اگر کار نادرستی به اندازه کافی تکرار شود، به کار درستی تبدیل می‌شود و تعداد زیاد دفعات انجام آن کار به دفاعی در برابر نادرست بودن کار تبدیل می‌شود. هرگاه تبلیغ کنندگان کالایی در ترغیب کردن مصرف‌کنندگان به خرید آن کالا ناموفق عمل می‌کنند، در پیروی از این قانون تبلیغ را تکرار می‌کنند به امید این‌که مصرف‌کنندگان با دیدن هرچه بیشتر همان تبلیغ به خرید آن کالا ترغیب شوند. از روش زیر برای ارزیابی تبلیغات خود استفاده کنید. ممکن است ناامید شوید، اما تعجب نکنید اگر دیدید که بیشتر آگهی‌های تبلیغاتی از این قوانین پیروی نمی‌کنند.

آیا آگهی تبلیغاتی علاوه بر دادن اطلاعات، داستان ساده‌ای را بیان می‌کند

یک داستان خوب با مواجهه یک شخصیت نگران با یک موقعیت بغرنج شروع می‌شود، در میانه داستان آن شخصیت با مشکل خود روبه رو شده و سعی می‌کند که آن را حل کند،و در نهایت نتیجه کار مشخص می‌شود. یک آگهی تبلیغاتی خوب به تشریح و توضیح اتفاقات داستان برای مخاطب نمی‌پردازد. در عوض یک آگهی تبلیغاتی خوب به هرکدام از مخاطبان خود اجازه می‌دهد که داستان را بر اساس فهم خود از اتفاقات آن تفسیر کند. به همین دلیل است که تبلیغاتی که داستان گونه هستند برای مخاطبان جذاب جلوه می‌کند و در مقابل، آگهی‌هایی که اطلاعات را مستقیما در اختیار مخاطب قرار می‌دهد را خسته کننده می‌دانند.  

آیا آگهی تبلیغاتی پیام مورد نظر را در داستان خود گنجانده است

داستانی که بسیار سرگرم کننده است اما رابطه بین پیام تبلیغاتی، هدف آگهی تبلیغاتی و داستان در آن مشخص نیست، داستانی تاثیر گذار نخواهد بود. تمام هدف داستان‌های تبلیغاتی این است که مخاطب را به انجام کاری سوق دهد. اگر مخاطب با دیدن آگهی دست به انجام کاری که هدف داستان تبلیغاتی است نزند، آگهی مورد نظر شکست خورده است. برخلاف باور همگانی، ارایه داستانی جذاب و انتقال پیام آن به طور هم‌زمان امکان‌پذیر است.

تبلیغات احساسی باعث می‌شود که افراد تنها با یک بار دیدن یک صحنه تحریک‌کننده، آن را در تمام طول عمر خود به یاد می‌آورند.

آیا آگهی از تمایلات احساسی استفاده می‌کند

تجربیاتی که احساسات ما را تحریک می‌کنند در حافظه درازمدت ثبت می‌شوند زیرا آن احساسات به مغز پیام می‌دهد که این تجربیات ارزش یادآوری دارند. 8 احساس همگانی اساسی وجود دارد که شامل شادی، تعجب، امید، پذیرش، ترس، خشم، غم و تنفر. تحریک موفقیت‌آمیز این احساسات باعث ماندگاری تبلیغات و پیام آن‌ها در حافظه درازمدت مخاطب می‌شود. پاداش افزوده این‌گونه تبلیغات این است که تحریک موفقیت‌آمیز احساسات مخاطب نیاز به تکرار بیشتر آن تبلیغ برای درک، یادگیری و عکس العمل نشان دادن مخاطب به پیام داستان ندارد. افراد تنها با یک بار دیدن یک صحنه تحریک‌کننده، آن را در تمام طول عمر خود به یاد می‌آورند.

آیا آگهی تبلیغاتی شما از استدلال‌های ساده استفاده می‌کند

استدلال‌های ساده نتیجه‌‌گیری‌هایی هستند که افراد با استفاده از تفسیرهای خود از موضوع و بدون بررسی دقیق اطلاعات به آن دست می‌یابند. از استدلال‌های ساده‌ای که موثر هستند استفاده کنید زیرا در غیر این صورت موفقیت تقریبا غیرممکن است. نیاکان ما هم از همین روش استفاده کرده‌اند و حتی در مواقعی که نتیجه‌‌گیری‌های آن‌ها درست نبوده است نیز موفق بوده‌اند.

