جراحی زیبایی بینی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و این روش‌ها با توجه به جنسیت و قومیت افراد متفاوت است. حتی بدون جراحی زیبایی بینی هم می‌توان شکل بینی را تغییر داد. جراح پلاستیک برای این‌که بتواند جراحی زیبایی بینی را به بهترین شکل انجام دهد، باید تصمیمات زیادی بگیرد و از بین رویکردهای موجود مناسب‌ترین را انتخاب کند. 

دو رویکرد اصلی جراحی زیبایی بینی رویکردهای باز و بسته می‌باشند. این دو، رویکردهای جراحی هستند که توسط جراح پلاستیک در راستای نحوه‌ی انجام جراحی انتخاب می‌شوند و تفاوت آن‌ها بیشتر در برداشتن یا برنداشتن بافت خارجی بینی است. 


جراحی زیبایی بینی باز

با روش باز، جراح پلاستیک به تمام ساختار بینی دسترسی دارد. او با زدن شکاف‌های کوچک داخل و روی بینی، دقیقا جایی که بینی به صورت متصل می‌شود، می‌تواند بافت خارجی آن را از روی غضروف بردارد. وقتی جراح به ساختار بینی دسترسی کامل داشته باشد، می‌تواند هر تغییری که می‌خواهد در آن ایجاد کند. 

از آن‌جایی که با روش باز کار برای جراح پلاستیک آسان‌تر می‌شود، معمولا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت جراح می‌تواند غضروف و ساختار بینی را ببیند و به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد، آزادی جراح برای کار روی بینی بیشتر است و دید او به مجاری بینی محدود نمی‌شود. هم‌چنین دقت کار جراح پلاستیک با روش باز بیشتر می‌شود و در نتیجه بیمار از نتایج جراحی زیبایی بینی رضایت بیشتری خواهد داشت. 

بیشتر جراحان پلاستیک به‌خاطر این‌که کارشان ساده‌تر می‌شود و می‌توانند به نتیجه‌ی بهتری برسند روش باز را انتخاب می‌کنند. اما اگر بینی نیاز به تغییرات زیادی داشته باشد، معمولا جراح پلاستیک حق انتخاب نخواهد داشت و حتما باید به‌جای روش بسته از روش باز استفاده شود. 


به جراحی زیایی بینی بسته جراحی زیبایی بینی اندونیزال هم می‌گویند و استفاده از آن رواج کمی دارد.

جراحی زیبایی بینی بسته

به این روش جراحی زیبایی بینی اندونیزال هم می‌گویند و استفاده از آن رواج کمی دارد. در این روش تمام شکاف‌ها داخل بینی ایجاد می‌شود و بافت خارجی آن برداشته نمی‌شود. پس از ایجاد شکاف، جراح می‌تواند به غضروف بینی دسترسی داشته باشد و آن را ترمیم کند. گاهی اوقات جراح پلاستیک مجبور می‌شود از ابزار اندوسکوپی برای دیدن داخل بینی استفاده کند، چون در این روش دیدجراح پلاستیک به چیزی که از طریق مجاری بینی می‌بیند محدود می‌شود. 

از آن‌جایی که روش بسته محدودیت‌هایی برای جراح ایجاد می‌کند، زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در این روش جراح فقط از طریق مجاری بینی می‌تواند کار کند که حتی بدون وجود ابزار جراحی زیبایی بینی هم فضای کوچکی است. از آن‌جایی که جراح به ساختار درونی بینی هم دسترسی ندارد، کارهایی که با روش بسته می‌توان انجام داد نیز محدود است. از این روش معمولا برای بیمارانی استفاده می‌شود که بینی‌شان به تغییرات زیادی نیاز ندارد.

البته روش بسته نسبت به روش باز برتری‌هایی هم دارد. در این روش از آن‌جایی که بیشتر داخل بینی کار می‌شود، زمان جراحی زیبایی بینی کوتاه‌تر است. هم‌چنین ممکن است با روش بسته میزان ورم و کبودی صورت نیز کاهش یابد. البته همه‌ی این موارد تا حد زیادی به توانایی‌های جراح پلاستیک  وابسته است. 


منبع : Drbustillo