در زمینه‌ی ربات‌های چند محور، یکپارچه سازی صنعتی با چالش منحصر به فردی در انتخاب و مدیریت سیم و کابل که از بخش بیرونی پلتفرم شش محوره عبور می‌کند روبرو است. حرکات پیچیده‌ی این ربات‌های شش محوره نیازمند ملاحظات ویژه‌ای در هنگام تصمیم گیری در مورد چگونگی مدیریت سیم و کابل آن‌ها است. دان نستر مدیر تولید شرکت igus می‌گوید: به چند طریق می‌توان این کار را انجام داد، از لوله‌های موجدار در سیم کشی ثابت گرفته تا چسب‌های داکت و کابل‌های بانجی متحرک که هیچ کدام مناسب نیست.

سیستم‌های سنتی مدیریت سیم و کابل همگی سعی در ثابت نگه داشتن کابل دارند و این در حالی است که دستگاه‌ها دارای قسمت‌های متحرک هستند. محدودیت حرکت سیم و کابل باعث می‌شود که روی آن‌ها فشار زیادی بیاید و در صد خرابی آن‌ها بالاتر برود. امروزه حرکات ربات‌ها بسیار پیچیده‌تر شده و ارائه‌ی راهکارهای مدرن برای انتخاب و مدیریت سیم و کابل را ضروری‌تر کرده است.

به گفته‌ی نستر یکی از مشکلات اساسی بر سر راه مدیریت سیم و کابل ربات‌ها این است که در فرایند طراحی این موضوع آخرین چیزی است که به آن توجه می‌شود. او می‌گوید «این حرکات پیچیده هستند. شما فقط با محور X-Y سر و کار ندارید بلکه با حرکات پیچشی و چرخشی و نقاط زیادی بر روی ربات سر و کار دارید که نیاز به کنترل دارد. طول سیم و کابل برای هر حرکت متفاوت است و این نیازمند یک سیستم مدیریت سیم و کابل است که اجازه دهد طول کابل زیاد شود بدون این‌که تغییر مسیر دهد.

این دستگاه‌ها به دلیل دامنه‌ی حرکتی بالایی که دارند، می‌توانند در جاهای زیادی مورد استفاده قرار بگیرند اما افزایش انعطاف حرکتی این دستگاه‌ها به سیستم کابل کشی و مدیریت آن بستگی دارد.

سیستم‌های فعلی باعث محدودیت حرکت کابل می‌شوند اما مهندسین igus از طراحان خود می‌خواهند رویکردی جدید و پویا داشته باشند یعنی یک ربات شش محوره را سه بخش جدا از هم فرض کنند و به صورت محور ششم به سوم، محور سوم به دوم و محور دوم به اول. تکه تکه کردن آن به سه بخش کوتاه‌تر، از پیچیدن یا گیر کردن آن به دستگاه‌های دیگر جلوگیری می‌کند و فشار روی کابل‌ها و شلنگ‌ها را به حداقل می‌رساند. کوچک‌تر شدن بخش‌ها برای افزایش کنترل بر روی کابل و کارکرد صحیح کابل‌ها ضروری است.

در حالت ایده‌آل هر بخش باید یک پوشش کوچک برای خود، کاهش فشار با کابل اضافه و یک جعبه‌ی اتصال که رابط‌های الکتریکی به کابل‌ها را در خود نگه می‌دارد داشته باشد. کابل‌های کاهش فشار که‌ مخصوصا برای مهار حرکت پیچشی طراحی شده‌اند، برای جلوگیری از خرابی کابل‌ها و عمر بیشتر دستگاه‌ها ضروری هستند.


در ربات‌هایی که حرکات پیچشی 180 درجه وجود دارد به سیم و کابل‌هایی نیاز است که برای پیچش طراحی شده‌اند.

