در این نوشته، قصد داریم بهترین روش اپیلاسیون را معرفی کنیم. این نوشته در هر کجای دنیا که باشید، به شما کمک می‌کند که به بهترین نحو و با کمترین عوارض، بتوانید اپیلاسیون کنید. 
اگر قصد دارید در فصل تابستان، با حذف موهای زائد بدن‌تان به پوست خود رسیدگی کنید، باید بدانید که قبل و بعد از انجام اپیلاسیون چه کارهایی را انجام دهید. 
رایج‌ترین عوارض جانبی حذف موهای زائد با استفاده از واکس یا اپیلاسیون عبارتند از: 
  • قرمزی و التهاب قسمتی از پوست که با واکس و مواد اپیلاسیون تماس داشته
  • درد 
  • رشد مو در داخل پوست و ایجاد برجستگی و جوش در ناحیه اپیلاسیون شده بعد از اپیلاسیون
این عوارض، ممکن است برای تمام کسانی‌که اقدام به اپیلاسیون می‌نمایند بروز کند. به‌خصوص اگر اولین بارتان است که این کار را انجام می‌دهید یا به خاطر رشد متراکم‌تر موهای زائد در ناحیه مورد نظر این کار را به طور منظم انجام نمی‌دهید، احتمال بروز عوارض بالا بییشتر خواهد بود. بنابراین، انجام اپیلاسیون به صورت منظم، باعث نرمی و لطافت پوست و فولیکول مو شده و بدین ترتیب از میزان ابتلا به عوارض جانبی کاسته می‌شود.
با رعایت مواردی که در ادامه می‌آیند، تجربه‌ی بهتری از اپیلاسیون بعدی خود خواهید داشت. این‌ها تعدادی از راه‌حل‌های مؤثری هستند که متخصصان، بر اساس سال‌ها تجربه به دست آورده‌اند. 
هنگام اپیلاسیون و قبل از آن، برای جلوگیری از ابتلا به عوارض جانبی نکات زیر را رعایت کنید:
  • لایه‌برداری از ناحیه‌ی مورد نظر را به آرامی انجام دهید تا سلول‌های مرده پوست که باعث بسته شدن منافذ پوست و مسیر رشد فولیکول مو می‌شوند از بین بروند. 
  • روی ناحیه‌ی تحت اپیلاسیون، کمپرس آب گرم قرار دهید. این کار باعث نرمی منافذ پوست و فولیکول مو شده و بدین ترتیب عمل موبرداری را آسان‌تر می‌نماید. 
  • موی ناحیه‌ی مورد نظر را تا حد امکان کوتاه کنید. هرچه موهای زائد کوتاه‌تر باشند، کندن آن‌ها درد کمتری خواهد داشت. مناسب‌ترین طول مو برای اپیلاسیون حدودا 4 میلی‌متر است. 

تا دو ساعت قبل از اپیلاسیون برای مرطوب نگاه داشتن پوست خود آب بنوشید.

  • تا دو ساعت قبل از اپیلاسیون، از مصرف مواد تحریک کننده مانند نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری نمایید، چرا که این کار باعث حساس‌تر شدن پوست‌تان می‌شود. در عوض، برای مرطوب نگاه داشتن پوست خود آب بنوشید. 
  • مهم‌تر از همه، سعی کنید ذهن و بدن خود را تا حد امکان آرام نمایید. استرس و اضطراب تنها باعث می‌شود درد بیشتری احساس کنید. نفس عمیق بکشید و به تعطیلات خود فکر کنید و در نظر داشته باشید انجام این کار، بعد از سپری کردن یک تعطیلات لذت‌بخش منطقی نخواهد بود. 
بعد از اپیلاسیون برای جلوگیری از عوارض جانبی و تسریع بهبود پوست خود، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
  • برای جلوگیری از قرمزی و التهاب پوست، به مدت 24 ساعت از ورزش کردن خودداری نمایید. 
  • برای جلوگیری از رشد مو داخل پوست، 24 ساعت بعد از اپیلاسیون  هر دو روز یک بار به لایه‌برداری آرام از سطح پوست اپیلاسیون شده ادامه دهید. 
  • برای کاهش قرمزی و التهاب پوست و دور نگاه داشتن باکتری‌ها، یک کمپرس آب سرد روی ناحیه‌ی اپیلاسیون شده قرار داده و سطح آن را به چند قطره اسانس روغن لاوندر، عصاره نارون کوهی یا تونر بدون الکل آغشته نمایید. 
  • برای کاهش احتمال ابتلا به التهاب پوستی یا ورود باکتری به ناحیه‌ی اپیلاسیون شده، به مدت 24 ساعت از رفتن به جکوزی، استخر، سونا یا گرفتن دوش آب گرم خودداری نمایید. 
  • ناحیه‌ی اپیلاسیون شده را به مدت 24 ساعت لمس نکنید و در این مدت لباس‌های نازک بپوشید. 
برای بسیاری از افراد، اپیلاسیون یا حتی پدیکور نمایانگر تفریح، بازی و تعطیلات تابستانی است. با مراقبت صحیح از پوست خود قبل و بعد از اپیلاسیون، بهترین نتیجه در انتظارتان خواهد بود. هم‌چنین برای اپیلاسیون، به یک فرد آموزش‌دیده، متخصص و دقیق مراجعه نمایید.

منبع : Drbaileyskincare