آیا در آگهی تبلیغاتی شما از موسیقی به خوبی استفاده شده است

موسیقی می‌تواند در یادآوری خاطرات مربوط به عکس‌العمل‌های احساسی به یک آگهی تبلیغاتی بسیار موثر باشد. استفاده از یک موسیقی که جزئی لاینفک از آگهی باشد به مخاطب پیام می‌دهد که توجه بیشتری به محتوای آگهی داشته باشد.

آیا آگهی تبلیغاتی شما از زبان و تصاویر نمادین برای ارتباط با حواس مخاطب استفاده می‌کند

 مخاطبان استفاده از زبان و تصاویر نمادین را  برای برقراری ارتباط با حواس‌شان ترجیح می‌دهند و در مقابل به زبان و تصاویری که به مفاهیم مربوط است روی خوش نشان نمی‌دهند. تجربیات زندگی از طریق حواس درک می‌شوند و درک زبان و تصاویر نمادین که به بیان آن‌چه که مخاطبان حس می‌کنند، می‌بینند، می‌شنوند، استشمام می‌کنند یا می‌چشند مربوط می‌شود آسانتر است. حتی زمانی که برای توصیف یک مفهوم انتزاعی مورد استفاده قرار گیرند. زبان و تصاویری که در آگهی‌های تبلیغاتی ارائه می‌شود باید از لحاظ حسی برای مخاطب قابل درک باشند.  

مخاطبان پیام‌های هماهنگ صوتی و تصویری را به دیگر تبلیغات ترجیح می‌دهند.

آیا آن‌چه که مخاطب در آگهی تبلیغاتی می‌بیند با آن‌چه که می‌شنود مطابقت دارد

مخاطبان پیام‌های هماهنگ صوتی و تصویری را ترجیح می‌دهند زیرا پردازش و درک این گونه پیام‌ها آسان‌تر است. آگهی‌های تبلیغاتی که صوت و تصویر آن‌ها باهم هماهنگ نباشد، با این‌که ممکن است نظر مخاطبان را جلب کنند اما مطمئنا برای آن‌ها جذاب نخواهند بود.

آیا صحنه‌های تاثیر گذار آگهی به اندازه کافی طولانی هستند

افراد ظرفیت پردازش ذهنی محدودی دارند. برش‌های کوتاه برای صحنه‌های مختلف نیازمند این است که مخاطبان مقدار بیشتری از منابع ذهنی محدود خود را به پردازش هر صحنه اختصاص دهند. بین 8 تا 10 ثانیه طول می‌کشد تا افراد صحنه‌ای را پردازش کرده و عکس العمل عاطفی پایداری از خود نشان دهند. حرکت دوربین یا استفاده از زوایای مختلف در یک صحنه می‌تواند مخاطبان را به عکس‌العمل وا دارد و زمان کافی برای پردازش صحنه را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

آیا تصاویر ویدیویی آگهی تبلیغاتی به تنهایی توان ارایه پیام داستان را دارند

همان‌طور که گفته شد ظرفیت پردازش مغز ما محدود است و کلمات می‌توانند در پردازش تصاویر دارای بار احساسی قوی اخلال ایجاد کنند. وقتی که تصاویر به اندازه کافی موثر هستند بگذارید پیام از طریق آن‌ها ارسال شود زیرا «یک تصویر خوب هزار به اندازه هزار کلمه موثر است».

آگهی تبلیغاتی شما هدف را به تصویر می‌کشد یا مستقیما آن را بازگو می‌کند

«دیدن باورکردن است» و «پیام کارهای عملی بسیار رساتر از صحبت کردن است» دو نقل قول رایج هستند که تمایل و ترجیح به ارائه‌ی پیام به صورت تصویری را در میان افراد متخصص در حوزه تبلیغات نشان می‌دهد. این گفته‌ها به ویژه در مواقعی که علایق افراد متفاوت باشد حقیقت پیدا می‌کنند. فرض کنید که مخاطبان به تمام آگهی‌های تبلیغاتی مشکوک‌ا‌ند، پس آگهی‌های تبلیغاتی خود را طوری طراحی کنید که به‌جای ابراز مستقیم هدف، آن را به تصویر بکشد.

منبع : Njit