طبق استانداردهای الکتریکی، نصب تجهیزات روشنایی در کمد دیواری دارای قوانین خاصی است که باید از آن‌ها پیروی کرد. اگر تازه کار هستید و از لامپ رشته‌ای برای نورپردازی استفاده می‌کنید، حتما از پوشش شیشه‌ای یا حباب روشنایی استفاده کنید. این پوشش باعث می‌شود که لامپ داغ شده در معرض مواد قابل اشتعال مانند بالشت و انواع پوشاک قرار نگیرد و هم‌چنین محافظی برای خود لامپ باشد.

برای نورپردازی داخل کمد دیواری لامپ‌ فلورسنت نیز می‌تواند به‌شکل توکار و روکار مورد استفاده قرار گیرد. این نوع لامپ‌ به فضای نصب بسیار اندکی نیاز دارند. لامپ‌ فلورسنت در طرح‌ها و ابعاد متنوعی عرضه می‌شود و می‌توانید به‌سادگی لامپ دلخواه خود را که متناسب با مکان مورد نظر است پیدا کنید. گزینه دیگر، لامپ ال ای دی است. این نوع لامپ‌ باید کاملا روکش شود و چیزی درحدود 15 تا 30 سانتی متر از دیوار و سقف فاصله داشته باشند. لامپ های ال ای دی به مراتب از لامپ‌های رشته‌ای و فلورنست کم مصرف‌تر هستند. حداقل تا زمانی که تکنولوژی پیشرفته‌تری عرضه شود، نسل لامپ‌های ال ای دی به‌عنوان استانداردی پیشرو در انتخاب نوع لامپ محسوب می‌شوند. شما به‌راحتی می‌توانید لامپ‌های ال ای دی را جایگزین لامپ‌های فلورسنت و رشته‌ای کنید. نحوه روشن شدن لامپ‌های ال ای دی که اول با نور کم شروع و به تدریج به حداکثر میزان روشنایی می‌رسد یکی از جنبه‌های مثبت استفاده از این نوع لامپ‌هاست؛ چراکه این امر به‌چشم شما فرصت انطباق با نور را می‌دهد. به‌خاطر داشته باشید وسایلی که در کمد دیواری می‌گذارید، می‌توانند شرایط آتش‌سوزی را مهیا کنند. مراقب وسایلی که در بالای قفسه می‌گذارید باشید چراکه ممکن است بر روی لامپ بیافتند و حتی آن را بشکنند. با تعویض تجهیزات روشنایی که مطابق با استاندارد‌های امروزی نیستند، می‌توانید آسوده خاطر باشید که خانه شما ایمن است. از نظر هزینه، لامپ‌هایی که دارای پوشش شیشه‌ای و حبابی شکل باشند اندکی گران‌تر هستند. با این وجود، در مقایسه با هزینه زیادی که باید برای آتش سوزی خانه بپردازید، این هزینه ناچیز است. پس فرصت را غنیمت بشمارید و امروز تجهیزات روشنایی کمد دیواری خود را با استانداردهای روز همگام کنید.

همین حالا فرصت خوبی است که در خانه بگردید و تجهیزات روشنایی کمد دیواری، انباری و دیگر نقاط خانه که ممکن است خانه را به آتش بکشانند را به‌دقت بررسی کنید. همان‌طور که اشاره شد، لامپ‌های پیچی قدیمی که تنها پوشش شیشه‌ای دارند، گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شوند. این پوشش مانع تماس وسایل دیگر با لامپ می‌شود. احتمالا همه‌ی ما این نوع تجهیزات روشنایی را در خانه‌ها دیده‌ایم. این تجهیزات ارزان قیمت و نصب آن‌ها نیز آسان است. با این همه، چیزی که در زمانی مناسب محسوب می‌شد، لزوما امروزه نیز گزینه مناسبی نیست. حال زمان آن رسیده که اشتباهات خود را اصلاح و خانه‌ی خود را ایمن‌تر کنید.


منبع : About