آیا تا به حال پزشک برای‌تان طب سوزنی تجویز کرده است؟ شاید نه. درمان‌های جایگزین اغلب در پزشکی مدرن مورد توجه قرار نمی‌گیرد، چون پزشکان از تحقیقات علمی که تاثیر این درمان‌ها را تایید می‌کند آگاهی ندارند. 

محققین داده‌هایی را از نزدیک به 18.000 نفر که در مطالعات مربوط به اثرگذاری طب سوزنی شرکت کرده بودند جمع آوری کردند که نشان داد این روش برای درمان دردهای مزمن تاثیر به سزایی دارد و پزشکان باید آن را برای درمان آرتروز و بیماری‌های مزمن به بیماران خود توصیه کنند.

بدون شک دردهای مزمن یکی از عمده‌ترین دلایل گرایش افراد به متخصصین طب سوزنی است؛ اما در این جا شش کاربرد دیگر طب سوزنی را که تاثیر آن از لحاظ علمی ثابت شده می‌آوریم:


کاهش درد کمر

استفاده از طب سوزنی برای بر طرف کردن کمردرد‌های مزمن از لحاظ علمی به اثبات رسیده و متخصصین طب سوزنی می‌گویند این یکی از مهمترین دلایل مراجعه‌ی افراد به کلینیک‌های آن‌ها است. نتایج یک مطالعه نشان داد حتی افرادی که روی آن‌ها طب سوزنی شبیه‌سازی شده انجام گرفته همانند کسانی که تحت طب سوزنی واقعی قرار گرفتند نسبت به کسانی که دارو مصرف می‌کردند یا تحت کایروپراکتیک قرار داشتند 15 درصد بهتر شدند. در طب سوزنی شبیه‌سازی شده از سوزن استفاده نمی‌شود و بر روی نقاط خاصی از بدن فشار اعمال می‌شود.


افزایش تاثیر داروها

چینی‌ها در این زمینه تحقیقی انجام دادند که نشان داد برای کاهش اضطراب مبتلایان به افسردگی، دوز پایینی از فلوکستین به همراه طب سوزنی تاثیری مشابهی با مصرف دوز کامل آن دارو داشت. کم کردن دوز دارو و اضافه کردن طب سوزنی از اثرات جانبی آن دارو را که شامل تهوع، اضافه‌وزن و کاهش میل جنسی است می‌کاهد.


طبق تحقیقات انجام شده طب سوزنی باعث کاهش سوزش معده و سوء هاضمه در زنان باردار می‌شود.

کاهش سوزش معده

محققین برزیلی مطالعه‌ای انجام دادند که نشان داد طب سوزنی باعث کاهش سوزش معده و سوء هاضمه در زنان باردار می‌شود. در این مطالعه گروهی از زنان باردار تحت دارو درمانی به‌علاوه طب سوزنی قرار گرفتند و در گروه دیگر رژیم غذایی تغییر داده شد و در صورت نیاز به آن‌ها دارو داده شد. در طول مطالعه 75% زنانی که در گروه طب سوزنی قرار داشتند گزارش دادند که سوزش معده‌شان کمتر شده و مصرف داروی ضد ترشی معده هم در میان آن‌ها کاهش یافت، در حالی که 44% زنانی که در گروه درمانی استاندارد قرار داشتند شاهد این نتایج بودند.


خنثی کردن آثار پرتو درمانی

بیماران سرطانی که تحت پرتو درمانی قرار می‌گیرند بسته به این که کدام بخش از بدن‌شان تحت درمان قرار دارد مجبور به تحمل اثرات جانبی مختلف این پرتوها هستند. اما طب سوزنی می‌تواند شدت این اثرات جانبی را کاهش دهد، به ویژه در مورد حالت تهوع و خشکی دهان که در بیمارانی که از ناحیه‌ی سر و گردن تحت پرتو درمانی قرار می‌گیرند موثر است. مجموعه‌ای از مطالعات که در مجله‌ی انجمن سرطان آمریکا منتشر شد نشان داد بیمارانی که تحت پرتو درمانی قرار گرفتند و از طب سوزنی استفاده کردند اثرات جانبی کمتری از این پرتوها را احساس کردند. به‌عنوان مثال در یکی از این مطالعات بیمارانی که در طی درمان از دستبندهای طب فشاری استفاده می‌کردند گزارش دادند با وجود این که در هنگام استفاده از این دستبندها استفراغ به طور کامل رفع نشد اما بسیار کمتر شد. در یک مطالعه دیگر افراد گزارش دادند که مشکل کمتری با خشکی دهان داشتند، اما اندازه‌گیری بزاق آن‌ها نشان داد که میزان آن تفاوتی نکرده است.


طب سوزنی در مقایسه با مصرف دارو و تغییر در سبک زندگی تاثیر بیشتری بر روی کاهش وزن و لاغری دارد.

مبارزه با چاقی

تاثیر طب سوزنی به اندازه‌ی مواردی که پیش‌تر گفتیم مستند نیست؛ اما مدارک کافی در دست است  که نشان می‌هد طب سوزنی می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. محققینی از کشور کره جنوبی با تجزیه و تحلیل 31 مطالعه بر روی 3.013 نفر دریافتند که طب سوزنی در مقایسه با مصرف دارو و تغییر در سبک زندگی تاثیر بیشتری بر روی کاهش وزن دارد. به هر حال،‌ این گروه از محققین متذکر می‌شوند که وجود برخی نواقص در بسیاری از این مطالعات تعیین میزان تاثیر بلندمدت طب سوزنی روی چاقی را با دشواری مواجه کرده است. اما آن دسته از افرادی که بدشان نمی‌آید امتحانی بکنند، می دانند افزودن یک جلسه طب سوزنی در هفته به ورزش‌های روزانه و رژیم غذایی خالی از لطف نیست.


کاهش سردردهای طولانی

بررسی 22 مطالعه شامل طب سوزنی، میگرن و سردرد تنشی، نشان داد انجام منظم طب سوزنی در جلوگیری از وخیم شدن سردردهای تنشی و میگرن موثر است و هم‌چنین درمان موثری برای سردرد‌های مزمن است.


منبع : Rodalewellness