برخی اوقات سیم و کابل هدفون ما آن‌قدر بلند است که به همه جا گیر می‌کند و دردسرساز می‌شود. برای حل این مشکل می‌توان سیم و کابل هدفون را به اندازه دلخواه کوتاه کرد.
در کل دو نوع سوکت اصلی هدفون وجود دارد؛ سوکت 2.5 میلی‌متری که معمولا برای تلفن‌های همراه استفاده می‌شود و سوکت‌های 3.5 میلی‌متری که برای وصل کردن هدست به آی پاد و ام پی تری پلیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید سیم و کابل هدفون خود را کوتاه کنید باید سوکت آن را از نو سیم‌گذاری کنید که البته کار خیلی ساده‌ای است.

ابزار لازم

  • سوکت هدفون
  • سیم لخت کن
  • چاقوی کوچک
  • هویه
  • لحیم
قبل از کوتاه کردن سیم و کابل، یک سوکت هدفون جدید از فروشگاه لوازم الکتریکی بخرید. با توجه به این‌که این سوکت‌ها ارزان قیمت هستند، حتما از یک سوکت جدید استفاده کنید. مطمئن شوید سوکتی که خریده‌اید با سوکت قبلی هم اندازه باشد.
با استفاده از یک چاقوی تیز سیم و کابل هدفون را به اندازه دلخواه کوتاه کنید. با استفاده از سیم لخت کن یا چاقو روکش پلاستیکی روی کابل را باز کنید. در این حالت دو سیم را در برابر خود خواهید دید که هر دو در لایه نازکی از الیاف محافظ پیچیده شده‌اند. معمولا یکی از این دو سیم مشکی و دیگری قرمز است.
الیاف محافظ دور هر دو سیم را کنده و آن‌ها را دور هم بپیچید. حالا شما دو سیم قرمز و آبی و یک رشته لایه محافظ به‌هم پیچیده شده دارید.

برای تعمیر سیم و کابل هدفون با استفاده از سیم لخت کن کمتر از یک سانتی‌متر از سیم‌های مشکی و قرمز را لخت کنید.

با استفاده از سیم لخت کن یا یک چاقوی تیز کمتر از یک سانتی‌متر از سیم‌های مشکی و قرمز را لخت کنید. از آنجایی‌که سیم‌ها بسیار باریک هستند باید مواظب باشید که آن‌ها را قطع نکنید وگرنه مجبور خواهید شد همه چیز را از اول شروع کنید. 
کابل را در گیره قرار دهید طوری که 5 سانتی‌متر از آن بیرون از گیره باشد. سپس سیم لحیم و هویه را به الیاف محافظ دور سیم‌ها نزدیک کنید. بگذارید سیم لحیم به اندازه‌ی کافی ذوب شده و دور لایه محافظ را کاملا بپوشاند. سپس لحیم را برداشته و بگذارید تا لایه لحیم‌کاری شده سرد شود.
همین کار را برای سیم‌های مشکی و قرمز تکرار کنید؛  بعد از سرد شدن، کابل را از درون گیره در بیاورید.
درپوش سوکت جدید را بردارید و آن را از سیم و کابل هدفون رد کنید. سوکت را درون یک گیره قرار دهید طوری که هر سه محل اتصال آن بیرون از گیره باشند و گیره را نیز زیاد محکم نکنید.
رشته الیاف محافظ را درون محل اتصال وسط سوکت قرار دهید. این اتصال معمولا از اتصالات دیگر بزرگتر است و معمولا با نام «Ground» مشخص شده است. لحیم را به هویه و محل اتصال نزدیک کنید و بگذارید تا لحیم ذوب شود، سپس هویه را بردارید. سیم لحیم ذوب شده، الیاف محافظ و محل اتصال را به هم جوش می‌زند.
همین کار را برای هر دو سیم مشکی و قرمز انجام دهید و آن‌ها را با استفاده از لحیم به دو محل اتصال کوچک وصل کنید. معمولا این اتصالات با نام «R» یا «+» و «L» یا «−» مشخص شده‌اند.  سیم‌های مشکی و قرمز را به‌ترتیب مانند لایه محافظ به سوکت جدید وصل کنید. اگر محل اتصالات نام‌گذاری نشده بود مشکلی نیست و هر کدام از سیم‌ها را درون یک محل اتصال قرار دهید. بگذارید سیم و سوکت پس از لحیم کاری کاملا سرد شوند سپس سوکت را از گیره در بیاورید.
درپوش سوکت را پایین آورده و روی سوکت گذاشته و آن را ببندید. سپس برای اطمینان سوکت را به پخش کننده موسیقی وصل کنید تا از کار کردن آن اطمینان حاصل کنید.

