در مشورت با افرادی که تزریق بوتاکس انجام داده‌اند متوجه می‌شوید که بسیاری از آن‌ها می‌گویند ای کاش با آگاهی کامل این کار را انجام داده بودیم. اگر جزء بوتاکس اولی‌ها هستید و می‌خواهید درباره‌ی تزریق بوتاکس آگاهی پیدا کنید، در این مطلب  14 نکته طلایی که قبل از بوتاکس باید بدانید را برای‌تان آورده‌ایم.

همه تزریق بوتاکس را انجام میدهند، به چه کسی باید اعتماد کرد؟

اگر قصد استفاده از بوتاکس را دارید باید درباره فردی که این‌ کار را برای‌تان انجام می‌دهد اطلاعات کافی داشته باشید. معمولا پرستارها برای این کار صلاحیت ندارند و باید حتما یک پزشک باتجربه تزریق بوتاکس را انجام دهد. در مواردی پرستارها تزریق بوتاکس را به درستی انجام نمی‎‌دهند و مشکلات جدی را برای فرد مراجعه کننده به‌وجود می‌آورند. بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیک است. در حقیقت هر فردی از دندان پزشک گرفته تا آرایشگر این‌کار را انجام می‌دهد اما شاید نتیجه‌ی دلخواه‌تان را کسب نکنید. نتیجه‌ی عمل تا حد زیادی بستگی به پزشک متخصص نیز دارد. با افرادی که از بوتاکس استفاده کرده‌اند مشورت کنید و درباره‌ی پزشک متخصص نیز اطلاعات کافی کسب کنید.

درباره تزریق بوتاکس اطلاعات کافی داشته باشید 

قبل از هر اقدامی باید درباره‌ی بوتاکس، نحوه‌ی تزریق، تکنیک‌های مختلف و خیلی چیزهای دیگر اطلاعات کسب کنید. با این کار انتظارات منطقی از بوتاکس خواهید داشت و درباره‌ی استفاده از آن تصمیم گیری درستی خواهید کرد. شخص آگاه از نتیجه کار خرسند خواهد بود. شما باید از عوارض جانبی تزریق مانند سردرد گذرا و کبودی آگاهی کامل داشته باشید.

قیمت بوتاکس به واحد تزریقی و تعداد دفعات آن بستگی دارد.

هزینه بوتاکس

به خاطر داشته باشید که قیمت بوتاکس به واحد تزریقی و تعداد دفعات آن بستگی دارد. پزشک نباید بر اساس ناحیه صورت از شما هزینه دریافت شود.

تزریق بوتاکس چگونه است

حداکثر زمان مورد نیاز برای تزریق بوتاکس 10 دقیقه است. در طول عمل نیازی به استفاده از داروی بی‌حسی نیست. سوزن بوتاکس آن‌قدر ریز است که درد زیادی را احساس نخواهید کرد. اگر میزان درد را از 1  تا 10 در نظر بگیریم درد تزریق بوتاکس چیزی در حدود 1.5 است. البته بعضی نواحی صورت حساس‌تر هستند.

درد، کبودی و تورم

بعد از بوتاکس معمولا در نواحی تزریق قرمزی مشاهده می‌شود. این قرمزی حداکثر یک روز طول خواهد کشید. در مجموع اگر پزشک مهارت کافی باشد بوتاکس باعث ناراحتی و عوارض خاصی نمی‌شود. هم‌چنین در زمان بوتاکس ممکن است نواحی تزریق متورم شوند که حداکثر 5 دقیقه بعد کاملا ناپدید می‌شوند. از عوارض دیگر می‌توان به کبودی اشاره کرد که حداکثر تا چند روز بعد از تزریق از بین خواهند رفت.

