اگر تازه وارد حرفه عکاسی شده‌اید می‌دانید که پیدا کردن ابزار و ادوات نورپردازی خوب کار آسانی نیست. این کار خیلی سخت‌تر از قرار دادن دو فلاش در کنار هم است؛ مخصوصا اگر بخواهید به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید و همیشه به‌دنبال تکنیک‌های جدید و نورپردازی‌های متفاوت باشید.
ما در این‌جا شما را با چهار تکنیک مختلف آشنا می‌کنیم که تقریبا غیرمتداول هستند و اغلب مبتدی‌ها با آن آشنایی ندارند و حتی اگر عکاس حرفه‌ای هستید باز هم ممکن است دانستن این نکات برای شما مفید باشد. به‌علاوه این نکات خیلی آسان هستند و می‌توانید بلافاصله آن‌ها ر ا امتحان کنید.

از منبع نور در پس‌زمینه استفاده کنید

یک سافت باکس بزرگ را پشت سر سوژه قرار دهید. دوربین را چک کنید و مطمئن شوید که می‌توانید یک پرتره از سر و شانه‌ها بگیرید و فقط سافت باکس در پس‌زمینه مشخص باشد. نور را در بیشترین حد ممکن تنظیم کنید. حال دو رفلکتور بزرگ سفید مطابق با اندازه سافت باکس بردارید و آن‌ها را با زاویه 45 درجه با مدل قرار دهید تا این رفلکتورها نور را کاملا منعکس کنند. نکته این‌کار این است که باید این کارت‌های رفلکتور را تا جایی که می‌توانید نزدیک به مدل قرار دهید. پس از اتمام تنظیمات باید چیزی شبیه به یک جعبه سه وجهی اطراف مدل به‌وجود بیاید که رفت و آمد به درون آن مشکل باشد. دلیل آن‌هم این است که ما سعی داریم تمامی نور سافت باکس را درون این جعبه نگه داریم پس نباید هیچ روزنه‌ای وجود داشته باشد و فقط یک فضای خیلی کوچک بین دو صفحه رفلکتور باز بگذارید تا بتوانید از آن‌جا عکس بگیرید.
دلیل این‌که درجه پرتو نور را در بیشترین حد خود قرار  می‌دهید این است که تا جایی که ممکن است نیاز به نور بیشتری داریم که منعکس شود. با این شیوه پس‌زمینه سفید می‌شود؛ بنابراین زیاد کردن نور هیچ تاثیری روی آن ندارد. اما با این  کار نور بیشتری به‌صورت مدل تابانده می‌شود.

برای ایجاد نور پس‌زمینه فقط کافی است پرتو نور را به سمت پس زمینه بتابانید تا روشن‌تر شود.

روی نور پس‌زمینه فیلتر بزنید

مسلما قبلا نیز از نور پس‌زمینه استفاده کرده‌اید. این کار خیلی راحت است. فقط کافی است پرتو نور را به سمت پس زمینه بتابانید تا روشن‌تر شود. حال با این‌ نور کارهای زیادی می‌توان انجام داد؛ اما در این‌جا به گفتن یک حقه کوچک بسنده می‌کنیم: روی نور پس‌زمینه ژل بزنید.
فیلترهای فلاش نورپردازی در  عکاسی خیلی عالی هستند و برای عکاس‌ها واقعا ارزشمندند؛ زیرا علیرغم قیمت پایین‌شان، کارهای زیادی می‌توان با آن‌ها انجام داد. فیلتر در واقع یک تلق پلاستیک رنگی شفاف است که آن را روی منبع نور می‌زنید تا رنگ نور را تغییر دهد. اگر هنوز تهیه نکرده‌اید بهتر است تعدادی از این فیلترها را خریداری کرده و آن‌ها را امتحان کنید.

