قند خون می‌تواند سلامتی کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد که شامل لثه‌ها و دندان‌ها نیز می‌شود. می‌خواهیم بدانیم دندانپزشک چگونه عوارض دیابت را تشخیص می‌دهد و ما چگونه می‌توانیم کنترل سلامت دهان و دندان خود را به دست بگیریم.

دیابت نوع 2 بیماری است که روی نحوه‌ی پردازش قند خون در بدن شما تاثیر می‌گذارد و این بدان معناست که می‌تواند روی جنبه‌های مختلف سلامت شما اثر بگذارد. دیابت می‌تواند خطر بیماری‌های دهان و دندان را افزایش دهد. بیماری‌های دهانی مرتبط با دیابت شامل خشکی دهان، برفک، پوسیدگی دندان‌ها، التهاب لثه‌ها و پریودنتیت می‌شود.  همه‌ی عفونت‌ها از جمله بیماری‌های جدی لثه ممکن است باعث بالا رفتن قند خون شده و کنترل دیابت را سخت‌تر کند.

اما خبر خوب این است که با داشتن سبک زندگی سالم و چکاپ منظم می‌توانید از بروز بیماری‌های مرتبط با دیابت پیشگیری کنید یا آن را به تاخیر بیندازید. به همین دلیل باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.


دیابت چگونه روی بهداشت دهان و دندان اثر می‌گذارد

وقتی صحبت از دهان و دندان می‌شود، هر مشکل به مشکل دیگر ربط پیدا می‌کند. مری کلیس، متخصص غدد در کلینیک کلیولند در اوهایو می‌گوید: کسانی که دیابت کنترل نشده دارند ممکن است در خطر انواع و اقسام عوارض دهانی قرار داشته باشند. به‌عنوان مثال، افرادی که کنترل قند خون در آن‌ها ضعیف است می‌توانند دچار خشکی دهان شوند و در نتیجه در معرض پوسیدگی دندان قرار بگیرند.

کسانی که دیابت نوع 2 دارند ممکن است در اثر دیابت، زخم‌های‌شان به خوبی التیام پیدا نکند و همین‌طور بیشتر در خطر بیماری‌های شدید لثه یا عفونت دهان قرار دارند. کلیس در ادامه می‌گوید: اگر دیابت داشته باشید بهتر است دندانپزشک و پزشک اولیه با هم همکاری داشته باشند، چون بهبود کنترل قند خون می‌تواند به بهبود بیماری‌های لثه نیز کمک کند.


دندانپزشک برفک و عفونت را در دهان تشخیص می‌دهد که علت آن وجود قارچی است که در دهان رشد می‌کند.

عفونت و التهاب لثه: دندانپزشک شما ممکن است اولین نفری باشد که متوجه عوارض بیماری شود

دندانپزشکان اغلب به این موضوع توجه می‌کنند که آیا دیابت به خوبی کنترل می‌شود یا خیر. ساول پرسنر، دندانپزشک و رئیس آکادمی دندانپزشکی بیومیمتیک می‌گوید: اگر دیابت به خوبی کنترل نشود، خود را در لثه‌ها نشان می‌دهد و در نتیجه‌ی آن شاهد التهاب لثه‌ی بیشتر و آبسه‌های بیشتر در دهان خواهیم بود. وی می‌گوید این موضوع باعث نگرانی است، چون لثه‌ها راه ورود به جریان خون هستند. وقتی باکتری‌ از راه لثه‌ها وارد جریان خون می‌شود می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. به همین دلیل بیماران دیابتی بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند.

هم‌چنین ممکن است دندانپزشک برفک و عفونت را در دهان تشخیص دهد که علت آن وجود قارچی است که در دهان رشد می‌کند. پرسنر می‌گوید:  لکه‌های سفید و قرمز علائمی هستند که باید دنبال‌شان باشیم. این لکه‌ها در جاهایی از دهان به وجود می‌آیند و می‌توانند دردناک شده و به زخم تبدیل شوند.

او می‌افزاید: اگر دیابت دارید حتما این را به دندانپزشک خود بگویید تا کار خود را با دقت بیشتری انجام دهد.


افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید دو بار در روز مسواک بزنند.

دیابت نوع 2: نکات مربوط به بهداشت دهان و دندان

  • دو بار در روز مسواک بزنید. 
  • حداقل یک‌بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • در سال دو بار یا بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از دستگاه جرم‌گیر واترپیک استفاده کنید. پرسنر توصیه می‌کند برای محافظت بیشتر از دهان و دندان، بیماران دیابتی می‌توانند از دستگاه جرم‌گیر واترپیک برای بیرون کشیدن غذا و جرم‌های بین دندان‌ها استفاده کنند تا باعث کرم‌خوردگی و عفونت لثه‌ها نشود.
  • سیگار نکشید. یکی دیگر از راه‌های مهم حفظ سلامت دهان و دندان ترک سیگار است، چون دود سیگار باعث تشدید بیماری‌های لثه شده و هم‌چنین خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
  • دیابت را به صورت دقیق کنترل کنید. علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان اطمینان از کنترل صحیح دیابت اهمیت زیادی دارد. کنترل دقیق قند خون می‌تواند از خشکی دهان بر اثر دیابت نیز جلوگیری و یا آن را بهتر کند.

نتیجه‌گیری

از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت کنید. اگر به موارد مشکوک در دهان مثل نقاط دردناک یا جای زخم در دهان برخوردید آن را جدی بگیرد. در صورتی که دچار خشکی دهان، برفک، کرم خوردگی و عفونت یا التهاب لثه‌ها شدید به دندانپزشک مراجعه کنید.


منبع : Everydayhealth