هدفون‌های استریو معمولا با سوکت‌های استریو شش دهم سانتی‌متری مجهز شده‌اند.

سیم گذاری مجدد در هدفون‌های استریو

هدفون‌های استریو معمولا با سوکت‌های استریو شش دهم سانتی‌متری مجهز شده‌اند که به خروجی هدفون دستگاه پخش وصل می‌شود. هدفون‌های کوچک‌تر نیز مانند ام پی تری پلیرها از سوکت‌های کوچک 3.5 میلی‌متری استفاده می‌کنند. سوکت هدفون ممکن است به‌خاطر استفاده زیاد خراب شده و بخواهید آن را تعویض کنید. سوکت‌های استریو در هر اندازه‌ای که باشند اتصالات مشابهی دارند. این اتصالات قسمتی از سوکت که به محل اتصال در پخش کننده موسیقی وصل می‌شود را به سه قسمت تقسیم می‌کنند: نوک، حلقه و غلاف. هر کدام از این سه قسمت باید به سیم مربوط به خود وصل شود تا هدفون به درستی کار کند. البته سیم گذاری مجدد سوکت‌های 3.5 میلی‌متری به‌دلیل اندازه کوچک‌شان کمی مشکل است.

ابزار لازم

  • هویه
  • سیم لحیم
  • سیم لخت کن
  • گیره کوچک
  • اتصال سوکت استریو
سوکت آسیب دیده را از سیم و کابل هدفون جدا کنید. لایه محافظ روی اتصال سوکت را باز کرده و کابل را از داخل آن رد کنید.
با استفاده از سیم لخت کن لایه بیرونی کابل را باز کنید. سپس پوشش پلاستیکی روی سیم‌های هدفون را نیز باز کنید. سیم‌های راست و چپ را مشخص کنید. رشته سیم مسی که صفحه هدفون را تشکیل داده است دور هم بپیچید. این صفحه به‌عنوان سپری در برابر تداخل عمل می‌کند پس لازم است که صفحه هر دو سیم وصل باشند. مقدار کافی از سیم لحیم را در انتهای هرکدام از سیم‌ها و صفحه قرار داده و با هویه آن را ذوب کنید تا کاملا آن‌ها را بپوشاند.
سوکت را از طرف نوک در گیره قرار دهید طوری که محل اتصالات کاملا مشخص باشند. مقدار کمی سیم لحیم در هر یک از محل‌های اتصالات قرار داده و با هویه آن را ذوب کنید. محل اتصالات را جدا نگه دارید. 
هر سیم را در محل اتصال مربوط به خود قرار داده و با هویه، سیم لحیم و سیم اتصال را به هم وصل کنید. اتصالات را به‌ترتیب زیر انجام دهید: سیم هدفون چپ به محل اتصال وسط (نوک)، سیم هدفون راست به حلقه کوچک (حلقه) و سیم‌های صفحه به حلقه بلند (غلاف). بعد از این‌که لحیم سرد شد، اتصال سوکت را سر جای خود ببندید.

ام پی تری پلیر  برای انتقال صدا به گوش، به هدفون‌های خود و سیم و کابل آن وابسته است.

بررسی مشکلات هدفون‌

ام پی تری پلیر  برای انتقال صدا به گوش، به هدفون‌های خود وابسته است. بدون یک جفت هدفون خوب نمی‌توانید به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش کنید. خوب نبودن هدفون‌ها ممکن است دلایل متعددی داشته باشد که در بعضی موارد تعویض کامل سیم و کابل هدفون ضروری است. عیب‌یابی هدفون و رفع آن، بهترین گام برای رفع مشکل آن خواهد بود. 
رابط هدفون و سوکت ورودی روی دستگاه را بررسی کنید. هر دو باید تمیز باشند و روی آن‌ها را گرد و خاک یا هر کثیفی دیگر نگرفته باشد.
ام پی تری پلیر خود را با هدفون‌های مختلف امتحان کنید. اگر هم‌چنان مشکل صدا وجود داشت پس مشکل از دستگاه پخش کننده است و نه از هدفون‌ها.
مطمئن شوید که روکش‌ روی هدفون‌ها سرجای اصلی خودشان قرار گرفته باشند. اگر این روکش‌ها خوب جا نگرفته باشند ممکن است صدا خفه باشد یا به گوش نرسد.
ام پی تری پلیر را به برق وصل کنید تا مطمئن شوید که کاملا شارژ شده باشد. با فشار دادن دکمه ریست (Reset) در پشت دستگاه آن را ریست کنید.  این کار در بعضی از موارد مشکل را حل می‌کند. هدفون خود را روی دستگاه‌های مختلف امتحان کنید. اگر هم‌چنان مشکل حل نشده باقی ماند، با استفاده از راهنمای بالا آن را تعمیر کنید.

منبع : Ehow