ربات‌های متحرک نیاز به کابل‌های متحرک دارند

کابل‌های مرسوم تاب و تحمل انواع حرکت‌های پیچشی این ربات‌ها را ندارند. نستر می‌گوید «کابلی که برای حرکت‌های خطی طراحی شده مناسب حرکات پیچشی نیست. در ربات‌هایی که حرکات پیچشی 180 درجه وجود دارد به کابل‌هایی نیاز است که برای پیچش طراحی شده‌اند. به منظور تولید کابلی که در برابر این نوع پیچش مقاومت کند رعایت یک سری اصول در طراحی آن الزامی است: 

  • رساناهای عایق شده باید طوری پیچ بخورند که حرکات پیچشی قسمت‌های داخلی کابل ممکن شود. برای انجام این کار، مواد بافر خاصی برای ایجاد امکان حرکات آزادانه‌ی اجزای داخلی کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • طراحی عایق باید طوری باشد که تاثیر آن و عمر مکانیکی آن تضمین شود.
  • مواد عایق کابل باید ضد فرسایش بوده و به قدری انعطاف پذیر باشد که بتواند حرکات پیچشی را انجام دهد.

مدیریت کابل

گرچه کابل‌های رباتیک طوری طراحی شده‌اند که در برابر کشش‌هایی که یک ربات شش محوره به آن‌ها وارد می‌کنند مقاومت کنند، اما یک سیستم مدیریت کابل لازم است تا کارایی صحیح و عمر بیشتر آن‌ها را تضمین کند. اگر کابل‌ها به درستی در جای خود قرار نگیرند ممکن است زخمی یا پاره شوند و در نتیجه تولید متوقف شود. کابل‌های بدون محفظه، آویزان شده و جلوی دست و پا را می‌گیرند یا این‌که به قطعات متحرک دستگاه‌ها گیر می‌کنند. شرکت‌های پیشرو در یکپارچه سازی سیم و کابل در یک کنفرانس که توسط انجمن صنایع رباتیک برگزار شده بود دلیل اصلی توقف سلول‌های رباتیک را وجود مشکل در قسمت کابل‌ها اعلام کردند. جمع و جور کردن سیم و کابل دور ربات و قرار دادن آن‌ها در یک محفظه به عملکرد بهتر دستگاه‌ها و جلوگیری از توقف آن‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند اما اغلب از آن غفلت می‌شود.

استفاده از لوله‌های موج‌دار انعطاف‌پذیر یکی از راه‌های مدیریت سیم و کابل در ربات‌ها است.

در این سیستم‌های رباتیک، کابل‌ها از پایه‌ی ربات تا قطعه‌ای که کار انجام می‌دهد ادامه می‌یابد و ربات هم به شش محور تقسیم می‌شود. بنابر گزارش نستر و همکارانش بزرگ‌ترین چالش حرکتی که کابل‌های رباتیک و سیستم‌های مدیریت سیم و کابل با آن روبرو هستند در محور ششم و در انتهای مچ ربات قرار دارد. در این قسمت‌ها گاهی اوقات حرکت از 180 درجه هم بالاتر می‌رود و مدیریت کابل‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. استفاده از لوله‌های موج‌دار انعطاف‌پذیر یکی از راه‌های مدیریت کابل است که در این ربات‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما محدودیت‌هایی دارد که عبارتند از مقاومت محدود در برابر پیچش و همین‌طور قابلیت کششی محدود همگام با حرکات ربات. این ضعف‌ها باعث وارد شدن فشار به کابل‌ها شده و منجر به خرابی ربات و توقف تولید می‌شود.
روش دوم استفاده از محفظه‌های پوششی محصور است که مستقیما روی کابل سوار می‌شود و متشکل از لوله‌های موج‌دار است که در پلاستیک تقویت شده قرار می‌گیرند. این روش باعث مقاوم‌تر شدن لوله‌ها می‌شود  اما طراحی غیر مدولار آن نگه‌داری از کابل را دشوار می‌کند و اگر یکی از بخش‌ها خراب شد کل سیستم باید عوض شود.

روش سوم برای مدیریت سیم و کابل استفاده از یک حمل کننده‌ی کابل رباتیک است که مستقیما روی ربات سوار می‌شود و می‌توان آن را طبق سفارش مشتری تغییر داد و ساخت. این طراحی همانند محفظه‌های پوششی محصور، مجهز به گزینه‌های کاهش فشار بر روی سیم و کابل است که باعث افزایش عمر کابل می‌شود. هم‌چنین قابلیت این را دارد که بدون پیاده کردن کل سیستم، کابل‌ها را از آن جدا کرده یا به آن اضافه کرد که در این صورت زمان توقف تولید به حداقل می‌رسد. مهم‌تر این‌که شعاع مشخص خم شدگی در این سیستم‌ها، نمی‌گذارد کابل‌ها بیش از حد خم شوند.