بسیاری از مردم از این‌که نازایی بیماری محسوب می‌شود تعجب می‌کنند. نازایی به ناتوانی در باروری پس از 6 ماه برای زنان 35 سال و جوان‌تر و پس از 12 ماه نزدیکی بدون پیشگیری برای خانم‌های مسن‌تر اطلاق می‌شود.

برای بسیاری از افراد که مشکل باروری دارند بزرگترین ترس، گرفتن وقت برای مراجعه به متخصص زنان و زایمان است. در نتیجه، گرفتن وقت برای بار اول و مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان مثل کوه کندن است. اگر تصمیم گرفته‌اید این گام نخست را بردارید دانستن این که در ملاقات اول چه خواهد شد شاید قدری از نگرانی‌های شما کم کند.


در اولین جلسه چه خواهد شد

عدم باروری ممکن است علل زیادی داشته باشد که نتیجه‌ی همه‌ی آن‌ها به نازایی ختم می‌شود. برای درک بهتر وضعیت شما شاید نیاز به یک آزمایش اولیه باشد.

مشکل برخی از زنان این است که تخمک‌گذاری به طور منظم صورت نمی‌گیرد. این مشکل ممکن است در نتیجه‌ی عوارضی مثل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا تقلیل تخمک‌ها در تخمدان به علت بالا رفتن سن به وجود بیاید. در برخی دیگر از زنان تخمک‌گذاری ممکن است به‌صورت منظم باشد اما امکان دارد لوله‌های رحم بسته شده باشند بدین معنا که تخمک در لوله به‌وسیله‌ی اسپرم بارور نمی‌شود. یکی دیگر از علل رایج ناباروری این است که تعداد اسپرم‌ها برای رسیدن به حاملگی کافی نیست.

در ملاقات اول، متخصص زنان و زایمان می‌پرسد آیا شما یا همسرتان سابقه‌ی بیماری داشته‌اید که امکان دارد در عدم باروری دخیل باشد. گام‌های بعدی عمدتا به بررسی تخمدان، لوله‌های رحم و تعداد اسپرم‌های مرد محدود می‌شود.


مهم‌ترین درخواست متخصص زنان و زایمان برای آزمایش و بررسی تخمدان و لوله‌های رحم است.

بررسی تخمدان

بدون این‌که وارد جزئیات بشویم باید بگوییم که عملکرد تخمدان توسط قسمتی از مغز به نام غده‌ی هیپوفیز کنترل می‌شود. غده‌ی هیپوفیز چندین هورمون تولید می‌کند، اما مهم‌ترین آن‌ها برای باروری هورمون تحریک کننده‌ی فولیکول  یا همان FSH است. این هورمون تخمدان را تحریک می‌کند تا فولیکولی را بسازد که حاوی یک تخمک است. اگر FSH در چرخه قاعدگی خیلی زود بالا برود ممکن است نشان دهنده‌ی این باشد که تخمدان در دادن پاسخ به این سیگنال مشکل دارد. یکی از راه‌های آزمایش عملکرد تخمدان تعیین میزان هورمون FSH  در روز سوم قاعدگی به همراه بررسی میزان استروژن موجود در خون است.

این هورمون‌ها چگونگی عملکرد تخمدان‌ها را نشان می‌دهند، چیزی که ما آن را «ذخیره‌‌ی تخمدان» می‌نامیم که همان کیفیت مجموعه‌‌ی تخمک‌ها در تخمدان است.


بررسی لوله‌های رحم

آزمایش مهم دیگر هیستروسالپینگوگرافی نام دارد. شاید درخواست متخصص زنان و زایمان از شما برای انجام این آزمایش ترسناک به‌نظر برسد، اما این آزمایش یک رادیولوژی ساده از شکل کلی حفره‌ی رحم و لوله‌های آن است که نشان می‌دهد لوله‌ها باز هستند یا خیر. اگر لوله‌های رحم مسدود شده باشد، در این صورت لقاح مصنوعی بهترین گزینه برای باردار شدن است و احتمال موفقیت بالایی دارد.


بررسی اسپرم مرد

آنالیز اسپرم یکی دیگر از اقدامات اولیه‌ای است که نشان می‌دهد مشکل عدم باروی از جانب مرد است یا خیر و اگر این طور باشد، آیا قابل درمان است یا خیر. خوشبختانه با گسترش تکنیک‌ها در دو دهه‌ی گذشته حتی اسپرم مردانی که شدیدا غیر عادی است نیز می‌تواند برای رسیدن به حاملگی مورد استفاده قرار گیرد. وقتی نتایج این آزمایش‌ها آماده شد متخصص زنان و زایمان می‌تواند روش درمانی مناسبی برای شما را توصیه کند.