برای این‌که هدایای تبلیغاتی بدهید، نیازی نیست منتظر مراسم خاصی باشید؛ اما اگر نمی‌دانید چه زمانی و به چه کسانی باید هدایای تبلیغاتی بدهید، قانون کلی این خواهد بود که به کسانی هدایای تبلیغاتی بدهید که به پیشرفت تجارت شما کمک می‌کنند. در کل، این شامل مشتریان، کارکنان و فراهم‌کنندگان خدمات خاص می‌شود. در ادامه پیشنهاد‌هایی برای تصمیم گیری آسان‌تر ارائه می‌کنیم.


هدایای تبلیغاتی برای مشتریان

حداقل سالی یک‌بار باید برای مشتریان شرکت خود هدیه ارسال کنید. به گفته‌ی مجله فوربس، هدیه باعث می‌شود شما همیشه در خاطر مشتری باقی بمانید. گرچه برخی شرکت‌ها در زمان رکود اقتصادی از این کار سرباز می‌زنند، کارشناسان معتقدند این کار برای ادامه رابطه با مشتریان ضروری است.

اگر شرکت شما چند مشتری محدود با میزان سفارش بالا دارد، باید تلاش کنید هدایای تبلیغاتی آن‌ها را تا حد ممکن برای هر کدام شخصی سازی کنید. به عادت‌های آن‌ها توجه کرده یا از فروشندگانی که با آن‌ها در ارتباط مستقیم هستند کمک بگیرید.

برای نمونه، اگر یکی از مشتری‌ها در مراسم شام، نوشیدنی خاصی سفارش می‌دهد، برای او همان نوشیدنی را هدیه بفرستید. اگر با مشتری خود در زمین گلف ملاقات کرده‌اید، هدیه‌ای مربوط به این بازی مناسب به نظر می‌رسد. این هدایای تبلیغاتی شخصی‌سازی شده به مشتریان حس خاص بودن می‌دهد. اما اگر تجارت شما مشتریان زیادی دارد و خرید برای هر کدام دشوار است، هدایای تبلیغاتی کوچک و کلی‌تر مناسب‌ خواهند بود. البته از یک هدیه‌ی خیلی ارزان مانند خودکار یا دفتر یادداشت با لوگو شرکت خود، اجتناب کنید؛ حتی یک کارت تبریک دست نوشته بهتر از این نوع کالاهای تبلیغاتی است.

هم‌چنین زمان‌بندی ارائه هدایای تبلیغاتی نیز مهم است. برای نمونه، برخی مشتریان ممکن است عید را جشن نگیرند؛ برای دانستن این مسئله بدون صحبت در مورد مذهب افراد از آن‌ها در مورد جشن گرفتن عید سوال کنید. سعی کنید علایق مشتری را نسبت به راحتی کارتان در اولویت قرار دهید. در عوض، می‌توانید در زمان دیگری از سال برای آن‌ها کارت تبریک ارسال کنید. می‌توانید کارت را پس از پایان یک پروژه‌ی بزرگ، آغاز فروش یک محصول جدید یا هر نوع مناسبت دیگر ارسال کنید. البته مراقب باشید در زمان نامناسب کارت را ارسال نکنید. برای نمونه، اگر درحال بستن حساب با مشتری یا در حال رقابت با شرکتی دیگر برای بستن قرارداد با مشتری هستید، ارسال کارت تبریک پیغام منفی به همراه خواهد داشت.


هدایای تبلیغاتی کوچک مانند کارت هدیه رستوران می‌تواند به کارکنان حس خوبی بدهد.

هدایای تبلیغاتی به کارکنان

کارکنان نیز باید هر ساله به‌ پاس زحمات خود هدیه‌ای کوچک از کارفرما دریافت کنند. این معمولا در تعطیلات یا پایان سال اجرایی می‌شود. بیشتر شرکت‌ها یک هدیه‌ی کوچک نقدی را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین اگر این موضوع وظیفه‌ی شرکت شماست، آن را مناسب همه‌ی کارکنان انتخاب کنید.

اگر توانایی پرداخت مبالغ بالا را ندارید، هدایای تبلیغاتی کوچک مانند کارت هدیه رستوران می‌تواند به کارکنان حس خوبی بدهد. برای بیشتر کارکنان، نوع هدیه باید مشابه یا حداقل هم ارزش باشد؛ اما اگر تنها یک یا دو کارمند دارید و یا کارمندان نزدیک به شما مانند منشی و دستیار، هدایای تبلیغاتی بزرگ‌تر مناسب هستند.

مهم‌ترین بعد هدیه دادن به کارکنان، تشکر از آن‌هاست. همکاران معمولا با هم صحبت می‌کنند و در این بین نباید برخی تصور کنند که فراموش شده‌اند.


هدایای تبلیغاتی برای فراهم‌کنندگان خدمات

انواع خاص فراهم‌کنندگان خدمات نیز ممکن است نیاز به دریافت هدایای تبلیغاتی داشته باشند. این شامل دستیاران مجازی، مشاوران و حتی کارمندان پست است.

شما می‌توانید در زمان تعطیلات برای این افراد کارت هدیه بفرستید؛ یا پس از پایان یک پروژه بزرگ یا حتی طی دوره‌ای که وجود آن‌ها به شرکت کمک زیادی کرده‌ است. این فراهم‌کنندگان خدمات نیز بیشتر به هدایای تبلیغاتی نقدی تمایل دارند. می‌توانید براساس رابطه‌ی نزدیک کاری با فرد و نوع خدمات ارائه شده، نسبت به میزان هدیه تصمیم‌گیری کنید.

هم‌چنین می‌توانید این هدایای تبلیغاتی را با اضافه کردن یک سوغات کوچک شخصی‌سازی کنید. برای نمونه، اگر با یک دستیار مجازی رابطه‌ی نزدیکی دارید و دسر یا شکلات مورد علاقه‌ای او را می‌دانید، ارسال آن در کنار کارت هدیه می‌تواند بسیار مناسب باشد؛ البته احتمال این‌که تمایلات نامه‌رسان خود را بدانید بسیار پایین است، بنابراین در این مورد تنها کارت هدیه کافی خواهد بود. به‌علاوه، در مورد وجود محدودیت برای دریافت هدیه نیز از آن‌ها سوال کنید.


منبع : Smallbiztrends