در طول تاریخ ظروف و اشیاء سفالی نقشی هنری و کاربردی در زندگی انسان داشته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند و همیشه افراد خبره‌ای وجود داشته‌اند که به جمع‌آوری سفالینه‌ها پرداخته و آن‌ها را با قیمت‌های باورنکردنی خرید و فروش کرده‌اند. بت پترسون، هنرمند و کارشناس سفال می‌گوید: کوزه‌گری و سفال هزاران سال بخش مهمی از فرهنگ بشر بوده است. کوزه و سفال از ظروف نگهداری غذا مربوط به دوران پیش از تاریخ گرفته تا کاشی‌های سرامیکی اطراف بدنه‌‌ی شاتل‌های فضایی همواره نقشی کلیدی در فعالیت‌های بشر داشته است.

سفال در هر شکل و اندازه‌ای که باشد عنصری عالی برای از بین بردن حالت یکنواخت دکوراسیون است. سفال چه به صورت پراکنده در این‌جا و آن‌جای اتاق قرار بگیرد و چه روی تاقچه‌ی بالای شومینه چیده شود، جای خود را به‌عنوان یک المان ضروری در طراحی دکوراسیون داخلی ثبت کرده است.


از گیاهان استفاده کنید

یک روش عالی برای تزریق رنگ به دکوراسیون استفاده از گلدان‌های سفالین در جاهای غیر منتظره است. به‌جای استفاده از سفالینه‌های بی‌لعاب گیاهان خانگی خود را در گلدان‌های سفالی لعاب‌دار قرار دهید.

گلدانی را انتخاب کنید که زیبایی گیاه را به خوبی نشان دهد نه این که با آن رقابت کند. گلدان‌های سفالی که انتخاب می‌کنید باید به اندازه‌ای باز و گود باشند که گیاهان بتوانند به خوبی در آن رشد کنند. لعاب‌های سایه‌دار و خال‌خالی در رنگ‌های فیروزه‌ای به اندازه‌ای شیک هستند که بتوانند باعث زیبا‌تر شدن گلدان شوند بدون این‌که آن را محو کنند.

نکته: اگر گلدان دارای ظرف زیرین نیست تا آبی را که از آن خارج می‌شود جمع آوری کند، حتما یک ظرف پلاستیکی زیر آن قرار دهید تا رطوبت گلدان سطح زیرین آن را خراب نکند.


داشتن یک دکور مدرن و تمیز به این معنا نیست که نمی‌توانید سفال را به طراحی دکوراسیون اضافه کنید.

از روی رنگ دسته‌بندی کنید

داشتن یک دکور مدرن و تمیز به این معنا نیست که نمی‌توانید سفال را به طراحی دکوراسیون اضافه کنید. دسته‌بندی سفال‌ها بر اساس رنگ و قرار دادن آن‌ها در یک‌جا از آشفتگی جلوگیری می‌کند و آن را مانند یک کلکسیون در می‌آورد. اگر سفال‌ها را مقابل یک پس زمینه‌ی رنگی قرار دهید خود را به خوبی نشان می‌دهند و کل این مجموعه را تبدیل به یک اثر هنری می‌کند که می‌توانید آن را جا به جا کنید یا به دلخواه عوض کنید.

لازم نیست کلکسیون بزرگی را فراهم کنید. چند تکه ظرف سفالی با اندازه‌های مختلف و از یک خانواده‌ی رنگی، چشم را متوجه خود می‌کند. 

نکته: برای تمیز کردن کلکسیون از یک گردگیر دسته‌دار، ماهی یک‌بار استفاده کنید. اگر سفال‌ها زیاد ظریف و حساس نیستند، می‌توانید سالی دو بار آن‌ها را با آب گرم کف‌آلود بشویید و بگذارید با جریان هوا خشک شوند.


در چیدمان سلیقه به خرج بدهید

سفال‌های کوچک‌تر را در مجموعه‌هایی که دارای سفال‌های بزرگ‌تر است قرار دهید تا بیشتر خود را نشان دهند. ترکیب شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌ها شاید آشفته به نظر برسد، اما اگر دسته‌ی سفال‌ها را در به‌طور مجزا و هدفمند روی میز و بالای قفسه‌ی کتاب قرار دهید ترکیبی به وجود می‌آید که به نظر می‌رسد به مرور زمان کامل شده، نه این‌که به صورت یک‌جا خریده باشید تا فقط فضا را پر کنید.

