طب سوزنی بیش از 2000 سال برای درمان بیماری‌های گوناگونی نظیر دردهای مزمن و اختلالات در ایمنی بدن مورد استفاده قرار گرفته است که با فرو کردن سوزن در نقاط مختلف بدن انجام می‌شود. امروزه هر چه پیش‌تر می‌رویم به یافته های بیشتری دست می‌یابیم که تاثیر طب سوزنی را در بر طرف کردن ناخوشی‌هایی مانند تهوع، کمردرد و سر درد تایید می‌کنند. اما اخیرا یک تیم پزشک هنگ‌کنگی سرمقاله‌ای نوشته و در ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر کرده که نشان می‌دهد این سوزن‌ها می‌تواند منبع عفونت‌های خطرناک باشد.

نویسندگان این سرمقاله با ارائه‌ی 50 مورد عفونت مرتبط با طب سوزنی خاطر نشان می‌کنند که تجهیزات آلوده و ضد عفونی کردن غیر اصولی پوست در محل فرو رفتن سوزن، باعث انتشار باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و بیماری‌هایی نظیر مننژیت، هپاتیت نوع B  و مایکوباکتریوزیس می‌شود که این مورد اخیر به وسیله‌ی باکتری‌هایی که می‌توانند روی گوش پاک‌کن‌ها و حوله زندگی کنند منتشر می‌شود. نویسندگان در ادامه می‌نویسند وضع قوانین سخت‌گیرانه و الزام متخصصین برای گرفتن مجوز کار و همین‌طور رعایت بهداشت مثل استفاده از سوزن‌های یک‌بار مصرف و تکنیک‌های صحیح ضد عفونی کردن پوست، می‌تواند به جلوگیری از گسترش عفونت‌های مرتبط با طب سوزنی کمک کند.

گرچه نویسندگان این سرمقاله به شرح چند مورد عفونت مرتبط با طب سوزنی به‌عنوان «مشت نمونه‌ی خروار» پرداختند، اما به گفته‌ی برین کلارک که یک متخصص طب سوزنی در ماساچوست و عضو کمیسیون ملی صدور گواهی برای طب شرقی و جایگزین NCCAOM، است، چنین مواردی در ایالات متحده نادر است. او می‌گوید؛ در جامعه‌ی آمریکا شکایت کردن برای مردن کار سختی نیست؛ بنابراین، سیستمی که پیاده کردیم متشکل از افراد متخصص و آگاه و در دنیا بی‌رقیب است.


NCCAOM مسئولیت صدور مجوز کار برای متخصصین طب سوزنی بر عهده دارد که متخصصین را قبل از اخذ مجوز کار ملزم به گذراندن دوره‌های بهداشت می‌کند.

وی می‌افزاید NCCAOM  مسئولیت صدور مجوز کار برای متخصصین طب سوزنی را در این کشور بر عهده دارد و این متخصصین را  قبل از اخذ مجوز کار ملزم به گذراندن دوره‌های بهداشت می‌کند. این دوره‌ها «تکنیک سوزن تمیز» را آموزش می‌دهند که شامل استفاده از سوزن‌های یک‌بار مصرف که در بسته‌بندی‌های استریل قرار دارند،‌ ضد عفونی اصولی پوست بیمار و نحوه‌ی صحیح دور انداختن سوزن استفاده شده برای پیشگیری از عفونت‌ها می‌شود. کلارک می‌گوید؛ سازمان ما نه تنها می‌خواهد ایمنی این کار را تضمین کند، بلکه می‌خواهد به جامعه‌ی پزشکی نشان دهد که ما در این حرفه از استانداردهایی که در جراحی رعایت می‌شود آگاهیم و به آن‌ها عمل می‌کنیم.

او می‌گوید؛ ادعا نمی‌کنیم طب سوزنی کاملا بی خطر است، اما آمار موارد جدی چیزی نزدیک به صفر است. خطراتی که در طب سوزنی وجود دارد بیشتر از جانب افرادی است که در مراکز بدون مجوز فعالیت می‌کنند و این افراد شاید بهداشت را رعایت کنند و شاید هم نکنند.

اگر مایل به انجام طب سوزنی هستید، نکات زیر را به خاطر داشته باشید تا از خطر عفونت در امان بمانید:

  • به متخصصینی مراجعه کنید که مجوز کار دارند. کلارک توصیه می‌کند همیشه نزد متخصصینی بروید که مجوز کار دارند و دوره‌های طب سوزنی را گذرانده‌اند.
  • به متخصصین با تجربه مراجعه کنید. کلارک می‌گوید؛ پزشکان طب سوزنی و متخصصین طب سوزنی باید 3000 ساعت آموزش ببینند؛ اما افرادی که در حیطه‌های دیگر پزشکی فعالیت می‌کنند مانند فیزیوتراپیست‌ها، که طب سوزنی را به عنوان بخشی از کار طبابت خود انجام می‌دهند معمولا 200 ساعت آموزش می‌بینند. طب سوزنی رشته‌ی پیچیده‌ای است و لازم است الگوهای عدم هماهنگی را درک کنید تا بتوانید تشخیص صحیحی بدهید. بنابراین اگر می‌خواهید یک فرد با تجربه و با سواد طب سوزنی را روی شما انجام دهد، حتما سراغ متخصصین این کار بروید.


منبع : Rodalewellness