اگر قصد دارید در حیاط خانه یا هر جای دیگر سیم و کابل زیرزمینی بکشید، چهار گزینه‌ پیش رو دارید. انتخاب شما بیشتر به این بستگی  دارد که به چه میزان برق نیاز داشته باشد. البته انتخابی که می‌کنید به نوع خاک هم بستگی دارد. اگر خاک شنی باشد و کندن آن ساده، می‌توانید زمین را بیشتر بکنید تا مجبور به استفاده از سیمراه نشوید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. اما اگر زمین سنگی یا گلی است، میزان کندن را به حداقل برسانید. 

هر روشی را که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید برای سیم و کابل یک زانویی در نظر می‌گیرد که به شما اجازه می‌دهد با برداشتن درپوش آن به سیم و کابل زیر زمین دسترسی پیدا کنید. هم‌چنین باید با یک برقکار در خصوص نکات ایمنی انجام این کار صحبت کنید. 

اول باید در این خصوص که باید چقدر زمین را بکنید تصمیم بگیرید، چون روی انتخاب نوع سیم و کابل تاثیر مستقیم دارد. در عمق15 سانتی‌متر می‌توانید از سیمراه فلزی گالوانیزه با قطر 3 سانتی‌متر استفاده کنید. سیم و کابل مورد استفاده باید روکشی ضد آب داشته باشد. در این حالت اندازه‌ی مدار، هر میزانی می‌تواند باشد و هزینه‌ی زیادی هم متحمل نخواهید شد. اگر کندن زمین مشکل است یا این‌که می‌خواهید سیم و کابل را به فاصله‌ای نزدیک بکشید، بهتر است از این روش استفاده کنید. 

در عمق 30 سانتی‌متری می‌توانید کابل تغذیه‌ی برق را نصب کنید؛ البته باید به سه نکته توجه داشته باشید؛ کابل باید روکش GFCI داشته باشد، قوی‌تر از 120 ولت نباشد و فیوز آن نباید قوی‌تر از 20 آمپر باشد. اگر فقط می‌خواهید سیستم آبیاری حیاط را تغذیه کنید، این روش برای‌تان کاملا مناسب است. 

در عمق 45 سانتی‌متری می‌توانید از سیم و کابل THWN-2 در سیمراه PVC استفاده کنید. با این روش می‌توانید اندازه‌ی مدار را تا جایی که نیاز دارید بزرگ کنید و اگر قصد دارید غیر از سیستم آبیاری قسمت‌های دیگر حیاط را نیز تغذیه کنید، بهتر است این روش را پیش بگیرید. 

در عمق 60 سانتی‌متری هم می‌توانید از کابل تغذیه‌ی برق استفاده کنید. البته در قسمت‌هایی که کابل از محدوده‌ی ملک خارج می‌شود صرف نظر از عمق قرار گرفتن سیم و کابل باید از سیمراه استفاده کنید. کشیدن کابل در عمق 60 سانتی‌متری کار  کندن زمین را کمی مشکل می‌کند، پس از این روش فقط زمانی استفاده کنید که کندن زمین راحت باشد. 


منبع : Familyhandyman