قرار دادن سفال‌های بلندتر در عقب و سفال‌های حجیم‌تر در مرکز  باعث می‌شود که برای کار شما یک شالوده ایجاد شود. سفال‌های که اندازه‌ی متوسط دارند را هم می‌توانید وارد صحنه کنید و از تکه‌های کوچک‌تر برای پر کردن فاصله‌ها استفاده کنید.


برای ایجاد سبک معاصر در دکوراسیون سراغ یک فضای خالی بروید و یک مجموعه را به شکل غیر سنتی به نمایش در بیاورید.

سبک معاصر

برای ایجاد سبک معاصر سراغ یک فضای خالی بروید و یک مجموعه را به شکل غیر سنتی به نمایش در بیاورید.  مثلا در یک آشپزخانه که کاغذ دیواری طرح‌دار با پس زمینه‌ی آبی پر رنگ دارد زمینه را برای سفال‌های سفید و آبی فراهم می‌کند. می‌توانید آن‌ها را بالای کابینت‌ها قرار دهید و فضا را کمی هیجان‌انگیز کنید.


سبک متنوع

برای ایجاد سبک متنوع از انواع مختلف سفال در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف در جلوی یک پس زمینه‌ی تک رنگ تیره یا روشن استفاده کنید. برای ایجاد حالت تعادل در مجموعه باید مقیاس لوازم، چراغ‌ها و آثار هنری پیرامون سفال‌ها بزرگ‌تر از خود سفال‌ها باشد. برای این‌که مجموعه سفال‌ها فضا را به شکل انباری در نیاورد، همه‌ی آن‌ها را در یک قفسه یا سطح صاف قرار دهید.


سبک روستایی

برای کسانی که سبک روستایی را ترجیح می‌دهند سفال‌هایی که با دست نقاشی شده‌اند بسیار عالی است. برای این‌که این سفال‌ها که دارای رنگ‌های زنده هستند بیشتر خود را نشان دهند، همه‌ی آن‌ها را یک‌جا و در کنار هم قرار دهید.

نکته: برای جالب‌تر شدن سبک روستایی می‌توانید یک رنگ تیره به دیواره‌ی داخلی قفسه بزنید.


طرفداران سبک مدرن در طراحی دکوراسیون اواسط قرن بیستم به چوب‌های ساده، خطوط ملایم، منسوجات با طرح‌های ساده روی آوردند.

سبک مدرن

طرفداران سبک مدرن اواسط قرن بیستم به چوب‌های ساده، خطوط ملایم، منسوجات با طرح‌های ساده و نوعی از مبلمان که چندان جلب توجه نمی‌کند و مرتبط با طراحی اسکاندیناویایی است علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند. رنگ‌های روشن، شکل‌های جالب و سبک‌های بسیار متنوع در این سبک، کار انتخاب سفال را آسان می‌کند.


سبک قدیمی و مربوط به دوره‌ای خاص

در سبک دوره‌ی رمانتیک، رو تختی‌های نرم،‌ مبلمان و لوازم جانبی زنانه که برای خودشان سرگذشتی دارند پایه و اساس فضایی را تشکیل می‌دهند که یادآور یک روز آخر هفته در یک مسافرخانه‌ی محقر است. استفاده از سفال کرم رنگ، نمایی روحانی به وجود می‌آورد.

سفال‌ها را بیش از حد بزرگ انتخاب نکنید، بلکه از اندازه‌های مختلف استفاده کنید تا دکور شما در فضای پس زمینه گم نشود. برای این‌که حالتی رسمی‌تر به آن دهید سفال‌ها را پشت درهای شیشه‌ای کمد به صورت ساده بچینید.

نکته: سفال‌ حتی پشت شیشه هم کثیف می‌شود. حداقل سالی دو بار لوازم سفالی را بیرون بیاورید و با یک پارچه‌ی نرم تمیز کنید.

وقتی صحبت از  سفال به میان می‌آید، انتخاب‌های پیش رو تقربیا بی‌شمار است. از گلدان‌های پایه‌دار آنتیک گرفته تا گلدان‌های دست‌ساز مدرن، همه می‌توانند فضا را از خشکی و بی‌روحی نجات دهند. چه یک فرد مینیمالیست باشید که ترجیح می‌دهد از یک تکه سفال در دکوراسیون استفاده کند و چه ماکسیمالیست باشید که دوست دارد  تعداد زیادی ظرف‌های سفالی در دکوراسیون داشته باشد، مطمئن باشید یک ظرف سفالی جایی انتظار شما را می‌کشد.


منبع : Houzz