اگر به جراحی زیبایی بینی فکر می‌کنید، باید روش‌های مختلف بیهوشی را نیز مد نظر داشته باشید. اکثر اعمال جراحی زیبایی بینی بیشتر از یک ساعت طول می‌کشند و مدت زمان بعضی از آن‌ها ممکن است به چند ساعت هم برسد. در طول این مدت، بیمار باید بدون درد، آرام و بی حرکت باشد که بیهوشی یا بی‌حسی این شرایط را فراهم می‌کند. 

جراحی زیبایی بینی ممکن است در بیمارستان، کلینیک یا مطب جراح پلاستیک انجام شود. بیشتر بیماران پس از تمام شدن جراحی مرخص می‌شوند، اما اگر جراحی پیچیده باشد یا بیمار مشکلات دیگری نیز داشته باشد، ممکن است یک شب بستری شود. 

در جراحی زیبایی بینی، بیهوشی یا بی‌حسی توسط یک متخصص بیهوشی یا جراح پلاستیک انجام می‌شود. بهتر است قبل از جراحی بدانید که قرار است از چه نوع بیهوشی یا بی‌حسی استفاده شود و چه کسی مسئولیت آن‌ را به عهده خواهد داشت. 


انواع بیهوشی و بی‌حسی

معمولا در جراحی پلاستیک از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی کامل استفاده می‌شود. در بی‌حسی موضعی قسمتی از بدن با تزریق دارو بی‌حس می‌شود. بیهوشی کامل هم با تزریق دارو انجام می‌شود و در این حالت کاملا از هوش می‌روید. معمولا اگر جراحی زیبایی بینی با بی‌حسی موضعی انجام شود، به بیمار داروهای آرام‌بخش داده می‌شود که در اکثر مواقع او را به خواب فرو می‌برند. این داروها با تزریق وریدی وارد بدن می‌شوند و به رگ‌های دست تزریق می‌شوند. البته ممکن است جراح از قرص هم استفاده کند. طبق قانونی کلی، اگر بینی فقط به کمی تغییر نیاز داشته باشد از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. اما اگر جراحی پیچیده باشد به بیهوشی کامل نیاز است. ممکن است جراح پلاستیک در این خصوص به بیمار حق انتخاب بدهد، اما شرایط و محدودیت‌ها نسبت به انتخاب بیمار اولویت دارند. احتمالا در جراحی داروی دیگری به نام ایپنفرین به بیمار تزریق می‌شود که رگ‌ها را فشرده می‌کند و میزان خون‌ریزی را کاهش می‌دهد. 

بیهوشی عمومی معمولا با استفاده از گاز یا تزریق انجام می‌شود. در این حالت در تمام طول مدت جراحی بیهوش خواهید بود و پس از اتمام آن بیدار خواهید شد. 


برای جراحی زیبایی بینی معده باید خالی باشد چون ممکن است در حین جراحی یا پس از آن دچار حالت تهوع شوید.

چرا قبل از جراحی باید روزه بگیریم

معمولا جراح پلاستیک به بیماران می‌گوید که پس از نیمه شب قبل از جراحی چیزی میل نکنند و اگر قرار است دارویی مصرف کنند، این مسئله را با جراح پلاستیک در میان بگذارند. معده باید خالی باشد چون ممکن است در حین جراحی یا پس از آن دچار حالت تهوع شوید. اگر در معده غذا باشد و آن را بالا بیاورید، ممکن است خفه شوید یا ذرات غذا وارد شش‌های‌تان شوند. این شرایط بسیار خطرناک است. 


خطرات بیهوشی یا بی‌حسی

بیهوشی و بی‌حسی معمولا خطری ندارند، مخصوصا اگر توسط یک متخصص بیهوشی صورت گیرند. البته مواردی وجود داشته که علیرغم رعایت تمام نکات ایمنی توسط تیم پزشکی، بیمار در حین بیهوشی آسیب‌های جدی دیده یا حتی جان خود را از دست داده است. بیشتر مشکلات به بیهوشی عمومی مربوط می‌شود، اما با بی‌حسی موضعی هم ممکن است بیمار به مشکلاتی بر بخورد. ممکن است بیمار به یکی از داروها حساسیت داشته باشد، حتی اگر پیش از این تجربه‌ی بیهوشی را داشته و مشکلی برای او پیش نیامده نبوده است. ممکن است نای بسته و راه تنفس مسدود شود، ممکن است بیمار استفراغ کند و مقداری از آن وارد ریه‌هایش شود. هم‌چنین احتمال سکته‌ی قلبی یا به هم ریختن ریتم ضربان قلب وجود دارد. 

البته این خطرات بسیار نادر هستند و احتمال این‌که بیش بیایند بسیار کم است، مگر این‌که بیمار مشکلات قلبی یا تنفسی داشته باشد. مشکلات مربوط به کبد و کلیه هم ممکن است در بیهوشی یا بی‌حسی اختلال ایجاد کنند. احتمال این‌که چنین مشکلاتی برای سیگاری‌‌ها پیش بیاید نسبت دیگر افراد بیشتر است. اما در کل بیشتر افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند با بیهوشی و بی‌حسی مشکلی ندارند. 


هشدارهایی در خصوص مصرف دارو

حتما یک لیست کامل از داروهایی که مصرف می‌‌کنید به جراح پلاستیک و متخصص بیهوشی بدهید. این لیست باید شامل ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیز باشد. داروهای زیادی وجود دارند که ممکن است در بیهوشی یا بی‌حسی اختلال ایجاد کنند. این داروها می‌توانند تاثیرات داروهای بیهوشی را ضعیف یا دو چندان کنند و هیچ کدام از این‌ها خوب نیستند. پس بهتر است حتما پیشینه‌ی دارویی و بیماری خود را نیز با جراح در میان بگذارید.


منبع : Rhinoplasty4you