حفظ سلامت می‌تواند کاری مشکل باشد، از همین رو حفظ سلامت حیوانات خانگی حتی مشکل‌تر و گیج‌کننده‌تر هم است. اما با استفاده از نکاتی که در این مطلب آورده‌ایم، می‌توانید حیوانات خانگی خود را سالم و سر حال نگه دارید. با مجله ایرانگان همراه باشید.


معاینات مرتب

درست مثل ما، حیوانات خانگی هم می‌توانند بیماری‌های قلبی عروقی، آرتروز یا دندان درد داشته باشند. بهترین راه برای پیشگیری از چنین مشکلاتی بردن حیوانات خانگی به دامپزشکی و معاینه کردن آن‌هاست. در معاینات سالانه باید رژیم غذایی حیوانات مورد بررسی قرار گیرد، به حیوانات واکسن زده شود، معاینه دهان و دندان شوند و سلامت‌شان به طور کلی بررسی شود. 


حیوانات خانگی را عقیم کنید

هر سال حیوانات خانگی زیادی برای پیدا کردن جفت از  دست صاحبان‌شان فرار می‌کنند و در خیابان‌ها گم می‌شوند و سر از پناهگاه‌های حیوانات در می‌آورند. به‌همین دلیل بهتر است حیوانات خانگی را عقیم کنید. به این شکل تمایل آن‌ها به ترک خانه و گشت زدن در خیابان‌ها کاهش می‌یابد؛ ضمن این‌که تحقیقات نشان می‌دهد که با این کار کمتر در معرض بیماری‌هایی مثل سرطان قرار می‌گیرند.


کشتن انگل‌ها

کک‌ها بیش از هر نوع انگل دیگر حیوانات خانگی را مورد حمله قرار می‌دهند و به خارش، ریزش مو و عفونت منجر می‌شوند. وجود کک هم‌چنین ممکن است به حمله کردن دیگر انگل‌ها به حیوانات خانگی هم منجر شود. فقط کافی است حیوان یک کک بخورد تا دچار مشکلات زیادی شود. از آن‌جایی که بعضی داروهای ضد انگل سگ‌ها می‌تواند گربه‌ها را به کشتن دهد، بهتر است در این خصوص با دامپزشک خود صحبت کنید. 


برای سالم ماندن، حیوانات خانگی به واکسن نیاز دارند که به سن، سبک زندگی و خطرات محیط زندگی آن‌ها بستگی دارد.

واکسن زدن

برای سالم ماندن، حیوانات خانگی به واکسن نیاز دارند. این‌که حیوانات چقدر به واکسن نیاز دارند به سن، سبک زندگی و خطرات محیط زندگی آن‌ها بستگی دارد. پس بهتر است در این خصوص با یک دامپزشک مشورت کنید. 


حفظ وزن

تعداد زیادی از سگ‌ها و گربه‌های خانگی چاق هستند و اضافه وزن دارند. چاقی حیوانات خانگی ممکن است به دیابت، آرتروز و سرطان منجر شود. غذا دادن بیش از حد به حیوانات دلیل اصلی چاقی آن‌هاست. یک سگ کوچک و تنبل روزانه 185 تا 370 کالری نیاز دارد و این میزان برای یک گربه‌ی 4.5 کیلویی 240 تا 350 کالری است. 


سلامت دهان و دندان

درست مثل ما، حیوانات هم می‌توانند به بیماری‌های لثه‌ای، پوسیدگی دندان  و دندان درد مبتلا شوند. پس باید مرتب برای‌شان مسواک بزنید و دهان و دندان‌شان را تمیز کنید. پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان حیوانات خانگی بسیار ساده است. 80٪ سگ‌ها و 70٪ گربه‌ها تا سن سه سالگی با مشکلات دندان مواجه می‌شوند. اگر صاحبان آن‌ها به دهان و دندان‌شان رسیدگی کنند می‌توان از این مشکلات جلوگیری کرد. 


محیط مناسب زندگی یکی دیگر از عوامل موثر در سلامت و عمر حیوانات خانگی است.

محیط مناسب زندگی

محیط مناسب زندگی یکی دیگر از عوامل موثر در سلامت و عمر حیوانات خانگی است. آن‌ها باید از لحاظ ذهنی هم تحریک شوند و این یعنی باید آن‌ها را به پیاده روی ببرید و بگذارید روی تیرک‌های چوبی چنگ بکشند و برای‌شان اسباب‌بازی بخرید تا بازی کنند. هم‌چنین خودتان هم باید با آن‌ها بازی کنید و با این کار رابطه‌ی‌تان هم بهتر می‌شود. 


هیچ وقت به حیوانات داروهای انسانی ندهید

داروهای انسانی می‌توانند حیوانات را به کشتن دهند. داروهایی مثل ایبوپروفن یکی از دلایل اصلی مسمومیت‌های حیوانات خانگی هستند و داروهای ضد افسردگی، شل کننده‌های عضلات و آستامینوفن‌ها از داروهای خطرناک دیگر به شمار می‌آیند. 


نگهداری از حیوانات داخل وسایل نقلیه

وقتی سوار خودرو می‌شوید کمربندتان را می‌بندید، به‌نظرتان برای حیوانات خانگی هم نباید این کار را انجام دهید؟ اگر حیوانات داخل خودرو بسته نباشند می‌توانند حواس راننده را پرت کنند و همه‌ را به خطر بیاندازند. هیچ وقت نگذارید حیوانات خانگی روی صندلی جلو بنشینند. از این‌که سگ‌ها سرشان را از پنجره بیرون کنند جلوگیری کنید. بهتر است گربه‌ها را داخل یک قفس حمل و نقل قرار دهید و آن را با کمربند ایمنی ببندید.


منبع : Webmd