منبع : Migraineagain