نتیجه‌ی بوتاکس

معمولا نتیجه‌ی مورد انتظار از بوتاکس چند روز بعد از تزریق پدیدار می‌شود. اگر این مدت بیشتر شد نگران نباشید. مطمئنا بعد از مشاهده نتیجه آن‌قدر خوشحال خواهید شد که تمام دشواری‌های انجام بوتاکس را از یاد خواهید برد. دیگر چین و چروک صورت‌تان شما را آزار نخواهند داد و احساس جوانی را در خود خواهید دید. در مقدار تزریق بوتاکس محتاطانه عمل کنید. استفاده‌ی بیش از حد باعث می‌شود صورت‌تان غیر طبیعی به نظر برسد. 

سردرد، تاری دید گذرا، دو بینی و حالت تهوع از جمله عوارض کوتاه مدت پس از تزریق بوتاکس است.

عوارض جانبی بوتاکس

تزریق بوتاکس مانند هر عمل دیگری دارای عوارض جانبی مانند سردرد، تاری دید گذرا، دو بینی و حالت تهوع است. با این حال این علایم کوتاه مدت هستند و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

مدت عوارض جانبی

در یک کلام باید صبر و حوصله به خرج داد. در مواردی بعضی از عوارض جانبی مانند سردرد طولانی مدت خواهد بود. انجام معاینات قبل از عمل به‌منظور اطمینان از عدم وجود حساسیت به بوتاکس ضروری است.

مدت ماندگاری بوتاکس

معمولا مدت ماندگاری بوتاکس بین 6 تا 9 ماه است. ماندگاری بوتاکس دربعضی افراد به دلایل ژنتیکی کوتاه است. میزان فعالیت متابولیک نیز بسیار مهم است. مثلا افراد بدنساز هر دو ماه یک بار نیاز به بوتاکس دارند. زمان محو شدن بوتاکس معمولا چین و چروک‌ها مانند گذشته عمیق نیستند.

بوتاکس ممکن است بیش از محو کردن چین و چروک، صورت‌تان را تغییر دهد

مراقب باشید بوتاکس ممکن است بر دیگر ویژگی‌های صورت‌تان تاثیر بگذارید. اگر ابروهای‎تان را بوتاکس می‌کنید ممکن است باعث شود شما اخموتر و جدی‌تر به نظر برسید. بوتاکس یک ناحیه صورت می‌تواند بر نواحی مجاور نیز تاثیر بگذارد. بنابراین در بوتاکس نواحی حساس صورت مانند دور چشم باید بسیار دقت کرد و حتما به پزشک ماهر و باتجربه مراجعه کرد.

بوتاکس برای پوشاندن خطوطی که هنگام خندیدن یا اخم کردن روی صورت‌ ظاهر می‌شود موثر است.

جلوگیری از ایجاد چین و چروک

افراد جوانی که صورت‌شان هنوز چین و چروک ندارد می‌توانند به بوتاکس نواحی مستعد بپردازند. به مرور زمان و با پا به سن گذاشتن خطوطی که هنگام خندیدن یا اخم کردن روی صورت‌ ظاهر می‌شود تبدیل به چین و چروک دائمی می‌شوند. بنابراین اگر از چین و چروک متنفرید قبل از پدیدار شدن آن‌ها دست به کار شوید. 

بوتاکس فقط برای چین و چروک نیست

از بوتاکس برای درمان بسیاری از مشکلات غیر از زیبایی هم‌چون جمع شدن غیر ارادی چشم، سردردهای میگرنی، دیستونی گردن و مشکل تعرق زیاد استفاده می‌شود.

نیاز به تزریق بوتاکس با افزایش دفعات انجام آن کم می‌شود

با استفاده مداوم از بوتاکس نیاز به تزریق آن نیز به مرور زمان کم می‌شود. 

تجربه پزشک 

پزشک تزریق کننده‌ی بوتاکس در کسب نتیجه دلخواه‌ نقش مهمی دارد. بنابراین پزشکان متخصصی که دارای تجربه طولانی مدت در زمینه تزریق بوتاکس هستند را در اولویت قرار دهید.

منبع : Realself