روی سوژه نورپردازی حاشیه‌ای انجام دهید

آیا می‌خواهید سوژه‌های عکاسی خود را خاص کنید؟ از نورپردازی حاشیه‌ای استفاده کنید.
اگر عادت دارید برای گرفتن پرتره همواره از تنظیمات معمول دو نور با زاویه 45 درجه استفاده کنید، از این روش خوش‌تان خواهد آمد. اول تمامی این کارها یعنی استفاده از دو منبع نور اصلی با تنظیمات 45 درجه را انجام دهید. درست مثل یک پرتره نرمال. حال زمان آن رسیده که دو نور دیگر به عکس اضافه کنید و این کار را با قرار دادن دو سافت باکس استریپ در طرفین مدل خود انجام دهید.
اگر چهار منبع نور ندارید می‌توانیدبه جای دو منبع اصلی نور از دو صفحه رفلکتور استفاده کنید و نور حاصل از دو سافت باکس استریپ را روی مدل منعکس کرده و سایه‌ها را بپوشانید. 
اگر این‌کار را درست انجام دهید، نورپردازی حاشیه‌ای می‌تواند ظاهری عالی به عکس بدهد.

برای جلوگیری از نشت نور در عکاسی باید نورها را به سوژه نزدیک‌تر کرده و از کناره‌ها دور کنید. سپس نورها را به‌سمت داخل بچرخانید تا گوشه نور به مدل برسد و بیشتر نور به‌سمت جلو تابانده شود.

از نشت نور جلوگیری کنید

مواقعی هست که عکاسان می‌خواهند پس‌زمینه کاملا تاریک باشد. اما وقتی می‌خواهید نور را با زاویه 45 درجه بتابانید، همیشه با کمی نشت نور در پس‌زمینه مواجه می‌شویم و درنتیجه پس‌زمینه به جای این‌که مشکی باشد، خاکستری می‌شود.
اما با این حقه کوچک می‌توانید از نشت نور جلوگیری کنید و در عین حال همان نورپردازی را روی سوژه داشته باشید.
ابتدا باید نورها را به سوژه نزدیک‌تر کرده و از کناره‌ها دور کنید. سپس نورها را به‌سمت داخل بچرخانید تا گوشه نور به مدل برسد و بیشتر نور به‌سمت جلو تابانده شود. این نورها باید جلوی مدل، تقریبا روبه‌روی یکدیگر قرار گرفته و به هم تابانده شوند.
اگر از سافت باکس استفاده می‌کنید فقط گوشه سافت باکس باید رو به مدل باشد.
به این صورت شما تنها گوشه‌ای از نور را به مدل می‌تابانید و اکثر نور به‌سمت جلوی مدل تابیده می‌شود. ممکن است نیاز باشد میزان د رمعرض نور قرار گرفتن مدل را کمی تنظیم کنید.
حال به پس‌زمینه نگاه کنید، تمام نور روی آن از بین رفته است. چون نورها را به سمت جلو قرار دادیم هیچ نور اضافه‌ای به پس‌زمینه تابیده نمی‌شود و فقط کمی از نور گوشه ها به مدل می‌رسد.
نکته: برای طراحی قرار گرفتن نورها در آتلیه می‌توانید از  اپلیکیشن نرم افزارهای مربوط به این کار استفاده کنید.
این هم از چهار نکته‌ای که کمتر کسی به شما می‌گوید و می‌تواند به شما در گرفتن عکس‌هایی خاص و بی‌نظیر کمک کند.
این تکنیک‌ها را امتحان کنید و نتیجه را مشاهده کنید. شاید هنگام استفاده از این تکنیک‌ها شیوه‌های جدیدی به ذهن شما خطور کند که باعث شود عکس‌های زیبا و خیره‌کننده‌ای بگیرید. اگر از این تکنیک‌ها فقط برای شروع خلاقیت و موفقیت استفاده کنید، برد با شماست.
معنای نورپردازی در عکاسی نیز همین است: تجربه، آزمایش، ترکیب چندین تکنیک و ابتکار به خرج دادن. این تنها راه موفقیت در این حرفه است. همواره چیزهای جدید را تجربه کنید. ممکن است برخی از این ایده‌های جدید اصلا کارآمد نباشند و برخی هم به‌عکس.

منبع : Contrastly