بینی انسان یک از شگفتی‌های طبیعت محسوب می‌شود  و انسداد بینی یکی از مشکلات این عضو شگفت‌انگیز است.

اما برخی‌ها نیازی به بینی ندارند چون با آن نفس نمی‌کشند و این بدان معنا است که یک جای کار ایراد دارد. طبیعت بینی را برای انتقال هوا به شش‌ها طراحی کرده است و کار دهان چیز دیگری است. آزمایشات مختلف نشان داده که با تنفس از طریق بینی شش‌ها بهتر کار می‌کنند.

اما خوشبختانه مشکلات معدودی منجر به انسداد بینی می‌شوند:

  • یکی از دلایل انسداد بینی آسیب دیدگی‌های پیشین است. وقتی بینی صدمه ببیند ساختارهای داخلی آن کج شده و جلوی جریان هوا را می‌گیرند. دلیلی که بیشتر مربوط به جوانان می‌شود آسیب‌دیدگی تیغه‌ی بینی است که پس از مدتی جلوی تنفس را سد می‌کند. اگر بینی شکسته‌ای به‌همان صورت التیام پیدا کند هوا به‌‌خوبی در آن جریان پیدا نخواهد کرد.
  • مشکل دیگر، آلرژی بینی است، به‌ویژه هنگامی که بینی دچار شکستگی شده باشد و به‌همان شکل ترمیم شده باشد. دیواره‌های بینی به آلرژی‌های موجود در هوا مثل گرده‌ی رگوید، چمن زده شده، درختان و سایر چیزهای دیگر حساس هستند. در نتیجه‌ی این مواد دیواره‌ی بینی متورم می‌شود و به انسداد آن می‌انجامد. دو بخش در داخل بینی با نام شاخک بینی وجود دارد که به طرز عجیبی حساس بوده و می‌توانند تا دو برابر اندازه‌ی طبیعی خود بزرگ شوند.

اما اوضاع این قدرها هم ناامید کننده نیست. جراحی زیبایی بینی می‌تواند تنفس طبیعی را به شما بازگرداند. جراح پلاستیک اصلاح مشکل تنفسی را یکی از فواید اصلی جراحی زیبایی بینی تلقی می‌کنند. در واقع در چنین حالتی با یک تیر دو نشان می‌زنید، چون نه تنها می‌توانید پس از جراحی زیبایی بینی به راحتی نفس بکشید، بلکه به لطف آن می‌توانید بینی زیبایی داشته باشید که به چهره‌ی شما بخورد. طی جراحی زیبایی بینی سپتوپلاستی در داخل بینی انجام می‌گیرد که به بهبود عملکرد آن یعنی تنفس کمک می‌کند. 
اما مزیت دیگر این نوع جراحی زیبایی بینی تنفس سالم است که به همراه خود حس بویایی بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. چرا؟ چون هنگامی که هوا نتواند داخل بینی شود گیرنده‌های بو که در بالای حفره‌ی بینی قرار دارند کار نمی‌کنند بنابراین بیمار بو را احساس نمی‌کند.
بیشتر مردم فکر می‌کنند حس چشایی فقط به زبان مربوط است. در واقع این طور نیست. زبان انسان فقط مزه‌های تلخ، شور و شیرین را حس می‌کند. هنگامی که هوا وارد بینی می‌شود و عصب‌های بویایی را تحریک می‌کند بوی واقعی در آن‌جا شکل می‌گیرد و از این طریق به مغز منتقل می‌شود. به همین دلیل است که وقتی سرماخوردگی دارید غذا به دهان‌تان مزه نمی‌دهد. 


منبع : Robertkotlermd