جراحی ایمپلنت دندان فرایندی است که طی آن ریشه‌ی دندان با پیچ‌های فلزی جایگزین شده و از این طریق‌ دندان‌های از دست رفته با دندان‌های مصنوعی جایگزین می‌شوند. ایمپلنت دندان می‌تواند جایگزین مناسبی برای دندان مصنوعی و بریج باشد. نحوه‌ی انجام جراحی ایمپلنت دندان به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک بستگی دارد. ممکن است جراحی ایمپلنت دندان شامل چند مرحله باشد. فایده‌ی اصلی ایمپلنت دندان این است که دندان‌های مصنوعی کاشته شده را پشتیبانی می‌کند تا استخوان فک به‌خوبی اطراف ایمپلنت را بگیرد. از آن‌جایی که ممکن است استخوان فک برای ترمیم شدن به زمان زیادی نیاز داشته باشد، فرایند جراحی ایمپلنت دندان هم می‌تواند چند ماه طول بکشد. 


دلایل انجام جراحی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان از طریق جراحی داخل استخوان فک کار گذاشته می‌شود و نقش ریشه‌ی دندان را ایفا می‌کند. از آن‌جایی که تیتانیوم ایمپلنت با استخوان فک جوش می‌خورد، ایمپلنت تکان نمی‌خورد، صدا نمی‌دهد و مثل دندان مصنوعی و بریج به استخوان فک آسیب نمی‌زند. هم‌چنین ایمپلنت مثل دندان طبیعی یا بریج معمولی فرسوده نمی‌شود. در کل اگر شرایطی که در این قسمت لیست کرده‌ایم را داشته باشید، جراحی ایمپلنت دندان برای شما مناسب خواهد بود:

  • یک دندان یا بیشتر را از دست داده باشید.
  • استخوان فک‌تان کامل رشد کرده باشد.
  • استخوان فک‌تان برای پشتیبانی از ایمپلنت قدرت کافی را داشته باشد.
  • بافت‌های دهان‌تان سالم هستند.
  • بیماری ندارید که روی ترمیم استخوان فک تاثیر بگذارد.
  • نمی‌خواهید از دندان مصنوعی استفاده کنید.
  • می‌خواهید طرز بیان‌تان را بهتر کنید.
  • حاضرید چند ماه برای این کار وقت بگذارید.

مشکلات سینوسی ناشی از کاشت ایمپلنت در فک بالا یکی از خطرات ناشی از جراحی ایمپلنت است.

خطرات جراحی ایمپلنت دندان

مثل هر عمل جراحی دیگر، جراحی ایمپلنت دندان هم خطراتی به همراه دارد. البته بروز مشکلات ناشی از این جراحی به ندرت اتفاق می‌افتد و در اکثر موارد بسیار خفیف است. خطرات جراحی ایمپلنت دندان شامل موارد زیر می‌شوند:
  • عفونت کردن محل کاشت ایمپلنت
  • آسیب رسیدن به ساختار بافت‌های کناری ایمپلنت مثل دندان‌ها یا رگ‌ها
  • آسیب دیدن عصب دندان که می‌تواند به درد یا بی‌حس شدن دندان‌های طبیعی منجر شود
  • مشکلات سینوسی ناشی از کاشت ایمپلنت در فک بالا

چطور خود را برای جراحی ایمپلنت دندان آماده کنیم

از آن‌جایی که جراحی ایمپلنت دندان معمولا در چند مرحله انجام می‌شود، قبل از  آماده شدن برای آن باید کاملا ارزیابی شوید:
  • معاینه‌ی کامل دندان‌ها: احتمالا از دندان‌ها عکس گرفته می‌شود تا الگوی دهان و دندان‌ها مشخص شود. 
  • برنامه‌ی درمانی: فاکتورهایی مثل تعداد دندان‌های مورد نیاز در تعیین روش درمانی نقش دارند و ممکن است افراد زیادی مثل جراح فک و صورت در  آن شرکت داشته باشند. 
اگر بیماری‌ خاص دارید یا دارو مصرف می‌کنید، این مسائل را با دندانپزشک درمیان بگذارید. اگر مشکلات قلبی عروقی یا ایمپلنت ارتوپدی داشته باشید، پزشک ممکن است برای‌تان قبل از جراحی آنتی‌بیوتیک تجویز کند. در جراحی ایمپلنت دندان، معمولا از بی‌حسی موضعی، آرام‌بخش و بیهوشی استفاده می‌شود. در خصوص این‌که کدام گزینه برای شما بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. تیم پزشکی در خصوص رژیم غذایی قبل از جراحی با شما صحبت خواهد کرد. اگر برای جراحی از بیهوشی استفاده شود، بهتر است شخصی را همراه خود بیاورید تا پس از جراحی شما را به خانه ببرد. 

بیشترین زمان فرایند جراحی ایمپلنت صرف ترمیم و صبر کردن برای رشد استخوان‌های جدید فک می‌شود.

