افراد مختلفی سراغ جراحی زیبایی می‌روند، اما طبق تحقیقاتی بحث برانگیز که در سال 2007 انجام شد، تمام کسانی که سراغ جراحی زیبایی بینی می‌روند یک خصیصه‌ی مشترک دارند، هیچ کدام از آن‌ها به اصطلاح «نرمال» نیستند. یک گروه از محققان ایرانی، برای مشخص کردن رابطه‌ی بین میزان رضایت بیماران از نتایج جراحی زیبایی بینی و شخصیت آن‌ها به یافته‌های جالبی دست پیدا کردند. آن‌ها شخصیت 66 نامزد جراحی زیبایی بینی و یک گروه کنترل را بررسی کردند. در حالی که 40٪ افراد گروه کنترل افرادی نرمال تشخیص داده شدند، طبق ارزیابی محققین هیچ کدام از افرادی که قصد انجام جراحی زیبایی بینی داشتند نرمال نبودند. 

تمام افرادی که قصد انجام جراحی زیبایی بینی داشتند دارای اختلالات شخصیتی مثل وسواس و خود بیمار انگاری بودند. این افراد بیشتر کسانی بودند که از نتایج جراحی زیبایی بینی خود راضی نبودند و دلیل آن داشتن انتظارات غیرواقع‌گرایانه از نتایج جراحی یا وسواس زیادی که در ارزیابی این نتایج به خرج می‌دادند تشخیص داده شد. کسانی که از نتایج جراحی زیبایی بینی خود راضی بودند، در دسته‌ی افسرده یا متظاهر قرار می‌گرفتند. آن‌ها برای این‌که به خودشان حس رضایت بدهند در خصوص حس‌شان به نتایج جراحی زیبایی بینی دروغ می‌گفتند. اکثر کسانی هم که از نتایج جراحی راضی نبودند دچار اختلالات جمع‌گریزی یا پارانویا بودند. 

رابطه‌ی مورد دوم باعث شد محققین به این نتیجه برسند که این نوع اختلالات شخصیتی باید قبل از جراحی زیبایی بینی مورد بررسی قرار بگیرند و از انجام جراحی روی کسانی که دچار آن‌ها هستند جلوگیری شود. البته این مسئله در خصوص هر نوع جراحی زیبایی صدق می‌کند. اگر با انتظارات واقع‌گرایانه و سلامت روانی و عاطفی گزینه‌ی جراحی زیبایی را انتخاب نکنید، احتمالا نامزد خوبی برای انجام این کار نیستید. 


منبع : Newbeauty