با وجود روش‌های متنوع از بین بردن موهای صورت، شاید انتخاب کردن روشی مناسب کمی گیج‌کننده باشد. برای مثال بعضی خانم‌ها تفاوت اپیلاسیون با موم و موم قندی را نمی‌دانند. در روش اپیلاسیون با موم یک ماده گرم رسین روی پوست مالیده می‌شود و یک دستمال روی آن چسبانده شده و سپس کنده می‌شود و موها هم همراه آن کنده می‌شوند. اما موم قندی ترکیبی از آب لیمو و شکر است که روی پوست زده می‌شود و سپس رول می‌شود و موها را می‌کند. یکی از کاربردهای وکس یا اپیلاسیون با موم، کندن موهای صورت است و از آن‌جایی که این روش کمی دردناک است، ممکن است بعضی خانم‌ها در استفاده از این روش برای کندن موهای صورت تردید داشته باشند. در این مطلب نکاتی را در این خصوص آورده‌ایم که در تصمیم‌گیری به شما کمک خواهند کرد. 


آیا اپیلاسیون به پوست صدمه می‌زند

اگر پیش از این سابقه‌ی بیرون ریختن پوست و جوش زدن داشته‌اید، بهتر است روش‌های دیگر مثل لیزر موهای زائد یا الکترولیز را انتخاب کنید. اپیلاسیون با موم ممکن است مشکلات دیگری هم برای افراد ایجاد کند. اگر بیماری‌ سیستم ایمنی داشته باشید، ممکن است پوست‌تان در برابر اپیلاسیون حساسیت نشان دهد. اگر مطمئن نیستید که پوست‌تان در برابر اپیلاسیون حساس است یا نه و می‌خواهید در خانه اپیلاسیون کنید، حتما با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. 



آیا پس از اپیلاسیون موها ضخیم‌تر می‌شوند

با این‌که معمولا ضخامت مو تغییری نمی‌کند، هر کسی داستانی در این خصوص می‌گوید. البته اگر برای مدت طولانی اپیلاسیون یا وکس کنید رشد موها کاهش می‌یابد، اما اگر مو به‌جای این‌که از ریشه کنده شود فقط شکسته شود، موی جدید ضخیم‌تر خواهد بود. 


روش‌های مراقبت از پوست چقدر روی اپیلاسیون تاثیر دارد

بعضی کرم‌های لایه بر  پوست را نازک می‌کنند و ممکن است به حساس شدن آن و پارگی منجر شوند. البته فقط محصولات مراقبت از پوست نیستند که روی اپیلاسیون تاثیر می‌گذارند. مصرف آنتی‌بیوتیک هم ممکن است تا حد زیادی حساسیت پوست را افزایش دهد. 


آیا پوست پس از اپیلاسیون قرمز می‌شود

وقتی مو با استفاده از موم از ریشه کنده می‌شود، احتمال این‌که پوست کمی قرمز شود زیاد است. پوست بعضی افراد فقط چند دقیقه قرمز می‌ماند و بعضی افراد هم تا 12 ساعت در همین حالت می‌مانند. اگر تا به حال با موم اپیلاسیون نکرده‌اید یا به یک آرایشگاه جدید می‌روید، بهتر است احتیاط کنید و پس از اپیلاسیون مدتی به پوست صورت‌تان استراحت دهید. اگر می‌خواهید به مهمانی بروید، بهتر است چند روز قبل صورت‌تان را اپیلاسیون کنید. 


ژل آلووئه‌را می‌تواند برای از بین بردن قرمزی بعد از اپلاسیون یا وکس صورت موثر باشد.

چه کار کنیم که قرمزی بعد از اپیلاسیون از بین برود

در بیشتر موارد فقط باید کمی صبر کنید، اما ژل آلوئه‌را می‌تواند برای از بین بردن قرمزی موثر باشد. 


چقدر طول می‌کشد تا بعد از اپیلاسیون موها دوباره رشد کنند

اگر پر مو باشید و موها را با تیغ بزنید، احتمالا پس از یک یا دو روز دوباره شروع به رشد کردن می‌کنند، اما با اپیلاسیون دچار چنین مشکلی نخواهید شد. پس از اپیلاسیون از دو تا هشت هفته طول می‌کشد تا موها دوباره رشد کنند. 


بعد از اپیلاسیون از کجا بفهمیم پوست دچار مشکل شده است

قرمز شدن پوست کاملا طبیعی است، اما نشانه‌هایی هستند که می‌گویند احتمالا پوست عکس‌العمل بدی به اپیلاسیون نشان داده است. اگر روی پوست برآمدگی‌های کوچک دیدید، ممکن است فولیکول‌های پوست دچار التهاب شده باشند. در حالی که التهاب فولیکول ممکن است تنها از اپیلاسیون باشد، وجود باکتری داخل موم هم ممکن است به این مشکل منجر شود. اگر مشکلات شما این است بهتر است سریع به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. 

نشانه‌ی مهم دیگر قرمزی، ورم و درد شدید است که ممکن است ناشی از حساسیت به موم باشد. موم حاوی موادی مثل رنگ‌، رایحه و روغن‌های ضروری است که ممکن است در بعضی افراد به حساسیت‌های پوستی منجر شوند. چنین مشکلی خود به خود حل نمی‌شود و برای حل آن حتما باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. 


منبع : Cosmopolitan