بررسی فرایند جراحی ایمپلنت دندان

این فرایند می‌تواند شامل مراحل زیادی باشد و چند ماه طول بکشد. بیشتر این زمان صرف ترمیم و صبر کردن برای رشد استخوان‌های جدید فک می‌شود. در این قسمت مراحل و شرایط مختلف فرایند جراحی ایمپلنت دندان را بررسی می‌کنیم:
  • نیاز به پیوند استخوان: اگر استخوان فک ضخامت کافی نداشته باشد یا نرم باشد، ممکن است به پیوند استخوان نیاز داشته باشید. جویدن فشار زیادی روی استخوان فک وارد می‌کند و اگر استخوان نتواند ایمپلنت را نگه دارد، جراحی موفقیت‌آمیز نخواهد بود. با پیوند استخوان می‌توان پشتوانه‌ی محکمی برای ایمپلنت ایجاد کرد. استخوان پیوندی، از قسمتی دیگر از فک یا بدن برداشته می‌شود و به فک پیوند زده می‌شود. ممکن است چند ماه طول بکشد تا استخوان پیوندی به‌ اندازه‌ی کافی رشد کند. 
  • کاشت ایمپلنت دندان: در جراحی ایمپلنت دندان جراح روی لثه یک شکاف ایجاد کرده و آن را باز می‌کند. سپس در استخوان فک سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود تا ایمپلنت در آن‌ها قرار بگیرید. از آن‌جایی که ایمپلنت نقش ریشه‌‌ی دندان را بازی می‌کند، باید کاملا داخل استخوان فک قرار گیرد. در این مرحله هنوز جای دندان خالی است. یک نوع دندان مصنوعی موقتی جای دندان قرار می‌گیرد تا ظاهر دندان‌ها به هم نریزد. می‌توان برای نظافت و هنگام خواب دندان مصنوعی را از دهان خارج کرد. 
  • فرایند رشد استخوان: پس از این‌که ایمپلنت فلزی داخل استخوان فک کاشته شد، رشد استخوان آغاز می‌شود. در این فرایند استخوان فک رشد می‌کند و با ایمپلنت جوش می‌خورد. این فرایند که ممکن است چند ماه طول بکشد، باعث می‌شود پایه‌ای محکم برای دندان مصنوعی ایجاد شود. 
  • قرار دادن اتصال: پس از این‌که رشد استخوان تکمیل شد، ممکن است برای قرار دادن اتصال، به یک جراحی دیگر نیاز داشته باشید. تاج دندان در نهایت روی این اتصال قرار می‌گیرد. این جراحی معمولا با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در بعضی موارد، اتصال هنگام قرار دادن ایمپلنت روی استخوان فک به آن متصل می‌شود و در این حالت نیازی به جراحی دوم نخواهد بود. 
  • انتخاب دندان مصنوعی جدید: پس از این‌که اتصال روی ایمپلنت قرار گرفت، باید یک یا دو هفته صبر کنید تا لثه‌ها ترمیم شوند. سپس الگوی دندان‌ها و دهان برداشته می‌شود و از آن‌ها در ساخت تاج دندان مصنوعی استفاده می‌شود. تاج تا زمانی که استخوان فک قوت کافی نداشته باشد کاشته نخواهد شد. دندان مصنوعی دو نوع باز شدنی و ثابت دارد. نوع بازشدنی شبیه دندان‌های مصنوعی معمولی است و شامل دندان‌های مصنوعی سفید به همراه لثه‌ی پلاستیک می‌شود. این نوع دندان مصنوعی به اتصال ایمپلنت وصل می‌شود و می‌توان برای تعمیر یا نظافت به راحتی آن را از دهان خارج کرد. اما نوع ثابت دندان مصنوعی به اتصال ایمپلنت پیچ می‌شود و آن را نمی‌توان به راحتی باز کرد. در اکثر موارد هر تاج به یک ایمپلنت جداگانه متصل می‌شود. البته از آن‌جایی که ایمپلنت استحکام زیادی دارد، می‌توان چند دندان مصنوعی را هم به آن پیچ کرد. 

ورم کردن صورت و لثه‌ها و درد از جمله رایج‌ترین عوارض بعد از جراحی ایمپلنت دندان است.

پس از جراحی ایمپلنت دندان

فرقی نمی‌کند جراحی ایمپلنت دندان در چند مرحله انجام شود، به هر حال ممکن است بعضی موارد زیر را تجربه کنید:
  • ورم کردن صورت و لثه‌ها
  • کبود شدن پوست و زخم شدن لثه‌ها
  • درد
  • خونریزی خفیف
اگر هر کدام از این موارد در روزهای پس از جراحی شدیدتر شدند، بهتر است با جراح خود تماس بگیرید، چون ممکن است به آنتی‌بیوتیک یا مسکن نیاز داشته باشید. پس از هر مرحله از جراحی باید غذاهای نرم میل کنید تا زخم‌های داخل دهان ترمیم شوند. معمولا جراحان برای شکاف‌ها از بخیه‌هایی استفاده می‌کنند که پس از مدتی حل می‌شوند، در غیر این صورت باید خود جراح آن‌ها بکشد. 
هم‌چنین پس از اتمام فرایند جراحی ایمپلنت دندان و ترمیم کامل بافت‌ها، می‌توانید با رعایت نکات زیر عمر ایمپلنت را بیشتر کنید:
  • رعایت نظافت دهان و دندان: درست مثل دندان‌های طبیعی، دندان‌های کاشته شده هم نیاز به مراقبت دارند. می‌توانید با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستن دهان عمر آن‌ها را بیشتر کنید. 
  • مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید: چند ماه یک بار از دندانپزشک برای بررسی و معاینه دهان و دندان‌های‌تان وقت بگیرید. 
  • عادات مضر را کنار بگذارید: از جویدن چیزهای سفت خودداری کنید. هم‌چنین تنباکو و کافئین می‌توانند برای دندان‌ها مضر باشند. اگر مشکل دندان قروچه دارید آن را درمان کنید. 


منبع : Mayoclinic